Monitoring e-commerce, czy jest niezbędny do prowadzenia biznesu w sieci?

Jak pokazuje ostatnie badanie GEMIUS i Izby Gospodarki Elektronicznej już 73% internautów robi zakupy online. Porównując dane z poprzednim raportem, mamy wzrost o 11 punktów procentowych. Pandemia koronawirusa skutecznie przyspieszyła rozwój e- commerce o kilka lat.

Rok 2020 sprawił, że nasz rodzimy rynek stał się jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Świat sprzedaży internetowej zaprasza przedsiębiorców, daje wielkie możliwości i skutecznie omija pandemiczne restrykcje. Natomiast warto pamiętać, że wzrost kupujących nierozerwanie wiąże się ze wzrostem konkurencji w branży. Aby zachować przewagę, trzeba znać najnowsze trendy i wiedzieć, co dzieje się u konkurencji.

Gdzie Polacy kupują w sieci?

Prognozy z 2019 roku szacowały, że wartość polskiego rynku e-commerce w 2020 roku osiągnie 70 mld zł. Okazało się, że stawka przekroczyła ponad 100 mld zł. Polacy niezwykle chętnie kupują w e-sklepach. Dużą popularnością cieszą się również portale aukcyjne – wśród których prym wiedzie Allegro – i porównywarki cenowe – najpopularniejszym serwisem w kraju jest Ceneo.

Nie od dziś wiadomo, że cena jest aspektem, którym kierują się internauci. W tym kontekście popularność Allegro i Ceneo nie zadziwia. Konsumenci są nauczenie, że w wygodny sposób mogą zestawić ceny poszukiwanego produktu w wielu sklepach jednocześnie.

Aby świadomie kreować własną polityką cenową, niezbędna jest wiedza o konkurentach. Takie możliwości dają dziś systemy do monitoringu cen w sieci. Natomiast trzeba pamiętać również o tym, że niska cena, to nie jedyne kryterium, które internauci biorą pod uwagę. Klienci chcą profesjonalnej obsługi, szybkiej dostawy, gdyż sama konkurencja cenowa, to niestety zbyt mało w 2021 roku.

Co warto śledzić w sieci?

Raport Statista DigitalMarket Outlook pokazuje, że Polska znajduje się na 13 miejscu – wśród najszybciej rosnących na świecie rynków e-commerce. Takie dane pokazują, że chcąc odnieść sukces w e-commmerce, nie tylko należy, ale trzeba postawić na monitoring i analitykę. Monitoring w e-commerce odgrywa kluczową rolę. Możemy monitorować własny asortyment, strategie cenowe, kampanie marketingowe, czy stany magazynowe. Dzięki temu wiemy, co dzieje się w naszym sklepie i które działania przynoszą nam zysk. Analityka pomaga również porównać źródła ruchu na sklepie. Za jej pomocą możemy oszacować konwersję, która niewątpliwie przekłada się na sprzedaż.

Działając w sieci, równie ważne jest patrzenie i analizowanie własnego sklepu, co i środowiska, w którym pracujemy. Monitoring konkurencji pozwala nam spojrzeć na swój biznes oczami klienta.

Nie da się ukryć, że w sieci panuje ogromna rozbieżność cen – od zawyżonych po podejrzanie tanie oferty. Taki stan wynika z mnogości sprzedających. Każdy sprzedawca ma odrębną politykę i strategię cenową. Dlatego prowadząc biznes w e-commerce, warto zastanowić się nad monitorowaniem konkurencji.

Monitoring konkurencji, czy to się opłaca?

Inwestując w profesjonalne narzędzie do monitoringu konkurencji, możemy liczyć na dane odnośnie do polityki cenowej konkurentów. Codziennie widzimy, jak nasza polityka cenowa wypada w porównaniu z tożsamymi produktami w innych sklepach.

Dodatkowo możemy otrzymywać dedykowane raporty (w wybranym formacie – jako arkusz kalkulacyjny, plik CSV, XML, JSON) z zakresu interesujących nas danych. Dzięki temu system pozwala na bieżąco monitorować tendencje panujące na rynku i wahania cenowe u konkurencji. Wiedza przekłada się na możliwość podejmowania trafnych decyzji biznesowych i ustalania polityki cenowej.

LivePrice to system, który zapewnia profesjonalny monitoring cen w sieci. Narzędzie monitoruje:

  • Ceneo.
  • Allegro.
  • Idealo.
  • Amazon.
  • Wybrane e-sklepy.

System dedykowany jest dla:

  • Sprzedawcy.
  • Dystrybutora.
  • Producenta.

Aplikacja paruje produkty zarówno automatycznie (po EAN-ach, kodach producenta, modelach), jak i ręcznie (po frazach). LivePrice pozwala na rzetelne filtrowanie i dopasowanie ofert i sprzedawców. Całodobowe śledzenie cen staje się niezastąpionym narzędziem w ustalaniu polityki cenowej.

Monitoring konkurencji daje przedsiębiorcy konkretne dane, które pomagają mu planować realną politykę cenową swojej firmy. Ciężko podejmować ważne decyzje biznesowe, jedynie na podstawie swoich własnych domysłów. Jeżeli produkt ma być atrakcyjny dla kupującego, jego cena musi być odpowiednio osadzona w realiach branży.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP