Prosta i skuteczna strategia cenowa dla sklepu internetowego

Idealna strategia cenowa może (a nawet powinna) się różnić w zależności od branży, specyfiki sklepu i asortymentu, jak i wybranej grupy odbiorców.

Wybranie odpowiedniej strategii cenowej to ważny i - niestety - niełatwy proces. Nie ma bowiem jednego uniwersalnego rozwiązania, które sprawdzi się u wszystkich w każdej sytuacji. Idealna strategia cenowa może (a nawet powinna) się różnić w zależności od branży, specyfiki sklepu i asortymentu, jak i wybranej grupy odbiorców. Dopiero wtedy będziemy mieć pewność, że nasza wycena jest precyzyjna, gdyż została oparta na wielu istotnych czynnikach. Dzisiaj opowiemy o efektywnym kształtowaniu cen, opartym na trzech odmiennych kategoriach produktowych.

Czy ta sama strategia cenowa powinna dotyczyć wszystkich sprzedawanych produktów?

Czasy wyceny opartej na stałych kosztach zdążyły już odejść w niepamięć. Rzeczywiście to rozwiązanie mogło się kiedyś sprawdzić, lecz dotyczyło ono przede wszystkim sprzedaży offline - a to dlatego, że nie było wówczas możliwości prostego zestawienia wielu konkurencyjnych ofert w krótkim czasie. Teraz, dzięki internetowi, klient może porównać interesujące go sklepy i produkty w każdej chwili. To wymusza na sprzedawcach jak najszybsze działania, przez co ceny zmieniają się niezwykle dynamicznie i trudno za nimi nadążyć. Stawianie na jedną strategię nie jest optymalnym rozwiązaniem, gdyż sprowadza się do dobrowolnego ignorowania wielu skomplikowanych mechanizmów kryjących się za procesem sprzedaży. To z kolei nie przynosi zadowalających efektów.

Z naszej strony możemy jednak zasugerować strategię, która jest solidną podstawą do funkcjonowania wielu e-sklepów. Polega ona na zróżnicowaniu naszego asortymentu pod względem cen. Warto podzielić sprzedawane produkty na 3 główne grupy cenowe - w zależności od pełnionej w sklepie funkcji marżowej i ruchowej.

Jakie grupy cenowe warto wprowadzić w sklepie internetowym?

Niżej wymienione grupy produktów stanowią świetne połączenie, ponieważ zaspokajają potrzeby szerokiego grona klientów, a przy okazji pełnią niezwykle ważną rolę w generowaniu ruchu w e-sklepie, napędzając wzajemnie sprzedaż i zwiększając nasz zysk.

KATEGORIA 1: Bestsellery i produkty popularne

Do tej kategorii należą tzw. „topy sprzedażowe” i artykuły często poszukiwane przez konsumentów. W tym przypadku rzeczywiście warto rywalizować ceną, aby przyciągnąć do swojego sklepu możliwie jak najwięcej klientów. Oprogramowanie do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, pomoże nam określić, jak nasze ceny prezentują się na tle konkurencji, a także umożliwi nam ich błyskawiczną zmianę, aby to nasza oferta była tą najbardziej atrakcyjną.

KATEGORIA 2: Wysokomarżowe produkty komplementarne

W tej kategorii koncentrujemy się na artykułach, które mają szansę zwiększyć wartość koszyka zakupowego. Chodzi przede wszystkim o drobne, ale przydatne gadżety takie jak etui do telefonu, ładowarka, zestaw słuchawkowy, itp. W przypadku tego typu produktów możemy pozwolić sobie na wyższą marżę, ponieważ cena akcesoriów dodatkowych jest znacznie niższa niż ta „głównego” produktu. Konsumenci, którzy chcą zrobić zakupy jak najtaniej, zazwyczaj koncentrują się odnalezieniu najtańszej oferty artykułu głównego, a nie akcesoriów komplementarnych, które kupuje się od razu, aby nie płacić kilkakrotnie za przesyłkę.

KATEGORIA 3: Pozostałe produkty

Do ostatniej grupy zaliczamy artykuły średnio popularne, które nie przyciągają zbyt wielu kupujących, ale mogą zostać dodane do koszyka niejako "przy okazji". W końcu klientowi bardziej opłaca się dokupić coś od razu, nie martwiąc się o dodatkowe koszty wysyłki, niż powtarzać cały proces zakupowy od początku w innym sklepie. Dlatego tutaj doskonale sprawdza się atrakcyjna cena, która ułatwi konsumentom dodanie artykułu do koszyka, aczkolwiek nie musimy za wszelką cenę dbać o to, by produkt był jak najtańszy.

Jak sprawdzić czy obrana przez nas strategia cenowa jest odpowiednia?

Odpowiedź jest prosta, ponieważ istnieje tylko jedna skuteczna metoda, aby to sprawdzić – testy. Warto eksperymentować z poziomami cen w poszczególnych wariantach, zwracać uwagę na to, które rozwiązanie skutkuje największym ruchem na stronie oraz na bieżąco optymalizować naszą strategię. Oprócz badania konwersji niezbędne jest analizowanie wysokości przychodów oraz średniej marżowości koszyka zakupowego - bo co z tego, że sprzedaż będzie wysoka, jeżeli marża okaże się zbyt niska na to by osiągnąć zadowalający zysk?

Opisywana przez nas strategia może zostać zoptymalizowana do potrzeb sprzedawcy w zależności od tego, jakie cele sprzedażowe wcześniej wyznaczył. Można np. proponować kupującym całe zestawy produktów, np. bestsellerów z produktami komplementarnymi. Najważniejsze jest to, aby zwracać uwagę na potrzeby odbiorców i próbować na nie odpowiedzieć. W tym celu należy trzymać rękę na pulsie i systematycznie

porównywać swoje ceny z konkurencją – szczególnie tych produktów, które mają rywalizować o pierwsze miejsce w rankingu cenowym.

Doskonałym rozwiązaniem, które pomoże kształtować ceny w szybki i wygodny sposób jest monitoring cen. Narzędzie do śledzenia cen u konkurencji, takie jak Szpiegomat, pomoże być na bieżąco z trendami cenowymi w wybranych przez nas kategoriach produktowych, dzięki czemu będziemy mogli podejmować trafniejsze decyzje biznesowe oraz natychmiast odpowiadać na zmiany cen u innych sprzedawców. Co więcej, dostępne reguły automatyki cenowej (oraz możliwość tworzenia własnych) pozwolą na całkowite zautomatyzowanie tego procesu, również przy pomocy systemu dynamic pricing. Umożliwia to przekierowanie naszego czasu i uwagi na te elementy, które wymagają naszej bezpośredniej interwencji, podczas gdy ceny będą samoistnie kształtować się według wyznaczonych przez nas zasad. Jeżeli chcesz wypróbować monitoring cen w swoim sklepie internetowym, a także dowiedzieć się, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie, skontaktuj się z nami i umów na bezpłatne demo. Nasi konsultanci wyjaśnią Ci działanie Szpiegomatu oraz dostarczą wskazówek na temat tego jak optymalnie wykorzystać monitorowanie cen w wybranej branży.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP