Platformy do tworzenia sklepów internetowych – zalety i funkcje

Na jakie czynniki należy zwrócić uwagę, wybierając system, na którego bazie będzie działał sklep? A może lepiej zdecydować się na wdrożenie własnego oprogramowania?

Tworzenie sklepu internetowego wspomagają gotowe platformy, które umożliwiają koordynowanie każdego etapu procesu sprzedażowego – od zaopatrzenia magazynu, poprzez obsługę klienta, płatności, aż po wysyłkę towaru. Na jakie czynniki należy zwrócić uwagę, wybierając system, na którego bazie będzie działał sklep? A może lepiej zdecydować się na wdrożenie własnego oprogramowania? Przedstawiamy funkcje oraz zalety platform do tworzenia sklepów on-line.

Platformy abonamentowe (SaaS)

Dostępne na rynku platformy sklepowe można podzielić na dwie kategorie – abonamentowe (SaaS – Software as a Service) oraz typu open source. W pierwszym przypadku sklepu nie trzeba instalować na własnym serwerze, nie jest wymagane posiadanie hostingu, ani innych dodatków. Właściciel sklepu internetowego nie musi też mieć specjalistycznych umiejętności ani samodzielnie konfigurować witryny – za pomocą platformy może korzystać z różnorodnych szablonów, a zarządzanie towarami odbywa się za pomocą intuicyjnego panelu sterowania. Klient nie musi też martwić się o bezpieczeństwo witryny – nad wszystkim czuwa dostawca systemu. Za korzystanie z tego typu rozwiązania trzeba płacić abonament, którego cena jest uzależniona od rodzaju platformy.

Platformy abonamentowe sprawdzą się w przypadku firm, które dopiero rozpoczynają działalność i poszukują intuicyjnego, prostego w obsłudze oraz wygodnego narzędzia do tworzenia przyjaznych dla użytkowników sklepów internetowych. Może to być też dobre rozwiązanie dla tych firm, które dysponują ograniczonymi środkami na rozwój swojego sklepu. Na korzyść platform abonamentowych przemawia także szybka i prosta konfiguracja oraz możliwość uzyskania wsparcia technicznego. Przykładem tego typu platform jest Shoplo i Shoper.

Otwarte oprogramowanie (Open Source)

W przypadku otwartego oprogramowania sklepu internetowego (open source) konieczne jest posiadanie specjalistycznej wiedzy oraz samodzielne wdrożenie witryny. Właściciel musi również posiadać własny serwer, wykupić hosting i czuwać nad bezpieczeństwem strony. Chociaż sam skrypt jest darmowy, koszty wdrożenia sklepu internetowego opartego na otwartym oprogramowaniu są też zdecydowanie wyższe niż w przypadku platformy abonamentowej, często wiążą się z koniecznością kupowania dodatkowych wtyczek, które zwiększają funkcjonalność witryny.

Platformy typu open source okażą się dobrym rozwiązaniem w przypadku sklepów internetowych, którym zależy na dynamicznym rozwoju, a także dostosowaniu wyglądu oraz funkcji witryny do indywidualnych potrzeb. Gwarantują dużą bazę darmowych oraz płatnych szablonów, pozwalają również na swobodę w dobieraniu narzędzi pozycjonowania sklepu oraz jego optymalizacji pod wyszukiwarki. Właściciel witryny ma ponadto dostęp do kodu źródłowego i może swobodnie wpływać na wygląd oraz funkcje sklepu. Przykładem platformy opartej o otwarte oprogramowanie jest WooCommerce.

Przegląd platform do tworzenia sklepów internetowych

Shoplo – platforma stworzona z myślą o firmach z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, np. dopiero zaczynających działalność e-commerce. Do zbudowania sklepu można użyć kreatora lub skorzystać z darmowego szablonu. Platforma umożliwia integrację z innymi kanałami sprzedaży, np. sklepem Showroom czy DaWanda. Klient może wybierać pomiędzy czterema wariantami abonamentu, które różnią się od siebie funkcjami. Ceny zaczynają się od 50 zł/miesiąc w przypadku pakietu podstawowego, w którym wprowadzono limit produktów. System zapewnia wsparcie techniczne oraz bezpłatne aktualizacje, umożliwia również odzyskiwanie porzuconych koszyków.

Shoper – pozwala na integrację sklepu internetowego z Allegro, Ceneo, a także innymi popularnymi serwisami do sprzedaży on-line, dzięki czemu firmę można prowadzić wielokanałowo. Platforma posiada ponad 250 funkcji, którymi można zarządzać z poziomu intuicyjnego panelu sterowania. Najtańszy abonament kosztuje 80 zł/miesiąc. System umożliwia integrację z firmami kurierskimi oraz płatnościami on-line.

WooCommerce – umożliwia darmowy dostęp do oprogramowania, bez konieczności uiszczania opłat abonamentowych. Pozwala na kierowanie sklepem internetowym z poziomu platformy WordPress, sprawdzi się zatem w przypadku osób, które są zaznajomione z tym systemem. Klient uzyskuje dostęp do wielu darmowych szablonów i wtyczek, istnieje też możliwość wykupienia płatnych opcji. Umożliwia integrację z serwisami płatności internetowych.

PrestaShop – oprogramowanie typu open source – bez opłat instalacyjnych oraz abonamentowych. Pozwala na korzystanie z wielu darmowych szablonów, pomaga tworzyć witryny responsywne, czyli dostosowane do różnych urządzeń. Platforma umożliwia integrację z serwisami Allegro czy Ebay, porównywarkami cenowymi oraz serwisami szybkich płatności. Nie ma limitu produktów, które można wprowadzić do sklepu.

Większość platform przeznaczonych do budowania sklepów internetowych udostępnia demo, czyli darmowy okres, w którego czasie klient może sprawdzać funkcje oraz możliwości systemu. Jeśli zastanawiasz się, który z nich wybrać, najpierw przetestuj dostępne rozwiązania.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP