Nowy sklep internetowy? 6 porad dla początkujących w e-commerce

W związku z rosnącym zainteresowaniem przedsiębiorców sprzedażą internetową, prezentujemy sześć praktycznych porad, które są podstawą dla każdego dobrze funkcjonującego e-sklepu.

Nie jest tajemnicą, że rynek e-commerce (również w Polsce) rozwija się niezwykle dynamicznie. Jak donosi serwis Wiadomości Handlowe, od początku pandemii do końca maja 2020 roku ilość sklepów internetowych wzrosła o 1700. W ostatnim czasie pojawiło się więc wielu nieco mniej doświadczonych sprzedawców, którym warto udzielić kilku rad, aby mogli jak najlepiej dostosować się do tego wyjątkowo konkurencyjnego rynku. Z kolei osoby, które już funkcjonują na nim od pewnego czasu, mogą zweryfikować, czy prowadzą swoją działalność w optymalny sposób, oraz czy jakiś element prowadzonego biznesu nie wymaga poprawy.

Zasady prowadzenia skutecznego sklepu internetowego

Nikogo nie powinna dziwić imponująca ilość nowo zakładanych e-sklepów. Dzieje się tak między innymi za sprawą wybuchu pandemii, która skłoniła wielu konsumentów do wypróbowania zakupów online. Nawet osoby, które były dotychczas sceptycznie nastawione do kupowania w Internecie, mogły przekonać się, jak wygodne i szybkie jest to rozwiązanie. Należy jednak pamiętać, że wyjątkowa sytuacja, w której się znaleźliśmy, jedynie przyspieszyła proces, który kształtował się już od dłuższego czasu. Możemy więc podejrzewać, iż trend ten jest nie tylko stały, ale też wyjątkowo odporny na rozmaite kryzysy, takie jak ten związany z COVID-19. W związku z rosnącym zainteresowaniem przedsiębiorców sprzedażą internetową, prezentujemy sześć praktycznych porad, które są podstawą dla każdego dobrze funkcjonującego e-sklepu.

1. Wyróżniaj się

Im większa konkurencja w branży, tym bardziej powinieneś wyróżniać. Ułatwi to konsumentom zarówno zapamiętanie Twojego sklepu, jak i dostrzeżenie go spośród setek innych, co jest kluczową kwestią - szczególnie na początku przygody ze sprzedażą internetową.

W dobie dynamicznych zmian rynkowych konkurowanie wyłącznie przy pomocy cen to niestety za mało. Przemyślana polityka cenowa, monitorowanie konkurencji oraz reagowanie na zmiany trendów cenowych to obecnie raczej konieczność, a nie coś, co wyróżni Twój sklep. W końcu od lat najważniejszym czynnikiem, który przesądza o zakupie produktu, jest przede wszystkim cena. Dlatego też – oprócz prowadzenia efektywnej polityki cenowej - zdecydowanie warto postawić na unikalne doświadczenie zakupowe i wyjątkową obsługę.

Konsumenci poszukują rozwiązań innowacyjnych i oryginalnych - szczególnie w Internecie. Postaw sobie ważne pytanie. Dlaczego to właśnie u Ciebie warto kupować? Spójrz na swój sklep z perspektywy klienta. Czy jest coś, co oferujesz, czym nie może poszczycić się konkurencja? Jest wiele elementów, które mogą stać się Twoją wizytówką, na przykład:

  • Błyskawiczna, darmowa wysyłka
  • Programy lojalnościowe
  • Limitowane oferty
  • Ekologicznie zapakowane przesyłki
  • Dłuższy czas na zwrot produktu
  • Specjalna aplikacja na telefony z dodatkowymi bonusami

Pamiętaj, że możesz wykorzystać tego typu cechy szczególne do kształtowania swojego wizerunku. Czy chcesz by Twój sklep promował ekologiczny styl życia? Może oferujesz towary luksusowe i chciałbyś, by kupowanie u Ciebie wiązało się z uczuciem prestiżu? A może chcesz prowadzić sklep specjalistyczny, przeznaczony dla najbardziej wymagających fachowców? Dbając o spójny, charakterystyczny wizerunek nie tylko łatwiej zapadniesz w pamięć klientom, ale również skuteczniej przyciągniesz konsumentów, którzy znajdują się w Twojej grupie docelowej.

Sklep cyrulicy.pl dba o to, by wyeksponować swoje największe zalety

2. Zadbaj o promocję

Zdobycie odpowiedniej renomy i rozpoznawalności jest trudne, zwłaszcza na początku przygody z prowadzeniem e-sklepu. Dlatego też odpowiedni marketing to podstawa. Na szczęście nie musisz polegać wyłącznie na płatnych rozwiązaniach. Wiele rzeczy możesz zrobić Ty lub Twój zespół.

Istnieje wiele sposobów na dotarcie do potencjalnych odbiorców, na przykład:

  • SEO
  • SEM
  • Re-marketing
  • Blog firmowy
  • Social media
  • YouTube
  • Bannery reklamowe, grafiki
  • Kreatywna współpraca z influencerami, blogerami, twórcami komiksów itd.

Pamiętaj też o właściwej segmentacji klientów. Nie trać czasu i pieniędzy na promowanie się wśród osób, które nie są wcale zainteresowane Twoimi produktami. Skup się na swoim wzorcowym kliencie, i to do niego postaraj się przebić z przekazem reklamowym.

3. Stwórz wyjątkową stronę internetową

Oczywiście można wspierać się portalami aukcyjnymi, natomiast strona internetowa wciąż jest podstawą. Choćby dlatego, że – dobrze wykonana – pomoże Ci pojawiać się na lepszej pozycji w wynikach wyszukiwarki. Pamiętaj też, że popularne porównywarki cenowe najczęściej przenoszą klienta na stronę sklepu. To właśnie w tym krótkim czasie masz szansę zrobić na kliencie pozytywne wrażenie i pokazać wszystkie swoje mocne strony – w końcu strona internetowa jest nie tylko narzędziem, ale też wizytówką firmy. Kilka istotnych kwestii, na które powinieneś zwrócić uwagę, to m.in.:

  • Efektywne użycie słów kluczowych (SEO, SEM)
  • Odpowiednia nazwa strony (precyzyjna, ale prosta do zapamiętania)
  • Estetyczny wygląd strony
  • Wygodny interfejs, dzięki któremu proces zakupowy jest szybki i przyjemny
  • Responsywność (bezproblemowe wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych)

4. Pamiętaj o odpowiedniej dostępności towaru

Sprzedawcy często nie doceniają roli dostępności swoich towarów. Oczywisty jest fakt, że jeżeli klient nie znajdzie u nas pożądanego produktu, to tracimy potencjalny zysk.

Wyobraź sobie następujący scenariusz: Klient planuje większe zakupy, ale jeden z poszukiwanych produktów jest niedostępny. W takim wypadku prawdopodobnie zdecyduje się wybrać do konkurencji, gdzie znajdzie wszystkie interesujące go produkty od ręki. Nikt nie chce komplikować sobie zakupów, rejestrując się na różnych stronach i składając oddzielne zamówienia.

Promocja w x-kom.pl z wyraźnie oznaczoną dostępnością towaru

Może też zdarzyć się tak, że kilku klientów jednocześnie zakupi produkt, którego nie wystarczy dla wszystkich. Wtedy nie tylko tracimy potencjalny zysk, ale też zaufanie klienta, którego trzeba poinformować o tym, że realizacja zamówienia się opóźni, lub dany artykuł będzie nieosiągalny.

Dostępność towaru w comohome.pl

5. Obserwuj ruchy konkurencji

Systematyczne śledzenie działań innych sprzedawców przynosi wiele korzyści: od zorientowania się w sytuacji rynkowej, po możliwość skuteczniejszej rywalizacji dzięki dostosowywaniu swoich cen do zmieniających się ofert konkurencyjnych sklepów. Ręczne monitorowanie cen może być uciążliwe, ale istnieją takie narzędzia jak Szpiegomat, które zbierają informacje na temat cen produktów w Internecie oraz umożliwiają podjęcie błyskawicznych decyzji związanych z wyceną naszych produktów. Z kolei liczne scenariusze do automatyki cenowej oraz możliwość tworzenia własnych, sprawiają, że ceny będą automatycznie zmieniać się w oparciu o wyznaczone zasady automatyzacji oraz działania konkurencji. Szpiegomat oferuje także system dynamic pricing, za sprawą którego automatyka cenowa jest jeszcze bardziej precyzyjna, gdyż wykorzystuje szczegółowe informacje np. związane z zachowaniem zakupowym klienta lub porzuconymi koszykami.

Krótko mówiąc – narzędzia do monitoringu cen upraszczają i przyspieszają proces zarządzania cenami, pomagając jednocześnie uniknąć błędów cenowych oraz wykorzystać okazje na większy zysk i sprzedaż.

6. Nie przestawaj się rozwijać

Najgorsze co może zrobić przedsiębiorca, to zatrzymać się na drodze rozwoju. Na szczęście żyjemy w czasach, w których wiedza jest na wyciągnięcie ręki. W internecie, prasie i książkach możemy znaleźć mnóstwo poradników, które wyjaśniają w jaki sposób korzystać ze strategii cenowych, optymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek, czy monitorować ceny. Systematyczne poszerzanie swojej wiedzy na temat e-commerce to niezbędna praktyka dla wszystkich tych, którym zależy na nieustannym zwiększaniu sprzedaży, bazy klientów oraz odnajdywaniu się w dynamicznie zmieniających się realiach rynkowych.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP