Polska to niezwykle interesujący, lecz również bardzo wymagający rynek [wywiad]

"Dynamiczny rozwój e-commerce w Polsce oraz ogromne zainteresowanie Polaków Internetem spotkały się z ogromnym uznaniem niemieckiego zarządu idealo i koordynatorów projektu, którzy zgodnie uznają, że Polska jest niezwykle interesującym, lecz również bardzo wymagającym rynkiem" - o porównywarce cen idealo.pl opowiada Adam Bębenek, PR Manager idealo.pl.

FP20: Czemu polskie e-sklepy powinny rozpocząć współpracę z idealo.pl? Jakie są 3 największe wyróżniki i atuty tej porównywarki?

Adam Bębenek: Jednym z aspektów, które idealo ma do zaproponowania swoim partnerom jest fakt, że za pozycjonowanie na naszych stronach nie można zapłacić – oznacza to, że na szczycie zestawienia ofert dla każdego produktu znajduje się zawsze ten sklep, który rzeczywiście ma do zaoferowania najlepszą okazję. Dzięki temu wielu sprzedawców oferujących swój towar w najniższej cenie ma szansę trafić do szerszej grupy potencjalnych klientów. Ponadto nasi pracownicy prowadzą szczegółowy katalog produktów, w którym użytkownicy idealo znajdą bardzo dokładne informacje, co dodatkowo ułatwia wyszukiwanie produktów oraz przyporządkowanych do nich ofert. Te zaś są nie tylko mapowane za pomocą bardzo rozbudowanego systemu, jednak przede wszystkim na bieżąco kontrolowane i opracowywane przez nasz zespół. To sprawia, że ryzyko niewłaściwie przyporządkowanej oferty jest u nas bardzo niskie.

Ile czasu zajmuje integracja? Jak to wygląda od strony kosztowej?

Najprostszym sposobem nawiązania z nami współpracy jest zgłoszenie sklepu przez znajdujący się na naszej stronie formularz. Niedługo po tym dział sprzedaży idealo kontaktuje się ze sklepem oraz przedstawia naszą ofertę – w ten sposób integracja może przebiec bardzo szybko, nawet w ciągu jednego dnia. Współpracując z idealo.pl sklepy nie ponoszą kosztów rejestracyjnych ani opłat abonamentowych. Sprzedawcy płacą bowiem jedynie za przekierowanie potencjalnych klientów na stronę ich sklepu (cost per click).

Jak Państwo mają zamiar podbić rynek polski?

idealo planuje stopniowo rozbudowywać katalog produktów tak, żeby w przyszłości móc zaoferować polskim użytkownikom znacznie więcej kategorii. Ponadto na naszej stronie trwa nieprzerwana praca nad doradztwem w zakupach – oprócz niezwykle przydatnych w tym celu kryteriów wyszukiwania, które pomagają użytkownikom znaleźć produkt na miarę ich potrzeb, piszemy i na bieżąco aktualizujemy teksty do każdej kategorii, w których zawarte są istotne informacje na temat różnego rodzaju produktów. Objaśniamy w nich przy tym takie kwestie, na które kupujący nie zawsze zwracają uwagę – są to na przykład porady, jaki procesor powinien posiadać nasz nowy laptop czy jaki kolor lub fason butów jest szczególnie modny w bieżącym sezonie. Naszym użytkownikom oferujemy także funkcje takie jak budzik cenowy informujący o osiągnięciu przez dany produkt ustalonej ceny preferowanej lub wykresy, na podstawie których można obserwować kształtowanie się cen. Dzięki obecności idealo w wielu europejskich krajach, na naszych stronach można porównywać ceny produktów nie tylko w Polsce, lecz również przekonać się, jakie okazje czekają na naszych użytkowników także w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji lub Hiszpanii. Najważniejsze jest jednak poszerzanie i nieprzerwane uzupełnianie katalogu produktów i informacji o nich. Dzięki temu chcemy zaprezentować klientom poszukującym okazji najbardziej szczegółowe informacje o produktach.

W tym momencie staramy się zaistnieć w mediach internetowych i dotrzeć do naszych przyszłych użytkowników za pośrednictwem marketingu internetowego, w tym np. SEM. Nasz dział sprzedaży natomiast prowadzi intensywną akwizycję oraz nawiązuje współpracę ze sklepami internetowymi za pośrednictwem programów partnerskich oraz sieci afiliacyjnych. Na tym etapie – na początku naszej obecności na rynku – pragniemy przede wszystkim zaznajomić użytkowników i partnerów z naszą marką, zaś dalsze działania promocyjne zaplanowane są na moment, gdy idealo.pl ugruntuje swoją pozycję na polskim rynku porównywarek cen.

Ile czasu trwały i jak wyglądały przygotowania przed wkroczeniem do Polski?

Przygotowania naszej strony aż do jej premiery trwały rok. Po przeprowadzeniu badań nad polskim rynkiem nasz zespół tłumaczył krok po kroku całą zawartość strony, łącznie z całym katalogiem produktów i ich właściwościami. Nie było to łatwe zadanie – mimo że idealo istniało już w wielu innych językach, polski stanowił dla naszych techników szczególne wyzwanie, ponieważ trzeba było nie tylko przestawić nasz system na kodowanie UTF-8, lecz również dostosować go do naszej gramatyki, w tym m.in. uwzględnić istnienie nieregularnej odmiany rzeczników w liczbie mnogiej w języku polskim (2 oferty, lecz już 6 ofert). Nasi polskojęzyczni pracownicy brali aktywny udział w wyborze kategorii, które mogliśmy na początku zaproponować użytkownikom oraz badali ofertę polskich sklepów internetowych. Dział sprzedaży natomiast czynił szereg przygotowań, by od samego początku móc nawiązać współpracę z naszymi partnerami handlowymi. W związku z tym trzeba było dopasować do polskich warunków również umowy oraz całą księgowość.

Ile osób liczy zespół odpowiadający za działania idealo.pl?

Obecnie zespół idealo.pl liczy sobie dziesięć polskojęzycznych osób, które odpowiadają za obsługę bazy danych, tworzenie tekstów do poszczególnych kategorii, badania nad testami produktów, sprzedaż naszych usług oraz kontakty z prasą. W pracę nad aktualizowaniem baz danych oraz uzupełnianiem katalogu produktów wspólnego dla wszystkich krajów zaangażowanych jest natomiast kilkuset pracowników posługujących się innymi językami. Nad rozwojem idealo.pl czuwa także kilkuosobowy zespół internacjonalizacji, który na długo przed rozpoczęciem prac nad naszą porównywarką prowadził badania nad polskim rynkiem.

fot. zespół idealo.pl

Jak wyglądy badania potencjału polskiego rynku?

Z zainteresowaniem przyglądano się wtedy zarówno konkurencyjnym porównywarkom cen, jak również niezwykle bogatej ofercie sklepów internetowych. Wraz z pojawieniem się polskiego zespołu rozpoczęliśmy poszukiwania kategorii produktów, które z jednej strony mogłyby cieszyć się popularnością wśród polskich użytkowników, zaś z drugiej – do których moglibyśmy dostarczyć satysfakcjonującą liczbę ofert od naszych partnerów. Przy tym brane były pod uwagę preferencje Polaków, doniesienia na temat panujących nad Wisłą trendów oraz oferta rodzimych producentów.

Dynamiczny rozwój e-commerce w Polsce oraz ogromne zainteresowanie Polaków Internetem – także podczas zakupów – spotkały się z ogromnym uznaniem niemieckiego zarządu idealo i koordynatorów naszego projektu, którzy zgodnie uznają, że nasz kraj jest niezwykle interesującym, lecz również bardzo wymagającym rynkiem.

Pozyskanie ilu sklepów zakładają sobie Państwo w Polsce w tym roku?

Ponieważ w przyszłości planujemy stopniowo poszerzać nasz katalog produktów, liczymy również na współpracę ze sklepami, które mogłyby nam dostarczać odpowiednie oferty. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę współpracujących z nami sklepów, spodziewamy się znacząco zwielokrotnić liczbę naszych partnerów. Wierzymy bowiem w to, że nasza oferta jest interesująca nie tylko dla naszych użytkowników, lecz także dla planujących podjęcie współpracy z idealo sklepów.

Statystyki idealo.pl:

  • liczba e-sklepów współpracujących z porównywarką: 319
  • liczba kategorii: ponad 160
  • liczba produktów: ok. 100 000
  • liczba ofert e-sklepów: ok. 2 230 000

Adam Bębenek, PR Manager idealo.pl

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP