Płatności online – poradnik dla właścicieli sklepów internetowych

Wybór providera internetowych płatności jest dla właścicieli sklepów wysyłkowych jedną z ważniejszych decyzji w e-biznesie. Na co zwrócić uwagę, czego unikać, jakie są opcje płatności online?

Poniżej przedstawiamy szereg porad i przestróg dla początkujących i zaawansowanych w sprzedaży online.

grafika: formy płatności na podwode.pl

1. Wstępny research ofert dostawców płatności – na co zwracać szczególną uwagę

System płatności internetowych powinien być korzystny dla obu stron – dla usługobiorców i usługodawcy. Ponieważ usługobiorcy stanowią bardzo zróżnicowaną grupę klientów, warto zadbać o to, aby każdy był usatysfakcjonowany. Pierwszą kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, powinna być zatem liczba dostępnych kanałów płatności. Im większa liczba opcji, tym większe prawdopodobieństwo, że transakcja zostanie zrealizowana. Należy zatem umożliwić zamawiającym szybkie przelewy, płatności kartami, płatności mobilne, raty online czy mikropłatności. Przy wyborze formy płatności czasem ma znaczenie nawet cena produktu i wiek zamawiającego.

Klienci lubią korzystać ze sprawdzonych rozwiązań – oprócz obiecujących nowości warto postawić na rozwiązania rozpoznawalne, które cieszą się już sporą popularnością. Współistnienie obok siebie form płatności typu e-portfel oraz providerów wykorzystujących model kont agregowanych jest powszechne. Niezwykle istotne jest bezpieczeństwo danych, transakcji, wygoda i zminimalizowany czas operacji. Takimi zaletami szczyci się na swojej stronie niemal każdy pośrednik elektronicznych płatności, jednak warto sprawdzić wiarygodność tych obietnic, korzystając z innych źródeł. Rzetelnych informacji na temat tych czynników dostarczą nam referencje od klientów indywidualnych, podmiotów gospodarczych i samych właścicieli sklepów, które warto przeczytać. Lektura forów internetowych również powinna być pomocna w poznaniu opinii internautów na temat poszczególnych providerów. Na stronach internetowych warto sprawdzić certyfikacje i uprawnienia. Serwisy oferujące płatności kartą, powinny posiadać certyfikat PCI DSS Level 1 i znajdować się na liście podmiotów partnerskich któregoś z liderów w zakresie elektronicznych usług finansowych (np. VISA).

Ogromnym plusem jest dla właściciela bezproblemowa, szybka i łatwa integracja oprogramowania sklepu z systemem płatności. Sprawne działanie strony e-sklepu zdecydowanie podnosi współczynnik konwersji sprzedaży – w przypadku nieskoordynowania systemu ze stroną dochodzi czasem do odrzucenia zamówień. Najlepiej byłoby, gdyby dostawca płatności udostępnił wersję testową, sprawdzającą kompatybilność oprogramowania z systemem płatności elektronicznych.

Szukając optymalnego providera płatności, koniecznie trzeba zwrócić uwagę na warunki kooperacji. Przede wszystkim należy sprawdzić wysokość prowizji, którą pobiera integrator (oczywiście im niższa, tym korzystniejsza dla właściciela e-biznesu). Wielu dostawców oprócz iluś procent od każdej transakcji, pobiera też stałą lub minimalną opłatę, np. 30 groszy, niezależnie od kwoty transakcji. Nie bez znaczenia pozostaje wysokość opłaty weryfikacyjnej i aktywacyjnej. Do obowiązkowych czynności należy upewnienie się, czy provider nie pobiera dodatkowych opłat (np. za zwrócenie pieniędzy na konto po rezygnacji z kupna bądź za wypłatę środków z konta). Dość kłopotliwe dla właścicieli sklepu są opłaty za obsłużenie reklamacji chargeback. Opłaty te nie tylko mogą być wysokie, ale też negatywnie rzutować na wiarygodność sklepu. Zaleca się dokładne poznanie warunków, na których odbywa się obsługa chargeback.

Wyznacznikiem jakości obsługi danego dostawcy płatności są zdobyte uprawnienia i certyfikaty, na czele z certyfikacją bezpieczeństwa SSL. Wspomniana wyżej certyfikacja PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) jest to norma bezpieczeństwa dla wszystkich środowisk przetwarzających dane właścicieli kart płatniczych. Na korzyść providera działa istnienie specjalnej infolinii, umożliwiającej pozyskanie szczegółowych informacji na temat transakcji.

2. Internetowe płatności „szyte” na miarę, innowacje, niestandardowe wdrożenia

Porównując oferty i wybierając system płatności dla swojego sklepu, warto najpierw sprecyzować szereg czynników, w tym swoje oczekiwania względem providera, walutę, rodzaj działalności czy grupę docelową sklepu (jest to ważne w przypadku, gdy dostawca za obsługę płatności dokonywanych przez klientów biznesowych pobiera inną prowizję niż za obsługę płatności osób fizycznych). Spośród szerokiej oferty usługowej najlepiej wybrać ten system, który oprócz tego, że nie obciąża sklepu wysokimi opłatami, to będzie oferował wachlarz funkcjonalności. Obecnie z uwagi na potrzeby konsumentów, bardzo istotna jest przejrzysta wersja mobilna systemu płatności oraz możliwość wykonywania jednocześnie wielu przelewów bankowych. Wachlarz możliwości dostępnych dla sklepów internetowych zwiększa się z dnia na dzień. Ostatnimi czasy wprowadzono opcje płatności za e-pobraniem. Ciekawe rozwiązanie już jakiś czas temu wdrożono również w warszawskim systemie rowerów miejskich – Veturilo. Klient może w tej firmie wypożyczyć rower dzięki swemu unikalnemu, stałemu tytułowi płatności. W ten sposób szybko i łatwo płaci się za wypożyczenie roweru, np. wysyłając ów tytuł telefonem komórkowym. To pierwsza tego rodzaju opcja na polskim rynku płatności.

Wart wspomnienia jest przykład firmy FerBuy, która oferuje wygodną dla kupujących a ryzykowną dla siebie formę płatności – „buy now, pay later”. Korzystający z tego systemu klient ma czas na wpłatę należnej kwoty do 14 dni po zakupie. Według twórców serwisu taka opcja zwiększa u usługodawców współczynnik sprzedaży.

3. Dlaczego warto skorzystać z usług sprawdzonych providerów płatności?

Zaimplementowanie providera płatności ma na celu maksymalnie usprawnić proces przeprowadzania transakcji dla obu stron. Właściciel sklepu zyskuje przejrzysty, funkcjonalny system rozliczeniowo-księgowy, wygodny panel administracyjny oraz całą gamę form płatności. Kupujący z kolei może bezpiecznie, szybko i bezproblemowo kupić produkt lub usługę.

Priorytetem klienta jest, by wykonując szybkie operacje, sprawnie uiścić stosowną opłatę. Ręczne wpisywanie danych adresata i odbiorcy, kwot czy numerów konta potrafi skutecznie odstraszyć klientów, dlatego pewne działania warto zautomatyzować. E-transfer przekierowujący na stronę banku czy e-przelew z wypełnionymi danymi w karcie przelewu to wygodne, cenione przez użytkowników opcje. Tzw. szybkie przelewy sprawdzają się nie tylko ze względu na wygodę zamawiającego. Zminimalizowany czas zaksięgowania wpłaty ma ogromne znaczenie przy kupnie artykułów limitowanych, biletów, etc. Płatności online za pośrednictwem providera, jako gwarant bezpieczeństwa, zwiększają komfort psychiczny klienta. Widząc agregator płatności o znanej nazwie, zamawiający chętniej wpłaci/przeleje pieniądze niż uczyniłby to w przypadku nieznanego konta.

Renomowany system e-płatności powinien zapewniać skuteczną ochronę przed nieuczciwym użytkownikiem. Jak podpowiada Michał Paluszczak, Dyrektor Działu Handlowego Transferuj.pl: „wszyscy sprzedawcy i kupujący powinni być weryfikowani. W razie wystąpienia jakiegoś problemu, provider może zablokować użytkownika.” W trosce o bezpieczeństwo uczciwych użytkowników, wielu providerów współpracuje z organami śledczymi. Właściciel sklepu, implementując taki system płatności elektronicznych, niejako zwiększa swoją wiarygodność jako uczciwy sprzedawca.

Ważne jest to, by zauważywszy jakieś nieprawidłowości, móc zadzwonić na infolinię – nawet w godzinach wieczornych czy nocnych.

4. Wejść w skórę klienta

Właściciele e-sklepu zapewne sami często skorzystają z podobnych usług w sieci, wyrabiając sobie pewne oczekiwania względem usługodawcy. Z tych doświadczeń warto skorzystać, by zapewnić własnemu klientowi wygodę i funkcjonalność. Wczuwając się w jego rolę, dobrze jest zwiedzić swój własny sklep pod kątem znalezienia jego słabych punktów i wprowadzenia usprawnień.

Pamiętajmy – proces zamawiania i płacenia jest dla klienta kluczowym momentem, decydującym o powodzeniu transakcji – dlatego warto zadbać o to, by był maksymalnie przyjazny dla użytkownika.

autor: Iwona Mózgowiec, Tense.pl

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP