W dobie dynamicznego rozwoju sektora e-commerce każdy podmiot szuka dodatkowych atutów, dzięki którym przyciągnie klientów. Jednym z najczęściej wyszukiwanych przez konsumentów narzędzi są raty w sklepie internetowym. Oferta ratalna oznacza korzyść nie tylko dla odbiorców, ale również dla sprzedawcy. Dlaczego warto zintegrować swój sklep z systemem ratalnym? Jakie walory rat on-line najbardziej doceniają klienci?
Kody rabatowe, cykliczne promocje, zniżki przy zakupie zestawu, wyprzedaże asortymentu, cashback, czyli zwrot części gotówki – sklepy internetowe dysponują szerokim wachlarzem rozwiązań, które skłaniają klientów do skorzystania z ich oferty. Współczesny konsument nie zadowala się jednak wyłącznie obniżkami cen – wymaga od sprzedawcy również bezpiecznych i błyskawicznych płatności, a także wygodnych rat on-line. Kto może skorzystać z oferty ratalnej? Jak przebiega weryfikacja klientów?
Oferty ratalne w sklepach internetowych to produkt podobny do tego, który znamy ze sklepów stacjonarnych. Konsument, który nie może lub nie chce płacić od razu za całość zakupów, może skorzystać z oferty banku, który sfinansuje jego zamówienie. Instytucja uiszcza za niego całą kwotę, a klient płaci miesięczne raty, zazwyczaj obciążone dodatkową opłatą. Banki coraz częściej oferują również raty 0%, czyli zobowiązanie pozbawione dodatkowych kosztów, którego RRSO (rzeczywista roczna stopa oprocentowania) wynosi 0%. W takiej sytuacji raty są darmowe, a klient za zakupiony sprzęt elektroniczny, meble lub inny produkt płaci dokładnie tyle, ile wynosiła wartość zakupu.
Kto może ubiegać się o raty on-line w sklepie internetowym? Klient musi być pełnoletni, mieć pełną zdolność do czynności prawnych, konto w banku, a także stałe źródło zarobków. Żeby otrzymać produkt na raty w sklepie internetowym, wystarczy wybrać opcję ratalną i wypełnić wniosek. Klient wpisuje dane osobowe – imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, serię i numer dowodu osobistego, numer telefonu, adres e-mail. Konieczne jest również podanie wysokości zarobków oraz formy zatrudnienia, na podstawie której osiąga się przychody (umowa o pracę, umowa zlecenie, działalność gospodarcza). Wszystkie formalności realizuje się przez internet – od złożenia wniosku, aż do akceptacji umowy przez klienta, nie trzeba zatem stać w niekończących się kolejkach w banku.
Po wypełnieniu wniosku ratalnego bank rozpoczyna analizę zdolności kredytowej klienta. Ocenia się ją na podstawie miesięcznych zarobków wnioskodawcy i jego stałych zobowiązań, z uwzględnieniem kosztów utrzymania oraz rat kredytów. W przypadku rat on-line w sklepie internetowym procedury są uproszczone – najczęściej nie trzeba przedstawiać zaświadczenia o zarobkach od pracodawcy, wystarczy wypełnione przez klienta oświadczenie. Na zdolność kredytową ma też wpływ forma zatrudnienia – rodzaj umowy, na podstawie której kredytobiorca jest zatrudniony, a także wiek osoby składającej wniosek. Banki analizują również informacje uzyskane w BIK (Biuro Informacji Kredytowej), które gromadzi dane na temat historii kredytowej konsumenta, a także wydaje ocenę punktową jego wiarygodności finansowej. Równie ważna jest weryfikacja baz dłużników – bank sprawdza, czy klient nie zalega ze spłatą zobowiązań. Po przejściu weryfikacji wydawana jest decyzja.
Współczesny klient sektora e-commerce jest bardzo wyczulony na bezpieczeństwo transakcji, ale zwraca także szczególną uwagę na uproszczone formalności i komfort korzystania z usług sklepu internetowego. Przy ratach on-line konsument może mieć pewność, że nic nie zagrozi jego bezpieczeństwu. Wniosek składa się z reguły na stronie banku, którego witryna jest zabezpieczona protokołem SSL. Szyfrowane połączenie gwarantuje, że żadne poufne informacje nie zostaną przechwycone i wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Raty on-line są także bardzo wygodne – możliwość złożenia wniosku przez internet i bez wychodzenia z domu jest ważnym argumentem dla wielu klientów.
Możliwość rozłożenia płatności na dogodne raty jest dodatkowym wabikiem, który przyciąga konsumentów. Dużym zainteresowaniem odbiorców cieszą się zwłaszcza cyklicznie organizowane przez sklepy internetowe promocje na darmowe raty (0%). Wiele osób wyczekuje promocji, dzięki którym płatność za zakupy można rozłożyć, np. na 50 rat 0%. Dzięki ofertom ratalnym klienci mogą kupować produkty, na które nie mogliby sobie pozwolić ze względu na ograniczony budżet. Finansują w ten sposób różnego rodzaju towary – od elektroniki, przez meble, biżuterię, wyposażenie domu, aż po sprzęt sportowy.
Dzięki zintegrowaniu sklepu internetowego z systemem rat on-line można wyróżnić się na tle konkurencji – zaproponować klientom usługę, która może pomóc im spełnić potrzeby konsumpcyjne.
Wydawca
Adres prawny
NIP