Siła opinii klienta na podstawie danych programu Wiarygodne Opinie

136800 opinii na temat sklepów oraz 66321 opinii na temat produktów – program Wiarygodne Opinie, należący do jednego z liderów polskiego rynku e-commerce – Grupy Okazje, w swoje czwarte urodziny podsumowuje 2016 rok i analizuje siłę poleceń pozostawianych przez klientów. Jak wielu z nas sprawdza opinie na temat produktu przez dokonaniem zakupu? Gdzie najczęściej poszukujemy takich informacji? Jakie kategorie najczęściej oceniamy? Które sklepy najbardziej doceniamy? Odpowiedzi na te oraz inne pytania, znaleźć można w poniższym materiale.

Tylko w 2016 roku w ramach programu Wiarygodne Opinie, klienci sklepów korzystających z tego narzędzia, dodali 203121 opinii (suma opinii o sklepach oraz opinii produktowych). Co ciekawe, 90% z nich to komentarze pozytywnie oceniające produkty lub usługi. Najczęściej oceniane kategorie to RTV (nawigacje samochodowe), AGD (masażery), Sport i Hobby (obroże dla psów), Zdrowie (ciśnieniomierze) oraz Książki (biografie i pamiętniki). Siłę tych opinii zauważa i docenia coraz więcej przedsiębiorców działających w branży e-commerce – w 2016 roku do programu Wiarygodne Opinie dołączyły 182 sklepy.

-By móc myśleć o byciu liderem na rynku e-commerce nie można wyłącznie skupiać się na reklamowaniu własnego e-sklepu, on po prostu musi być polecany przez klientów. Wysoki odsetek Polaków już teraz deklaruje, że przed zakupem pyta o zdanie znajome im osoby, czy też szuka opinii o sklepie, najlepiej ludzi im podobnych. Nietrudno sobie wyobrazić, jak duże mogę być straty dla biznesu, jeśli jego usługi, produkty czy obsługa klienta zostaną negatywnie oceniane w rozmowie, a następnie zaopiniowane w sieci – powiedział Paweł Szukalski, Członek Zarządu Internet Mall Polska

Warto pamiętać, że opinie klientów nie tylko przekładają się bezpośrednio na sprzedaż, ale i są cennym źródłem wiedzy dla sprzedawców. Powinny być na bieżąco analizowane i brane pod uwagę podczas wprowadzania zmian w sposobie funkcjonowania sklepu. Dzięki nim może on w coraz większym stopniu odpowiadać na potrzeby klientów.

Siła opinii w oczach klienta

Dzisiaj już rzadko kiedy kupujemy produkt w sieci nie sprawdzając uprzednio opinii na temat jego lub sklepu, z którego usług korzystamy. Potwierdziło to badanie przeprowadzone wśród użytkowników porównywarki cen Okazje.info (Badanie przeprowadzone w listopadzie 2016 roku, na próbie 2002 użytkowników serwisu Okazje.info) – 82% ankietowanych zadeklarowało bowiem, że jest to obowiązkowy krok, który podejmują przed dokonaniem transakcji. Opinii najczęściej poszukują na stronach porównywarek cenowych (32% badanych), stronie sklepu (29%) i forach internetowych (28%). Najrzadziej w tym celu zaglądają na eksperckie strony www lub blogi (11%). Strona sklepu pozwala na najszybszy i najprostszy dostęp do opinii na temat produktu, który kupujemy – mamy ją bowiem „pod ręką”. Porównywarkom cenowym jednak znacznie bardziej ufamy – możemy tam bowiem znaleźć opinie klientów różnych sklepów na temat tego samego produktu. Bardzo istotnym faktem dla wszystkich prowadzących swój biznes w sieci jest to, że aż 87,5% respondentów zadeklarowało, że jeżeli produkt ma złe opinie, rezygnują oni z jego zakupu. Dobre recenzje to zatem element, bez którego sklep nie ma szans na sukces. Co ciekawe, 73% badanych nie dokona zakupu nie tylko wtedy, gdy produkt ma negatywne opinie, ale i wtedy, gdy nie ma ich w ogóle. Z czego może to wynikać? Jeżeli produkt nie posiada opinii to bardzo możliwe, że nikt go nie kupuje. Jeżeli nikt go nie kupuje, to coś musi być z nim nie tak. To prosty, aczkolwiek popularny tok myślenia.

Najlepiej oceniane sklepy

Pozytywne, czy negatywne, z pewnością warto je mieć. Umiejętne zarządzanie opiniami klientów pozwala bowiem na wprowadzanie efektywnych standardów działania, które znacząco wpływają na sprzedaż. Dobrze wiedzą o tym sklepy, które w rankingach Wiarygodnych Opinii zajmują najwyższe miejsca, a więc mogą poszczycić się najlepszymi opiniami. -AGD i Elektronika do jedna z najpopularniejszych kategorii wśród polskich klientów. Urządzanie domów w nowe sprzęty AGD/ RTV to coś, co Polacy naprawdę lubią. Nic więc dziwnego, że naprawdę trudno o wysoką pozycję e-sklepu w tej kategorii rankingowej. Tym bardziej jestem dumny, że akurat Mall.pl przypadł wyjątkowy zaszczyt bycia niekwestionowanym liderem w tej akurat kategorii - komentuje Vit Endler, Prezes Zarządu Internet Mall Polska.

Ranking najlepiej ocenianych sklepów w 2016 roku na podstawie danych programu Wiarygodne Opinie: Dla dziecka

  1. Bebito
  2. BezpiecznyDzieciak.pl
  3. Patalonia.pl

Moda i uroda

  1. Denley.pl
  2. SWISS
  3. casu.pl

Kultura i rozrywka

  1. Selkar
  2. InBook
  3. Congee.pl

Biuro i firma

  1. ErgoExpert.pl
  2. Twoje Pióro
  3. WszystkoTanie.pl

Motoryzacja

  1. kolegaberlin
  2. InOpony.pl
  3. Usaolkusz

Sport i zdrowie

  1. hurtmedyczny.pl
  2. BASKETO.PL
  3. perfectSPORT

Sklepy zoologiczne

  1. ZooArt
  2. KONIK
  3. ZooSerwis.pl

Elektronika i AGD

  1. MALL.pl
  2. Quicksave
  3. MediaARENA

Dom i ogród

  1. KARO
  2. Pitosz.pl
  3. fungichem.pl

*Program Wiarygodne Opinie to bezpłatne narzędzie dla sklepów internetowych, pozwalające im budować relację z klientami poprzez zarządzanie opiniami wystawianymi po dokonanym zakupie. To również skuteczny system promocji sklepu, pozwalający pokazać jego wiarygodność i wyróżnić go na tle konkurencji. W tym roku program świętuje swoje czwarte urodziny. Obecnie korzysta z niego 1187 sklepów.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP