Niedozwolone klauzule pod lupą Trusted Shops

Znaczny przyrost liczby sklepów i rozwój handlu w sieci, a także idąca za tym konkurencja na rynku sprawiają, że sklepom coraz trudniej nadążać pojawiającymi się zmianami prawnymi. Ponadto sprzedawcom zdarza się kopiować regulaminy innych sklepów i umieszczać na swoich witrynach nie weryfikując uprzednio ich zgodności z obowiązującym prawem. Tymczasem wiele stowarzyszeń i instytucji występujących w obronie interesów konsumentów zgłasza niedozwolone zapisy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w drodze postępowania stwierdza ich zgodność lub niezgodność z obowiązującym prawem. Eksperci Trusted Shops przeanalizowali niedozwolone klauzule wpisane do rejestru UOKiK w 2012 roku i wyodrębnili pięć kategorii najczęściej popełnianych błędów w regulaminach.

5 grzechów głównych

Na pierwszym miejscu w zestawieniu znalazły się klauzule, które narzucają konsumentom właściwość miejscowość sądu przedsiębiorcy. Stanowiły one prawie jedną czwartą wszystkich niedozwolonych zapisów dotyczących e-handlu. Natomiast zgodnie z prawem, w przypadku sporu konsumenta ze sprzedawcą i wkroczenia na drogę sądową, konsument ma wybór pomiędzy sądem właściwości ogólnej, a sądem mu odpowiadającym.

Drugi najczęściej popełniany błąd to zastrzeżenie przez sklep prawa do zmiany regulaminu. Należy tu zwrócić uwagę, że sprzedawca może jak najbardziej dokonać zmian w regulaminie swojego e-sklepu. Niedozwolone jest jednak zastrzeganie, że zmiany automatycznie obowiązują wszystkich kupujących.

Trzecia kategoria obejmuje zapisy dotyczące prawa do odstąpienia od umowy. W tym zakresie w regulaminach najczęściej występują zapisy ograniczające zwracaną konsumentowi kwotę do ceny samego towaru lub nakładające na konsumenta obowiązek zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu. Kolejną grupą są klauzule naruszające prawa konsumenta do reklamacji. Warto zauważyć, że większość z nich stanowią zapisy wydłużające okres, jaki sklep ma na rozpatrzenie reklamacji z 14 na 30 dni.

Ostatnią kategorię tworzą zapisy, w których przedsiębiorcy uchylają się od odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie. Należy w tym miejscu podkreślić, że sklep, który ma podpisaną umowę z dostawcą jest jedynym podmiotem, który może dochodzić swoich praw w związku z niedopełnieniem przez dostawcę postanowień zawartych w umowie.

„W regulaminach sklepów często pojawiają się zapisy, które naruszają prawa konsumenta takie jak np. uzależnienie przyjęcia reklamacji od sporządzenia protokołu szkody w obecności kuriera. Należy pamiętać, że w relacjach z konsumentami sklepy mają bardzo ograniczone możliwości stosowania osobnych regulacji. Najlepiej więc ściśle trzymać się wymogów i nie zmieniać brzmienia odpowiednich zapisów” – radzi Julia Mandel, Ekspert ds. Prawa i Certyfikacji w Trusted Shops.

Jak zabezpieczyć firmę przed niedozwolonymi klauzulami?

W 2013 roku możemy się spodziewać jeszcze większej liczby klauzul, które znajdą się w rejestrze UOKiK. Aby uchronić się przed kosztami i karami wynikającymi ze stosowania niedozwolonych zapisów, sprzedawcy internetowi powinni dokładnie opracować regulamin e-sklepu. Następnie na bieżąco należy monitorować pojawiające się zmiany w prawie i dostosowywać regulamin sklepu do aktualnych regulacji prawnych.

„Staramy się wspierać właścicieli sklepów internetowych, aby ułatwić im prowadzenie działalności zgodnej z przepisami w zakresie e-handlu. Nasi eksperci co miesiąc przygotowują zestawienie nowych klauzul niedozwolonych, które zostały wpisane do rejestru wraz z objaśnieniami danych kwestii prawnych. Ponadto opracowaliśmy specjalny podręcznik dla sprzedawców internetowych, który zawiera praktyczne wskazówki dotyczące ich obowiązków prawnych oraz wzory tekstów takich jak regulamin czy polityka prywatności” – wyjaśnia Anna Rak, Country Manager, Trusted Shops. Szczegółowe zestawienie niedozwolonych klauzul oraz wskazówki jak uniknąć najczęstszych błędów można znaleźć w Raporcie Trusted Shops – Niedozwolone Klauzule 2012, który można pobrać tutaj

O firmie Trusted Shops

Trusted Shops – założona w 1999 roku w Kolonii firma jest europejskim liderem na rynku certyfikacji sklepów internetowych. Audyt ekspercki, któremu poddawani są sprzedawcy internetowi, uwzględnia ponad 70 szczegółowych kryteriów, takich jak wypłacalność, przejrzystość cen, serwis dla klientów oraz ochrona danych. Pozytywny wynik audytu decyduje o przydzieleniu znaku jakości Trusted Shops. Od momentu założenia firmy wydano certyfikaty dla ponad 14 000 sklepów internetowych.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP