Jak od kwietnia wyglądają nowe zasady ewidencji sprzedaży, zwrotów oraz reklamacji? Czy Internet zabija gospodarkę? W jakim tempie rozwija się e-commerce w Polsce, a jak to wygląda w Brazylii czy Rosji? Co planują w 2013 roku Paczkomaty InPost oraz eBay Inc.?
Sylwia Czubkowska próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie czy Internet zabija gospodarkę. Według amerykańskiego ekonomisty Tylera Cowena Internet to hamulec gospodarczego boomu, jaki ogarnął świat wraz z rewolucją przemysłową. Serwisy internetowe ani nie zwiększają konsumpcji, ani nic nie produkują; a Internet zmniejsza koszty przeróżnych dóbr i usług czasem nawet sporo poniżej poziomu opłacalności.
10 tys. e-sklepów, rynek rosnący ponad 20 proc. rocznie - oto polski handel w internecie. Według szacunków Nokaut.pl, polski rynek e-commerce urósł w 2012 roku o około 23-25 proc. i osiągnął wartość bliską 21,5 mld zł. Coraz częściej sprawdzamy dany towar w tradycyjnym sklepie, kupujemy go przez internet. Rośnie popularność m-commerce.
Jak wygląda e-commerce w Ameryce Łacińskiej? Liczba Internatów w ciągu ostatnich 5 lat zwiększyła się ze 110 do 238 mln osób, a wg prognoz jego wartość w 2015 roku przekroczy 57 mld $ (11-krotny wzrost od roku 2005).
http://www.slideshare.net/fnbox/2013-latin-america-internet-market-research-outlook-16980476
Warto także przyjrzeć się jak wygląda e-handel w Rosji. Wg szacunków rynek ten w 2012 roku wart był ok. 12 mld $, prognozy przewidują wzrost o 35% – do 4,5% ogólnej sprzedaży detalicznej w 2015 roku i do 7% w 2020 r. (72 mld $), a Rosja w ubiegłym roku stała się liderem rynku online w Europie pod względem liczby użytkowników (68 mln osób).
ShopCamp spotkanie praktyków i ekspertów e-commerce już 13 kwietnia odbędzie się w Zielonej Górze. Przedstawiciele sklepów internetowych będą mieli okazję wysłuchać wielu cennych spostrzeżeń na temat rynku i prowadzenia e-biznesu. Wszystko to w niepotwarzalnym barcampowym klimacie sprzyjającym nawiązywaniu kontaktów. Udział jest bezpłatny, a aktualne informacje na temat spotkania są dostępne na stronie: shopcamp.pl
Prawo, przepisy
1 kwietnia br. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów, na podstawie którego wprowadzono istotne modyfikacje w zakresie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Wyszczególniane na paragonie fiskalnym nazwy towaru lub usługi muszą dać możliwość ich jednoznacznej identyfikacji. W związku z pojawiającymi się wątpliwościami co do stosowania nowych przepisów w zakresie kas fiskalnych przewidziało okres aż 6 miesięcy na dostosowanie się do obowiązujących zasad. Próg, od którego wymagana jest kasa fiskalna obniżono z 40 do 20 tys zł. Zmieniły się także zasady ewidencji zwrotów, reklamacji oraz korekt pomyłek. Na swoim blogu nowym przepisom przygląda się Łukasz Plutecki.
Czy sam fakt zapłacenia webmasterowi umówionego wynagrodzenia w zamian za otrzymanie zamówionego sklepu internetowego wystarczy, żeby mieć prawo do jego zawartości? Co zrobić, by w praktyce korzystać z niego w sposób najbliższy sytuacji, z którą mamy do czynienia, kupując rzecz na własność radzi radca prawny dr Tomasz Szczurowski.
Nowi gracze, przejęcia, inwestycje
Allegro uruchomiło serwis ze statystykami. Każdy użytkownik platformy, który prowadzi sprzedaż lub dopiero zamierza rozpocząć działalność na Allegro, może zyskać dostęp do wiedzy i danych, które pozwolą dobrać asortyment, zarządzać dotychczasową sprzedażą, optymalizować ją i tym samym zwiększać swoje zyski.
Ostatni rok to okres spektakularnego rozwoju Paczkomatów InPost i dynamicznych zmian, które trwale umocniły pozycję usługi na rynku. W całej Polsce stoi już ponad 700 maszyn zlokalizowanych w 200 miastach, a do końca 2013 roku InPost planuje postawić kolejnych 300 Paczkomatów.
Serwis zakupów grupowych Citeam.pl zawęża ofertę, rezygnując z zamieszczania ofert turystycznych i lokalnych. - Skupimy się na modelach zakupowych, które oceniamy jako najbardziej perspektywiczne i trwale rentowne, tzn. ofertach ogólnopolskich i Okazjach Allegro - zapowiada Paweł Klimiuk, rzecznik Grupy Allegro.
Marketing internetowy, akcje promocyjne
Kampania porównawcza "Taniej niż myślisz", świąteczny asortyment, bezpłatna dostawa, pracowniczy konkurs na najładniejszą pisankę czy "Wielkanocna zabawa z rabatowym jajem” to wybrane akcje, które sklepy internetowe przygotowały z okazji Wielkanocy. Krótki przegląd w artykule "Ale jaja, czyli Wielkanoc w e-commerce".
Trójka badaczy z eBay postanowiła sprawdzić czy przeznaczanie ponad 51 mln $ rocznie na reklamę w Google ma sens. Według nich reklama w wyszukiwarce nie jest opłacalna tak, jak sobie to zakładali. Można jednak odnieść wrażenie, iż wina w braku efektywności działań w wyszukiwarce Google’a może leżeć po stronie samego eBaya. Polecamy analizę 10 powodów, dlaczego AdWords nie zadziałały u eBaya. Jakie plany na najbliższe lata ma eBay i PayPal? Przedstawiciele eBay inc. zdradzili je podczas Analyst Day 2013 - uwaga: prezentacja liczy 336 slajdów.
Na koniec polecamy dwie prezentacje:content marketing w e-commerce & 20 wskazówek co robić i czego nie robić, by zachęcić klientów do klikania.
Miłej lektury!
Wydawca
Adres prawny
NIP