Problemy z wyborem platformy e-commerce

Rozpoczynając swoją przygodę z handlem internetowym przedsiębiorca stawiany jest przed poważnym dylematem jaką wybrać platformę do tego kanału sprzedaży. Pojawia się wiele pytań, na które niejednokrotnie trudno znaleźć prostą odpowiedź. Co więcej, duża różnorodność rozwiązań dostępnych na rynku nie ułatwia tej decyzji.

Zanim przebrniemy przez szczegóły dotyczące działania sklepu od każdego z potencjalnych dostawców rozwiązania, może minąć kilka tygodni. Sprawę utrudnia jeszcze fakt, że niejednokrotnie gotowe platformy mają ograniczenia jakie na dzień dzisiejszy są dla nas do zaakceptowania, ale za rok mogą być sporą kulą u nogi, co może nieuchronnie prowadzić do kolejnej inwestycji w nowe oprogramowanie sklepu.

Najprostszym i najtańszym sposobem na wejście w e-commerce jest postawienie sklepu w modelu SaaS (Software as a Service). Mitem jest, że te platformy są ubogie w funkcjonalności. Większości z nich dysponuje już API, dzięki któremu można podpiąć się do systemów zewnętrznych. Niski koszt uruchomienie takiego sklepu spowodował , że obecnie tego typu rozwiązania s najbardziej popularne w Polsce. Oczywiście nie są one pozbawione wad. Z całą pewnością nie należy ich wybierać wtedy gdy wizja naszego sklepu wykracza poza przyjęte w platformie standardy i gdy potrzebne są nam innowacyjne rozwiązania związane chociażby z integracją z innymi systemami, czy automatyzacją.

Ciekawą alternatywą dla SaaS są platformy Open Source, w których prym jeśli chodzi o zadowolenie sprzedawców i dostępność dodatków funkcjonalność, wiedzie Magento. To rozwiązanie dla firm, które nie dysponują dużymi budżetami na wdrożenie, ale chcą skorzystać ze sprawdzonego i elastycznego rozwiązania. Wdrożenie takiego sklepu należy jednak powierzyć w ręce profesjonalistom.

Kolejna możliwość w zasadzie bardzo podobna do Open Source to zakup licencji na platformę e-commerce. Niektórzy pomyślą, że piszę herezje, ale w istocie i tak wdrożenie oprogramowania licencyjnego wiąże się z przeprowadzeniem pełnego procesu wdrożenia jak w przypadku platformy Open Source z wszystkimi tego konsekwencjami i kosztami. Istotną różnicą jednak w stosunku do Open Source jest dostęp do aktualizacji oprogramowania i opieka serwisowa, pozwalająca z reguły na bardzo szybkie usuwanie ważnych błędów. Poza tym większą pewność aktualizacji zapewnia z całą pewnością jeden producent oprogramowania, co nie jest takie jednoznaczne w przypadku Open Source.

Na końcu tej listy mamy rozwiązania dedykowane, które przedsiębiorcy dają największą elastyczność we wdrażaniu własnych pomysłów, w integracji z systemami zewnętrznymi. Okupione jest to największymi kosztami zaczynającymi się od około 10.000 zł, a sięgającymi nawet do ćwierć miliona złotych. Tutaj niejednokrotnie można złapać się w pułapkę, że drożej znaczy lepiej. Nie zawsze tak jest. Przy wyborze rozwiązania dedykowanego koniecznie należy przygotować plan funkcjonalności (zakończony wyceną) jakie oczekujemy od wykonawcy na "dziś" i w przyszłości, tak aby mieć świadomość jakie czekają nas koszty związane z modyfikacjami systemu w przyszłości. Poza tym warto się zastanowić czy nie będziemy potrzebować rozwiązania do sprzedaży wielosklepowej (wiele sklepów www np. z inną ofertą).

Kolejne duże pytanie dotyczy integracji lub zintegrowanego systemu do zarządzania logistyką i sprzedażą wielokanałowej (np. sklepy stacjonarne, serwisy, przedstawiciele handlowi, platforma B2B) - takie platformy o dziwo są dostępne za rozsądne pieniądze. Im więcej takich wymagań tym projekt bardziej skomplikowany i powinien być zaplanowany z większym wyprzedzeniem, aby na końcu dużą część czasu poświęcić na testowanie funkcjonalności specjalnie dla nas napisanych. Po prostu trzeba mieć świadomość, że błędy w działaniu takich aplikacji są nieuniknione i należy postarać się wyłapać je przed wdrożeniem.

Sklepy "szyte na miarę", nawet te oparte o Open Source z reguły wymagają od przedsiębiorcy albo jasnej wizji jak sklep ma działać (w tym w powiązaniu z resztą firmy czy systemem księgowym) albo wyboru doświadczonego doradcy, który będzie miał wpływ na projekt funkcjonalny sklepu. Z reguły przedsiębiorca zawierza taki projekt funkcjonalny i graficzny firmie wdrożeniowej, ufając że owa firma potrafi wdrożyć sklep zgodnie ze wszystkimi prawidłami tej sztuki i najnowszą wiedzą praktyczną w tym zakresie. Niestety moja 14-letnia praktyka w e-commerce pokazuje, że nawet uznani wykonawcy rozwiązań dedykowanych popełniają podczas wdrożeń rażące błędy. Dlatego szczególnie przy wdrażaniu rozwiązań dedykowanych, ale również przy Open Source i oprogramowaniu licencjonowanym konieczne jest zaangażowanie niezależnych ekspertów od SEO i użyteczności, by podczas samego projektu wyeliminować błędy, które będą potem kosztowne do naprawienia. Wdrożenie takiej platformy to skomplikowana operacja i tak samo jak przed skomplikowaną operacją chirurgiczną, tak i tutaj zawsze warto konsultować się z dwoma specjalistami - z prowadzącym terapię i niezależnym. Ta analogia naprawdę działa w e-commerce.

Przed wyborem platformy sklepowej polecam lekturę ostatniego raportu o e-handlu w Polsce przygotowanym przez sklepy24.pl (patrz strona 70). Warto też zajrzeć do katalogu, gdzie wymieniono dostawców kilkudziesięciu popularnych platform w naszym kraju i wreszcie warto odwiedzić odbywające się dwa razy do roku Targi eHandlu (najbliższe już 25.04.2013 w Poznaniu), gdzie można porozmawiać z przedstawicielami firm wrażających sklepy internetowe, jak i niezliczoną rzeszą innych firm i specjalistów związanych z e-commerce.

Autor: Igor Czajkowski, twórca Cyklotur.com

Zobacz prezentację przedstawioną podczas ShopCampu w Poznaniu: http://www.slideshare.net/polak20/igor-czajkowski-cykloturcom

Nagranie video

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP