Regularny klient to największa wartość każdego biznesu e-commerce. Aby jednak zbudować duże grono wiernych klientów, potrzebna jest dobrze przemyślana strategia sprzedażowo-marketingowa i dopracowany sklep internetowy. Co możesz zrobić, żeby klienci chętniej u Ciebie kupowali? Zapraszamy do lektury!
Droga do pozyskania stałych klientów jest długa i wymaga konkretnych, zaplanowanych działań. Obejmują one zarówno to, co znajduje się bezpośrednio na stronie, czyli samą ofertę i sprzedawane produkty, jak też sprawdzone strategie marketingowe. Kiedy połączysz te dwa aspekty w jedną całość, znacznie łatwiej będzie Ci zdobyć klientów, którzy regularnie będą wracać do Twojego sklepu internetowego.
Pod koniec września 2021 roku firma Gemius opublikowała raport E-commerce w Polsce 2021. Autorzy zadali osobom kupującym online dużo pytań związanych z ich nawykami zakupowymi i czynnikami determinującymi konkretne wybory. Jedno z pytań dotyczyło elementów, które skłaniają do wyboru tego, a nie innego sklepu. Oto udzielone odpowiedzi:
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, powinieneś być żywo zainteresowany tymi odpowiedziami. To właśnie tutaj tkwi sekret pozyskiwania stałych klientów. Na pierwszym miejscu znalazły się atrakcyjne ceny produktów, ale i tania dostawa. Zwróć też uwagę, że aż 1/3 badanych podkreśla pozytywne doświadczenia związane z procesem zakupowym. Na dalszych miejscach pojawiły się atrakcyjne promocje, ekspresowa dostawa i różne formy dostawy lub płatności.
Klienci cenią rozwiązania, które przyspieszają i ułatwiają proces zakupowy. Zadbaj o kilka form dostawy i szybkie płatności online (np. BLIK). Nie komplikuj procesu składania zamówienia. Zadbaj, aby był maksymalnie skrócony i intuicyjny. Nie proś o wykonanie czynności, które nie są konieczne do złożenia zamówienia.
WYKORZYSTAJ PROMOCJE I OFERTY SPECJALNE
Ich znaczenie podkreśla aż 26% badanych. Dobrze zaprojektowana promocja pomoże Ci szybko zwiększyć liczbę zamówień. Aby było to możliwe, należy zadbać o kilka elementów:
PROGRAM LOJALNOŚCIOWY
To kolejny element godny uwagi. Generalnie rzecz biorąc, program lojalnościowy ma za zadanie dać stałym klientom dostęp do zniżek i nowych produktów. Często bazują one na punktach, które można gromadzić za zakupy w sklepie internetowym. Takie punkty są następnie wymieniane na różnego rodzaju nagrody (vouchery, zniżki, gratisy).
Pod koniec 2020 roku firma badawcza ARC Rynek i Opinia przygotowała raport Monitor Programów Lojalnościowych 2020. Z tego badania płynie kilka ważnych wniosków. Po pierwsze – programy lojalnościowe są nie tylko popularne (korzysta z nich ponad 50% badanych), ale i skuteczne (prawie 60% użytkowników aplikacji lojalnościowych przyznało, że kupili jakiś produkt pod wpływem informacji z aplikacji). Zwróć też uwagę, że klienci naprawdę aktywnie korzystają z tych programów:
W 2020 roku największa grupa osób korzystających z aplikacji lojalnościowych została określona jako „aktywna” – to aż 63% wszystkich użytkowników, co swoją drogą stanowi zauważalny wzrost w stosunku do zeszłych edycji. Jedynie 5% użytkowników zostało określonych jako „wycofani”, co może sugerować, że pobrali aplikację lojalnościową, ale z niej nie korzystają. Jeśli zatem chcesz mieć duże grono wiernych klientów – stwórz atrakcyjny program lojalnościowy. Pomyśl też o towarzyszącej mu aplikacji mobilnej. Aż 74% przebadanych uczestników programów lojalnościowych korzystało także z takiej aplikacji.
ZAKUPY CYKLICZNE/SUBSKRYPCYJNE
To stosunkowo nowa strategia w polskim e-commerce, która z roku na rok jest coraz częściej wykorzystywana. Jeśli Twoim celem jest mieć jak najwięcej stałych klientów – to punkt obowiązkowy na Twojej liście. Zakupy cykliczne opierają się na stałej współpracy z klientem, która najczęściej jest rozliczana poprzez comiesięczne polecenie zapłaty. Należność za dany miesiąc jest automatycznie ściągana z konta klienta. Nie trzeba wykonywać żadnych dodatkowych czynności. W ramach takiej umowy sklep co miesiąc wysyła określony rodzaj i liczbę produktów do klienta. Możesz w ten sposób sprzedawać całą masę artykułów, od żywności, przez kosmetyki i produkty czystościowe, aż po akcesoria dla niemowląt. W takim modelu zaczyna działać np. Allegro (zobacz ofertę planowanych zakupów w aplikacji Allegro).
Kiedy już masz pewność, że Twoja oferta i strona są dopracowane i przygotowane na obsługę stałych klientów, warto zadbać o dobrze zaprojektowaną strategię marketingową. Chociaż wachlarz możliwych działań w sektorze e-commerce jest ogromny, to jeśli Twoim głównym celem jest budowanie długoterminowych relacji z klientami, sięgnij po następujące narzędzia:
MARKETING AFILIACYJNY
40% sprzedawców w USA stwierdza, że programy partnerskie to ich główny kanał pozyskiwania klientów.**[1]
Idea marketingu afiliacyjnego jest bardzo prosta. Właściciele biznesów e-commerce współpracują z tzw. afiliantami, którzy (w zamian za prowizję) promują ich produkty w swoich społecznościach. Najskuteczniejsi afilianci to ci, którzy mają już rozwiniętą społeczność fanów/obserwatorów, a zatem różnego rodzaju twórcy internetowi (blogerzy, influencerzy). Z pomocą marketingu afiliacyjnego masz łatwy dostęp do społeczności tworzonych i zarządzanych przez poszczególnych afiliantów. Często taką formę współpracy wykorzystują marki modowe, ale nie tylko. A ponieważ influencerzy cieszą się zaufaniem swoich odbiorców, gdy polecą jakiś produkt, jest duża szansa, że wiele osób zdecyduje się go kupić. W ten sposób wygrywają obie strony.
E-MAIL MARKETING
Już trochę o tym wspomnieliśmy, ale rozwińmy nieco tę myśl. Po pierwsze, stale buduj bazę adresów e-mail. W branży e-commerce jest to o tyle proste, że klienci je podają, aby sfinalizować transakcję, ale należy też zachęcać do podawania e-maili w celach marketingowych. Twórz i regularnie wysyłaj newsletter, który naprawdę będzie interesujący z punktu widzenia Twoich klientów. Możesz go uzupełnić działaniami content marketingowymi i dzielić się wiedzą i wartościowymi poradami poprzez ten kanał.
Maile możesz wykorzystać także, aby przypominać się klientom. Na rynku dostępne są rozwiązania, które umożliwiają śledzenie akcji wykonywanych przez właściciela danego adresu e-mail w Twojej bazie. Gdy taki adres pozostaje „nieaktywny”, możesz wysłać do niego spersonalizowaną wiadomość z zachętą do odwiedzenia sklepu. Nie zaszkodzi uzupełnić ją niewielkim rabatem, gratisem lub po prostu propozycją darmowej dostawy.
REMARKETING
Skuteczność reklam remarketingowych jest nawet 10-krotnie wyższa niż standardowych reklam.[2]
Remarketing (często określany też jako retargeting) to strategia, która opiera się na bardzo prostym i słusznym założeniu, że klienci mogą o Tobie po prostu zapomnieć. Reklamy retargetingowe wyświetlają się zatem tylko osobom, które już były na Twojej stronie i może nawet coś kupiły, lub zamierzały kupić (remarketing jest często wykorzystywany do ratowania porzuconych koszyków). To dobry sposób, żeby regularnie powiększać grono stałych klientów. Wykorzystaj retargeting, aby przypominać się klientom i zachęcać ich do powrotu do Twojego sklepu. Wspomniane źródło wskazuje, że szansa, że klient skonwertuje, czyli wykona zamierzoną czynność wynosi aż 70% w przypadku kampanii remarketingowych.
Powiadomienia lub notyfikacje web push także można potraktować jako formę remarketingu. Tutaj sposób działania także jest stosunkowo prosty – całość opiera się bowiem na krótkich komunikatach, które są wyświetlane w przeglądarce internetowej (także na urządzeniach mobilnych).
System powiadomień push zbiera dane i analizuje ruch na Twojej stronie i zachowania użytkowników (np. odwiedzane kategorie produktowe, czy data ostatniej wizyty). Powiadomienia push mogą także korzystać z tzw. DataLayer - dostępu do dodatkowych danych o klienta, co umożliwia przesyłanie jeszcze bardziej spersonalizowanych wiadomości do konkretnych subskrybentów. Na tej podstawie prezentowane są krótkie komunikaty wykorzystywane do zachęcenia klientów do:
Jak wynika z danych firmy PushPushGo zajmującej się właśnie notyfikacjami push, skuteczność tego typu reklam jest bardzo duża. Średni wskaźnik CTR (click through rate, czyli klikalność takiego powiadomienia) dla sektora e-commerce wynosi 7,59%. W przypadku przypomnień o oglądanych wcześniej produktach to aż 12,3%. Warto też w tym miejscu dodać, że powiadomienia web push są „odporne” na wtyczki blokujące wyświetlanie reklam pop-up.
Zobacz, jak może wyglądać takie powiadomienie:
W tym artykule omówiliśmy aż siedem sposobów na pozyskanie stałych klientów. Przetestuj je wszystkie, aby przekonać się, które działają najlepiej w Twoim przypadku. Pamiętaj jednak, że podstawa jest zawsze taka sama – zadbaj o atrakcyjną ofertę i bezproblemową obsługę. To najlepsza droga do zdobycia uznania Twoich klientów.
Wydawca
Adres prawny
NIP