Sekrety sprzedaży wielokanałowej – jak zwiększyć swoje zyski nowoczesnymi rozwiązaniami?

Rynek handlu detalicznego zmienia się dość dynamiczne, a pewne trendy, które nasilają się w nim z roku na rok, stają się coraz bardziej ewidentne. Łatwo można dostrzec, że walka o klientów jest intensywniejsza niż kiedykolwiek, a rywalizacja pomiędzy detalistami przybiera zupełnie nowe formy. Powodów tej sytuacji jest wiele, lecz stoją za nią przede wszystkim czynniki technologiczne.

Warto przybliżyć sobie przyczyny i skutki tego zjawiska, ponieważ jest ono istotne zarówno z punktu widzenia konsumenta, jak i sprzedawcy. Chociaż wspomniana konkurencja oraz dynamicznie ewoluująca sytuacja rynkowa stawiają przed sprzedawcami poważne wyzwania, należy traktować te warunki także jako świetny moment, aby skutecznie się wypromować i zwiększyć swoją sprzedaż.

Znaczenie handlu elektronicznego a nawyki kupujących – gdzie dostrzec zależności?

Ostatnia dekada potwierdziła to, jak duży wpływ na handel ma rola Internetu. Wraz z popularyzacją powszechnego dostępu do sieci, konsumenci zaczęli dostrzegać potencjał nowej technologii, sięgając po te oferowane przez nią rozwiązania na co dzień. Rewolucja informatyczna silnie odbiła się we współczesnym obrazie handlu detalicznego – w Polsce kilkanaście milionów klientów korzysta z Internetu w celu zakupów, a ten imponujący wynik nieustannie wzrasta.

Dlaczego zakupy w sieci tak szybko się rozpowszechniają? Jak można się domyślić, głównym bodźcem do zmiany nawyków jest przede wszystkim niezaprzeczalna wygoda, na jaką pozwala przeglądanie i zamawianie produktów za pośrednictwem Internetu. Sprzedawcy coraz lepiej dostosowują się do potrzeb klientów, tworząc sprawne i czytelne strony, w których sortowanie i przeglądanie towaru jest proste oraz intuicyjne. Dużą różnicę można zaobserwować także w przeciętnych cenach. Sklepy internetowe są po prostu tańsze.

Wymieniając czynniki dynamicznej popularyzacji e-handlu nie można wykluczyć samego nastawienia klientów do zakupów internetowych. Towarzysząca tym rozwiązaniom nieufność i przesadna ostrożność stopniowo zanikają. Co więcej, Internet stał się tak nieodłącznym elementem procesu zakupów, że korzysta się z niego nie tylko w celu zamówienia danego produktu, ale i wyszukania dostępnych na jego temat informacji, opinii i recenzji. Jak wskazują statystyki, obecnie niemal 40% konsumentów w Polsce używa sieci do uzyskania większej ilości wiedzy na temat wybranych usług lub produktów, natomiast wśród tych klientów, którzy zakupów dokonują w sieci, ilość ta sięga 68%. Zjawisko polegające na szukaniu informacji w sieci przed dokonaniem zakupu offline określa się nazwą ROPO (Research Online, Purchase Offline).

Czy sprzedaż online to przyszłość handlu? Czym jest Channel- Hopping?

Chociaż można prognozować, że dokonywanie zakupów wyłącznie drogą online stanowi nieodzowną przyszłość dla przeciętnego konsumenta, to nie brak przesłanek wskazujących na coś zupełnie innego. Kupującym zazwyczaj zależy na tym, aby zaoszczędzić, nabywając ten sam towar w atrakcyjniejszej cenie. Jak się okazuje, sprawdzanie poszczególnych produktów w sklepach stacjonarnych, a następnie zamawianie ich drogą mobilną, przez telefon, jest coraz częstszą praktyką. Dlaczego? Pozwala to odebrać wybrany produkt w niższej cenie, gdyż różnica przy zakupie w sieci może wynieść ponad 10% jego wartości. Praktykę tę określa się jako Channel- Hopping, czyli przechodzenie pomiędzy różnymi kanałami dystrybucji podczas zakupów.

Co można wywnioskować z tego trendu? Wskazuje on głównie na rosnącą świadomość wśród konsumentów, którzy chcą mieć lepsze informacje na temat kupowanych produktów. Często odbywa się to drogą telefoniczną, lecz powszechnie sprawdza się produkty także w samym sklepie, zamawia oraz wymienia towar, który został zakupiony w Internecie. Forma zakupu uzależniona jest od samego klienta, na którego wpływ mają różne czynniki – rzeczy, o które powinien zadbać sprzedawca, kładąc większy nacisk na szybkość transakcji czy dostępność informacji o konkretnych produktach.

Ukryty potencjał wielokanałowej sprzedaży – jak unowocześnić swój sklep?

Aby móc zwiększyć swoją sprzedaż, trzeba dostosować się do zmian i przystosować ofertę swojego sklepu do nowych potrzeb rynku. Biorąc pod uwagę wzrastającą tendencję do korzystania z wielu kanałów, naturalnym krokiem w rozwoju biznesu wydaje się zróżnicowanie dostępnych dla klientów opcji.

To istotne, aby skoordynować działanie platform, na których się pracuje. Warto sięgnąć po oprogramowanie przystosowane do takiej sprzedaży, jak ErpBox - nowoczesna platforma do obsługi e-commerce. Nowoczesne narzędzia, które ułatwiają płynąć zgodnie z dynamiką branży to najprostszy i najbardziej wydajny sposób na integrację dostępnych platform oraz automatyzację wielu procesów w zarządzaniu sprzedażą i wysyłką. Pozwala to ograniczyć potencjalne błędy, a także uczynić cały proces znacznie szybszym i tańszym.

Kluczem do efektywnego wykorzystania potencjału tego rozwiązania jest poznanie możliwości poszczególnych kanałów sprzedaży – od Allegro, przez Amazon i eBay, aż po sklepy internetowe, czy modne marketplace. Nowych ofert nie można potraktować po macoszemu – warto połączyć je z dostępem do mediów społecznościowych, zaoferować alternatywne metody płatności oraz zaprezentować daną ofertę w atrakcyjny sposób, nie rezygnując z mediów oferowanych przez używaną platformę.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP