OSS – ewidencja i deklaracje

Wprowadzenie 1 lipca 2021 tzw. pakietu e-commerce znacznie wpłynęło na sposób rozliczania VAT podmiotów działających w sektorze sprzedaży internetowej. Pakiet ten wprowadził nową procedurę OSS (One-Stop-Shop), będącą swoistym rozszerzeniem wcześniej obowiązującej procedury MOSS (Mini-One-Stop-Shop). Procedura OSS, znacznie ułatwia rozliczenia VAT podatnika w państwach członkowskich innych niż miejsce jego siedziby, poprzez możliwość rozliczenia podatku w państwie identyfikacji. Procedura OSS to  kompleksowy punkt obsługi w którego zakresie działają procedury: unijna, nieunijna oraz importowa. 

Wymagane deklaracje

Podatnicy korzystający z procedury One-Stop-Shop są zobowiązani do raportowania VAT należnego w poszczególnych państwach Unii Europejskiej w deklaracji za okresy kwartalne, w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Co warte zaznaczenia termin złożenia deklaracji nie podlega przepisom wynikającym z Ordynacji Podatkowej tj. jeśli termin przesunięcia wypada na sobotę lub niedziele, przesunięcie terminu na kolejny dzień roboczy nie ma tu zastosowania.

W przypadku błędów, korekty deklaracji dokonuje się w deklaracji bieżącego okresu rozliczeniowego, nie później jednak niż w ciągu 3 lat, licząc od dnia terminu złożenia deklaracji w której stwierdzono błędy.

Należny do urzędu podatek na podstawie art. 130c ust. 8 ustawy o VAT powinien być uregulowany w euro. 

Dodatkowa ewidencja na potrzeby unijnej procedury OSS

Zgodnie z art. 130d ustawy VAT podatnicy zidentyfikowani na potrzeby unijnej procedury OSS muszą prowadzić elektroniczną ewidencję transakcji dokonywanych w procedurze.

Co ważne ewidencja ta drogą elektroniczną musi być udostępniona na żądanie państwa członkowskiego identyfikacji oraz państwa członkowskiego konsumpcji.

Warto zwrócić uwagę iż brak jest jasnych informacji technicznych dotyczących np. formatu ewidencji.

Dane które powinna zawierać dodatkowa ewidencja określono w art. 63c ust.1 rozporządzenia 282/2011, są to dane dotyczące:

  • kraju konsumpcji – kraj, w którym dokonywana jest dostawa lub świadczona usługa,
  • rodzaju usługi lub ilości i opis dostarczonych towarów,
  • terminu wykonania usługi/dostawy towaru,
  • wartości netto towaru (podstawa opodatkowania) ze wskazaniem waluty,
  • inne wartości zwiększające/zmniejszające wartość podstawy opodatkowania,
  • stawki podatku VAT,
  • kwota podatku VAT ze wskazaniem używanej waluty,
  • termin i wysokość płatności,
  • otrzymanych zaliczek,
  • dane zawarte na fakturze, jeśli została wystawiona,
  • nazwisko/imię klienta, jeśli znane podatnikowi,
  • informacje wykorzystywane do identyfikacji miejsca, w którym znajduje się klient,
  • ma siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania lub zwyczajowo zamieszkuje,
  • wszystkie dowody związane ze zwrotami towarów, wartością netto i stawką VAT.

Lista danych do ujęcia w ewidencji jest długa i dosyć szczegółowa, a jednocześnie do końca nie doprecyzowana. Bowiem w przypadku wystawienia faktury przez sprzedawcę dane z faktury powinny również zostać zawarte w ewidencji, jednak pojawia się pytanie o które dokładnie dane chodzi ustawodawcy. 

Dokumentacja transakcji

W ramach procedury OSS  podatnik zobligowany jest do gromadzenia również odpowiedniej dokumentacji potwierdzającej dostarczenie towaru do nabywcy w kraju konsumpcji np. dokumenty przewozowe, odpowiednie oświadczenia. W przypadku braku dokumentów transakcja może nie zostać uznana za sprzedaż towarów na odległość.

Procedura One-Stop-Shop niewątpliwie jest wielkim ułatwieniem dla podatników i pozwala uniknąć wielu formalności związanych np. z koniecznością rejestracji do celów VAT w innych państwach członkowskich. Jednak nakłada także wiele obowiązków ewidencyjno-deklaracyjnych, które podatnik musi spełnić aby uniknąć przykrych konsekwencji.

Autor: Anna Szafraniec, CEE VAT Compliance Director aszafraniec[at]asbgroup.eu,

Małgorzata Skudlarska, VAT Consultant, ASB Poland

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP