Promocje w sklepach internetowych – Trusted Shops obala najczęstsze mity

W sieci możemy znaleźć wiele produktów i usług w promocyjnych cenach. Czy kupując towar w promocji mamy takie same prawa jak w przypadku zakupu produktu ze standardowej oferty sklepu? Julia Mandel, prawniczka w firmie Trusted Shops, specjalizująca się m.in. w e-handlu, podpowiada jakie prawa i obowiązki mają konsumenci, którzy zakupili produkty w sieci po okazyjnej cenie.

Mit 1 – Nie można zwrócić towaru zakupionego na promocji.###

Julia Mandel: Konsumentom kupującym w sieci przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy niezależnie od tego, czy produkt został zakupiony na promocji, czy też pochodzi ze standardowej oferty sklepu. Jeśli chcemy skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy, to w ciągu 10 dni od dnia otrzymania przesyłki powinniśmy poinformować o tym sprzedawcę. Niezależnie od prawa do odstąpienia od umowy, kupującym przysługuje prawo do złożenia reklamacji. Jeśli zakupiony w promocji towar jest wadliwy, to konsumenci mogą go zareklamować w sklepie internetowym.

Mit 2 – Reklamacja towaru – kupującym przysługuje voucher a nie zwrot gotówki.###

Julia Mandel: W momencie składania reklamacji przedsiębiorca w pierwszej kolejności może zaproponować konsumentowi naprawę lub wymianę towaru na nowy, wolny od wad. Jeśli naprawa jest niemożliwa lub wiąże się z nadmiernymi kosztami, konsument ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny i może zatrzymać towar. W przypadku gdy wada towaru jest znaczna, klient może odstąpić od umowy i zażądać zwrotu gotówki. Należy podkreślić, że nie musi się przy tym godzić na voucher na zakupy. Podobnie sytuacja wygląda w momencie odstąpienia od umowy. Zwracając produkt zakupiony w sklepie internetowym kupujący może, ale nie musi skorzystać z zaproponowanego kuponu na zakupy.

Mit 3 – Opóźniona dostawa – kupujący powinni cierpliwie czekać na zamówienie.###

Julia Mandel: Jeśli zamówiona przesyłka nie dotarła na czas, wówczas należy skontaktować się ze sklepem internetowym. To właśnie sklep internetowy jest odpowiedzialny za realizację zamówienia. Sprzedawca internetowy ma też możliwość sprawdzenia z dostawcą, co jest przyczyną opóźnień w dostawie. Jeśli w regulaminie sklepu jest informacja, że sklep nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie lub ewentualne uszkodzenia przesyłki, to jest to zapis niedozwolony.

Mit 4 – Towar można zwrócić wyłącznie w oryginalnym opakowaniu.###

Julia Mandel: Zwracany towar powinien być zapakowany w sposób, który umożliwi bezpieczny transport. W tym celu warto skorzystać z oryginalnych opakowań i zabezpieczeń, które były w przesyłce np. ze styropianu. Zawsze należy ostrożnie otwierać paczkę. Tak, aby w przypadku odstąpienia od umowy mieć możliwość ponownego skorzystania z opakowania. Oczywiście sklep nie może odmówić przyjęcia towaru, jeśli produkt zostanie odesłany w innym opakowaniu niż to, które otrzymaliśmy. Sklep może jednak zażądać od konsumenta odszkodowania w sytuacji gdy towar zostanie uszkodzony w trakcie przesyłki. Oryginalne opakowanie z reguły niweluje ryzyko takich uszkodzeń.

Mit 5 – Kupujący może zwrócić każdy produkt zakupiony w sieci.###

Julia Mandel:__ Prawo przewiduje grupę produktów, których nie możemy zwrócić robiąc zakupy przez internet. Powyższa zasada dotyczy m.in. materiałów audio-wizualnych, gier oraz oprogramowania komputerowego. Wymienionych produktów nie możemy zwrócić po usunięciu ich oryginalnego opakowania. W tej sytuacji warto zastanowić się i dokładnie przemyśleć zakup. Wyjątek w prawie do odstąpienia od umowy stanowią również produkty wykonane na specjalne zamówienie klienta np. kalendarz z własnymi zdjęciami. Spersonalizowanych produktów nie można bowiem zwrócić.

Robiąc zakupy przez internet warto znać swoje prawa oraz obowiązki. Znajomość podstawowych zagadnień prawnych sprawi, że zakupy w sieci będą bezpieczne i udane.

O firmie Trusted Shops Trusted Shops – założona w 1999 roku w Kolonii firma jest europejskim liderem na rynku certyfikacji sklepów internetowych. Audyt ekspercki, któremu poddawani są sprzedawcy internetowi, uwzględnia ponad 70 szczegółowych kryteriów, takich jak wypłacalność, przejrzystość cen, serwis dla klientów oraz ochrona danych. Pozytywny wynik audytu decyduje o przydzieleniu znaku jakości Trusted Shops. Od momentu założenia firmy wydano certyfikaty dla ponad 17 000 sklepów internetowych.

Źródło: Trusted Shops

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP