Serwisy społecznościowe w ciągu ostatniej dekady wyrosły na potężne narzędzie wspierające sprzedaż. Jego skuteczność opiera się na bezpośredniej interakcji. Kto powinien tego spróbować? Jak zrobić to dobrze? - podpowiadają eksperci z Shoper.
Przy uruchamianiu nowego e-sklepu lub wprowadzaniu produktu do oferty, trzeba pamiętać, że potencjalni klienci muszą się o tym dowiedzieć. Warto wykorzystać do tego media społecznościowe. 70 proc. użytkowników szukało na Instagramie inspiracji zakupowych.
Z ostatniego raportu dostawcy oprogramowania do prowadzenia sklepów internetowych Shoper wynika, że spośród działań mających na celu przyciągnięcie klientów, właściciele e-sklepów najchętniej inwestowali w social media. Nie bez powodu. Raport Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce” podaje, że konsumenci wykorzystują social media najczęściej do porównania ofert (22 proc.), poszukiwania inspiracji (22 proc.) oraz poszukiwania informacji i opinii (21%).
Proces zakupowy - odkrywanie produktów, szukanie ich, kupowanie - odbywa się dziś w serwisach społecznościowych. Zdecydowany klient klika w odnośnik (np. na Faceboku, Instagramie lub Pintereście) prowadzący do strony produktowej w danym e-sklepie, z możliwością natychmiastowego zakupu lub dokonuje transakcji bezpośrednio w aplikacji mobilnej, bez konieczności opuszczania jej. Ważnym elementem social commerce stały się transmisje live na Facebooku lub w ramach relacji stories na Instagramie.
W ten sposób można nawiązać i zbudować jeszcze intensywniejszą relację z klientem, lepiej wyeksponować towar oraz umożliwić zakupy na żywo prawie jak w realnym sklepie. W Polsce to relatywnie nowy trend, ale np. w Chinach serwisy streamingowe stanowią potężny kanał dotarcia do konsumentów - z tego typu platform korzysta ponad 62 proc. internautów. To ponad 600 mln ludzi! Siła transmisji live polega też na tym, że zachęcają one do spontanicznych zakupów. Na przykład właściciele sklepu ogrodniczego Zielone Pogotowie, działającego na platformie sklepów internetowych Shoper, podczas spotkań live dzielą się przydatną wiedzą, odpowiadają na pytania widzów i przy okazji ze szczegółami przedstawiają produkty. Na Facebooku zgromadzili społeczność aż 290 tysięcy osób - komentuje Jacek Zientkiewicz, Dyrektor Rozwoju na platformie sklepów internetowych Shoper.
Wśród platform social media, na których warto sprzedawać, bardzo ważną rolę odgrywa Facebook. Według badania Bizrate Insights dla firmy eMarketer w 2020 roku, 18,3 proc. dorosłych Amerykanów dokonało zakupów na Facebooku - to zdecydowanie najwyższy wynik spośród social mediów. Drugą pozycję zajął Instagram (11,1 proc.), a trzecią Pinterest (2,9 proc.)
Kluczem do sukcesu na Facebooku jest tworzenie angażujących treści i zbudowanie lojalnej społeczności. To z pewnością udało się Agnieszce Niedziałek, prowadzącej e-sklep Na Piękne Włosy, która zaczęła od stworzenia fanpage’a z poradami na temat pielęgnacji włosów (obecnie ponad 93 tysięcy fanów). Obecnie uchodzi za autorytet w tej dziedzinie, a jej grupa “Włosing” na Facebooku liczy niemal 430 tysięcy osób.
Za przyszłość social commerce uchodzi Instagram. Na początku służył jako platforma do publikacji zdjęć, obecnie to również skuteczny kanał komunikacji dzięki opcji Stories (codziennie korzysta z nich ponad pół miliona użytkowników).
Połowa właścicieli sklepów internetowych Shoper ma profil na Instagramie. 9 proc. z nich uważa aktywność na Facebooku czy Instagramie za najskuteczniejsze aktywności wpływające na sprzedaż.
Na Instagram postawiła Magda Kucia-Ochal, twórczyni marki Nancy Accessories. W jej sklepie Nancyakcesoria.pl można kupić rozmaite spersonalizowane akcesoria, m.in. etui, plannery czy biżuterię. Na instagramowym profilu (ponad 40 tysięcy followersów) nie tylko pojawiają się przykuwające uwagę zdjęcia, dużą rolę odgrywa komunikacja ze społecznością - przede wszystkim za pośrednictwem Stories. Magda nawiązała też współpracę z influencerami, którzy polecają jej produkty.
W których mediach społecznościowych jest najwięcej reklam? Dla 17 proc. badanych takim miejscem jest dzisiaj serwis TikTok przez wielu niesłusznie nazywany serwisem tylko dla młodzieży. Pomysł na nagrywanie i dzielenie się rozrywkowym contentem wideo przyjął się szybko na całym świecie i w różnych kategoriach wiekowych, co kolejne firmy chcą teraz wykorzystać na własną korzyść.
Sam TikTok także rozwija swoje narzędzia reklamowe, dzięki którym sprzedawcy mogą lepiej dopasować reklamy do swoich odbiorców według płci, wieku, zachowań użytkowników i kategorii wideo, a następnie śledzić skuteczność kampanii. Już teraz można skorzystać z takich narzędzi, jak Brand Takeover czy In-feed video, które pozwalają na skuteczną reklamę.
Choć koncepcja sprzedaży przez social media nie jest nowa, pandemia przyczyniła się do gwałtownego rozwoju w tym obszarze. Izolacja sprawiła, że klienci zatęsknili za bezpośrednim kontaktem, a social selling mniej lub bardziej udanie imituje go w świecie wirtualnym. Zanurzeni w nowych technologiach millenialsi oraz Pokolenie Z chętniej angażują się w social selling niż w klasyczny e-commerce. Według najnowszego badania Influencer Marketing Factory niemal połowa młodych osób w USA robi zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych przynajmniej raz w miesiącu. Najchętniej kupują ubrania (41 proc.) i kosmetyki (23 proc.).
Dlatego tak ważne jest dzisiaj prowadzenie sprzedaży wielokanałowej: przede wszystkim pod marką własnego sklepu, ale też w kanałach social media. Bardzo ważnym elementem sprzedaży są kampanie reklamowe prowadzone w mediach społecznościowych, które pozwalają zdobyć nowe zamówienia i klientów. Z myślą o tym uruchomiliśmy na platformie Shoper autorską usługę Shoper Kampanie, dzięki której pomagamy naszym sklepom zwiększać liczbę zamówień dzięki skutecznym działaniom Facebooku, Instagramie czy w wyszukiwarce Google. Bez tego trudno dzisiaj o sukces w e-handlu - dodaje Jacek Zientkiewicz z Shoper.
\
Wydawca
Adres prawny
NIP