Prognoza Admitad: perspektywy branży e-commerce w okresie nadchodzących świąt

Zbliżający się okres świąteczno-noworoczny jest kolejną dużą szansą branży e-commerce. Aby jeszcze precyzyjniej określić potencjał sprzedażowy, jaki dla branży niesie ten czas, Admitad – globalna sieć marketingu afiliacyjnego - przeanalizował 11 milionów zamówień, złożonych przez użytkowników pomiędzy 18 grudnia 2022 r. a 7 stycznia br. Wyniki, jakie otrzymała firma, rzucają nowe światło zarówno na globalne trendy, jak i unikalne cechy polskiego rynku.

Światowe trendy w sprzedaży

Ogólne statystyki ze globalnego rynku ukazały pewne interesujące trendy w okresie od 18 grudnia 2022 r. do 7 stycznia 2023 r.. O ile liczba zamówień spadła o 1,5%, o tyle wartość GMV (Gross Merchandise Volume) wzrosła aż o 7,2%. Średnia wartość zamówienia (AOV) zwiększyła się w tym okresie z 159,34 PLN*[1]* do 173,43 PLN (co oznacza wzrost o 8,8%), podczas gdy udział zamówień mobilnych w ogólnej sprzedaży wyniósł 33%.

Sprzedaż za pośrednictwem marketplace’ów dosyć nieoczekiwanie spadła z poziomu 64% do 60%. W innych okresach aktywnych dla sprzedaży, takich jak Black Friday czy Dzień Singla, ruch na tych platformach wzrastał. Może to oznaczać, że nadchodzący okres bożonarodzeniowy jest dużą szansą dla posiadaczy własnych platform handlowych, stron internetowych i aplikacji, bo właśnie tam z dużym prawdopodobieństwem wzrośnie sprzedaż e-commerce.

Jeśli chodzi o źródła sprzedaży, mogą się one okazać w okresie świątecznym bardzo zróżnicowane. Do najbardziej skutecznych należą: platformy z treściami, usługi cashback, sklepy partnerskie, kupony, oraz aplikacje mobilne. Co ciekawe, reklamy kontekstowe okazały się w analizowanym okresie o 15% skuteczniejsze, a reklamy w aplikacjach nawet o 25%.

Eksperci prognozują dynamiczny rozwój polskiego e-commerce

Prognozując sprzedaż w okresie świąteczno-noworocznym na podstawie analizy zgromadzonych danych, również w Polsce można spodziewać się dynamicznego rozwoju rynku e-commerce. Inwestycje w rozwój własnych platform handlowych, stron internetowych i aplikacji mogą stać się kluczowym elementem dla strategii zorientowanych na sukces. Wyraźny wzrost zamówień mobilnych w tym czasie wskazuje na konieczność dalszego koncentrowania się marek na urządzeniach mobilnych. Powinny one wykorzystać również informacje nt. najpopularniejszych kategorii produktów i wziąć je pod uwagę przy tworzeniu świątecznej oferty.

Na rynku polskim można zauważyć pewne podobieństwa do globalnych trendów, ale jednocześnie widoczne są również pewne nowości. W okresie od 18 grudnia 2022 r. do 7 stycznia 2023 r. lokalnie odnotowano spadek liczby sprzedaży i GMV o 10%, jednak AOV wzrósł o 6% (z 83,63 PLN do 92,44 PLN*[2]*). Zamówienia mobilne w Polsce przekroczyły 33%, a udział sprzedaży z marketplace'ów spadł do 62% w porównaniu do 65% w tygodniu poprzedzającym 18 grudnia. W Polsce również odnotowano znaczący wzrost w kategoriach produktów, takich jak podróże (+35%) oraz gry online (+25%).

Podsumowując, prognozy na najbliższe tygodnie są bardzo obiecujące dla całej branży e-commerce, pod warunkiem, że marketerzy wykażą się elastycznością wobec zmieniających się warunków rynkowych. Warto podkreślić, że rozwijające się trendy wskazują na potrzebę stałego dostosowywania strategii biznesowej do zmiennych oczekiwań klientów. Szczególne znaczenie będzie miało również zrozumienie specyfiki poszczególnych rynków lokalnych, co może stać się kluczowym elementem globalnego sukcesu branży e-commerce.

[1] Na podstawie średniego kursu dolara z grudnia 2022 r.

[2] J.w.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP