Narzędzia UX, które udoskonalą e-commerce

User Experience jest jednym z najważniejszych elementów budowania usług, stron i aplikacji. Codziennie wiele z nich walczy o naszą uwagę i to te, które zaprojektowane są intuicyjnie i czytelnie, pozostają nam najdłużej w pamięci. Konkurencja sklepów internetowych jest zbyt duża, by pozwolić sobie na słabo funkcjonujące strony - zamiast domyślać się, gdzie jest odpowiednia zakładka czy intensywnie szukać informacji o płatnościach, klient wybierze po prostu inny sklep. Nie musisz jednak tworzyć wszystkiego sam czy sama - istnieje kilka narzędzi, które mogą nam pomóc w świetnym projektowaniu doświadczenia użytkowników.

Mapy Ciepła

Jak łatwo śledzić zachowania użytkowników na stronie? Mierząc interakcje na pulpicie, klikanie kart i ruchy myszką. Do tak szczegółowego mierzenia zachowań zaprojektowano specjalne skrypty, które zapamiętują sekwencje ruchów wykonanych palcem bądź myszką i monitorują akcje podjęte na stronie.Tak zebrane dane pozwolą Ci zobaczyć, jakie miejsca są najbardziej popularne na stronie, która z grafik jest najlepiej widoczna, albo przyjrzeć się gdzie użytkownicy najczęściej skupiają swoją uwagę. Istnieje parę aplikacji, które umożliwiają wygenerowanie takich informacji - większość z nich działa jako mapy ciepła, i jest dostępne do przetestowania przez 14 dni za darmo. Warto jednak zastanowić się nad płatną subskrypcją, by zebrać jak najwięcej informacji o swoich użytkownikach, w dłuższym przedziale czasu.

Polecane przez DreamCommerce: Heatmap for Wordpress, UsabilityTools

CTA & Click Rate

Doświadczenie użytkownika często mierzalne jest na podstawie dobrze dobranych wezwań do działania (czyli CTA - call to action). Klient sklepu może chcieć zapisać się na newsletter, zostawić kontakt w przypadku dostępności produktu czy przejść od razu do koszyka - każde działanie, jakie chcesz, aby użytkownik podjął na Twojej stronie, powinno być skorelowane z odpowiednim CTA. Testowanie ich skuteczności jest jednym z kluczowych elementów badania user experience, szczególnie że wezwania do działania można z łatwością podmienić graficznie. Im więcej zaproponujesz ciekawych CTA, ich położenia czy zmian w treści i kolorystyce, tym więcej danych możesz zebrać o swoich użytkownikach. Analizując gęstość kliknięć możesz prześledzić zachowania użytkowników i ich reakcje na zmieniające się środowisko na stronie. Wszystko to może być zrobione z poziomu Google Analytics i Google AdWords.

Wnioski klientów

Pewnie słyszałeś już o testach A/B przeprowadzanych na stronach internetowych... Testy te mierzą preferencje użytkowników na podstawie dwóch wariantów interfejsów i badają najczęściej podejmowane czynności na każdej ze stron. Czy oby na pewno wszelkie założenia projektowe są intuicyjne dla potencjalnych klientów? Możesz z łatwością zmierzyć zachowania użytkowników oferując im warianty wyglądu Twojej strony. Pamiętaj, że użytkownicy najczęściej przyzwyczajają się do funkcjonalności, których już używają na innych stronach albo w kanałach Social Media - wygodnie będzie im poruszać się po podobnej architekturze strony.

Polecane przez DreamCommerce: Verify App, Polldaddy

Dodatki do rozmowy

Jest wiele możliwości, które pozwolą by Twoja strona zachęcała klienta do rozmowy. Dodaj w swoim sklepie chat-boxy, które nienachalnie pojawiać się będą po wejściu na stronę. Badania pokazują, że zadawanie pytań odnośnie marki, produktów czy płatności przez zautomatyzowane czaty jest coraz bardziej popularne, poza tym stanowi świetny Call To Action dla każdego korzystającego z witryny. Faktyczna rozmowa na czacie może pomóc poznać lepiej użytkownika, zobaczyć czego tak naprawdę szuka na naszej stronie, a także zaangażować go bardziej w usługi oferowane przez markę. Dodatkowo, pop-upy pomogą Ci zbierać leady a automatyczne odpowiedzi pozwolą Ci na zaoszczędzenie czasu.

Polecane przez DreamCommerce: Zopim, Purechat

Podsumowanie

Nie bój się eksperymentować i pytać swoich klientów o ich doświadczenia na stronie! Narzędzia do mierzenia User Experience są przydatne, ale to Twoje wnioski, jakie wyciągniesz z zebranych danych i feedback Twoich użytkowników jest najważniejszy.


O Autorze:

Więcej artykułów DreamCommerce

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP