Skuteczne zarządzanie cenami w e-sklepie: jak wykorzystać monitoring cen?

Zbieranie i analizowanie danych na temat konkurencji w e-commerce jest dla sprzedawców konieczne, jednak może przysparzać wiele problemów. Narzędzia do monitoringu cen znacząco upraszczają ten proces i pomagają sprzedawcom błyskawicznie reagować na bieżącą sytuację rynkową oraz zwiększyć sprzedaż i zyski.

Trudno wyobrazić sobie współczesną sprzedaż internetową bez wnikliwego badania rynku i obowiązujących trendów. Transparentność e-commerce umożliwia śledzenie działań konkurencji, co jest obecnie powszechną praktyką. Sprzedawców i ofert jest coraz więcej, a sytuacja rynkowa zmienia się tak dynamicznie, że gromadzenie potrzebnych danych na własną rękę powoli graniczy z niemożliwością. Rozwiązaniem tego problemu jest monitoring cen, dzięki któremu sprzedawca nie tylko otrzyma interesujące go informacje, ale też dowie się, jak je obrócić na swoją korzyść.

Jakie dane możesz obserwować?

Na początku warto zadać sobie pytanie, jakie informacje mogą zbierać sprzedawcy za pomocą narzędzi do monitorowania cen? Możliwości są naprawdę duże. Można śledzić tysiące ofert dostępnych w porównywarkach cenowych, sklepach internetowych i portalach aukcyjnych. Dzięki temu możesz w prosty sposób obserwować konkurencję, dowiedzieć się jakie są u niej ceny, koszty i czas wysyłki, czy też dostępność produktu.

Wybierz dane, które cię najbardziej interesują

Żeby skutecznie wykorzystać informacje uzyskane dzięki monitoringowi, najlepiej dostosować je do własnych wymagań. Zastanów się, co dla Ciebie, jako sprzedawcy, jest najważniejsze. Narzędzia do monitorowania cen posiadają funkcję personalizacji – sam wybierz, które dane będą najlepiej wspierać Twoją politykę cenową. Możesz śledzić tysiące ofert jednocześnie lub zawęzić poszukiwania do konkretnych produktów, sklepów branżowych, czy do najgroźniejszego konkurenta.

Jak wykorzystać zgromadzone dane?

  1. Zapoznaj się z sytuacją rynkową i bieżącymi trendami

    Każdy sprzedawca powinien mieć świadomość jak prezentuje się sytuacja w wybranym przez niego segmencie rynku. Monitorując ceny, masz wgląd w to, jakie trendy panują obecnie, a dzięki dłuższej, regularnej obserwacji, możesz wykryć trwalsze zmiany, które pomogą ci zoptymalizować politykę cenową oraz zaplanować przyszłe działania.

  2. Określ swoją pozycję względem konkurencji Dla sprzedawców niezwykle istotne jest, by obiektywnie spojrzeć na swoją działalność. Obserwuj oferty konkurencji, żeby przekonać się czy Twoje ceny są atrakcyjne dla potencjalnego klienta. Dowiedz się, czy jesteś liderem cenowym, czy może twoje oferty znajdują się z tyłu stawki. W ten sposób będziesz wiedział, jakie działania podjąć, aby awansować w rankingu cenowym lub utrzymać pozycję lidera.

    Patrząc na swój sklep i oferty, postaraj się być obiektywny. Jeżeli konkurencja ma nad Tobą przewagę, zastanów się dlaczego tak jest i dostrzeż jej mocne strony. Zwróć uwagę na to, jakie warunki oferuje klientom Twój konkurent. Być może ma lepsze ceny? A być może zdobywa klientów korzystniejszym czasem lub kosztem wysyłki? Warto także upewnić się, czy twoje produkty są dobrze opisane, i czy są łatwe w identyfikacji. Pamiętaj, że konkurencja nie jest wyłącznie zagrożeniem – obserwowanie jej to doskonały sposób na nieustanny rozwój. Inny sprzedawca może cię czymś zainspirować, zachęcić do wprowadzenia ważnych zmian lub uniknięcia jego błędów.

  3. Śledź konkurencję i reaguj na jej ruchy Oprócz określenia, na jakim miejscu plasuje się twoja oferta, ważne jest, byś na bieżąco obserwował działania konkurencji. Rynek e-commerce jest niezwykle podatny na zmiany, a ceny niektórych ofert mogą się zmieniać nawet kilkanaście razy dziennie. Korzystając z monitoringu cen, możesz błyskawicznie reagować na aktualizacje cen u konkurencji i dostosować swoją ofertę do bieżącej sytuacji.

  4. Wykorzystaj powiadomienia, sugestie i alerty W natłoku obowiązków czasami łatwo coś przeoczyć. Pokaźna ilość danych jest niezwykle przydatna, ale bywa trudna do przeanalizowania. Dlatego Szpiegomat.pl wyszukuje potencjalne okazje i zagrożenia, a następnie dostarcza je użytkownikom w postaci przystępnych powiadomień, alertów i sugestii działań cenowych. Dzięki nim od razu będziesz wiedział, co należy zrobić, by uzyskać pożądany efekt.

  5. Nie przegap żadnej okazji dzięki automatyzacji

    Gromadzone informacje są na wagę złota, jednak trudno w pełni wykorzystać ich potencjał, jeżeli koncentrujemy się tylko na manualnych rozwiązaniach. Ręczne wyszukiwanie ofert konkurencji oraz zarządzanie cenami jest niezwykle czasochłonne i podatne na błędy. Dlatego też warto w swojej firmie zaimplementować automatykę cenową. Pamiętaj, że korzystając z narzędzi takich jak Szpiegomat.pl, możesz włączyć usługę automatycznej zmiany cen, która będzie inteligentnie reagować na działania sprzedawców. Możesz dostosować ją do własnych potrzeb poprzez stworzenie reguły automatyki cenowej, dzięki czemu ceny będą się zmieniać tak, aby realizowały założenia Twojej polityki cenowej. Przykładowo, możesz wybrać opcję walki o najwyższą pozycję w rankingu, ustawiając jednocześnie minimalną cenę, poniżej której nie chcesz zejść. Tym sposobem Twoja oferta będzie błyskawicznie dostosowywała się do innych, a Ty nie będziesz musiał się obawiać, że sprzedaż przestanie się na pewnym etapie opłacać.

Wiedz więcej, by móc więcej

Rynek e-commerce wyróżnia się dużą transparentnością oraz dynamicznymi zmianami. Rozpowszechnienie transakcji internetowych sprawiło, że sprzedawcy są obecnie zmuszeni pogłębiać swoją wiedzę o tym, co się dzieje na rynku, i co robi konkurencja. Monitoring cen pozwala zapanować nad ogromem informacji, przeanalizować je i dostarczyć najistotniejsze dane. Możesz wykorzystać je zarówno do wprowadzania natychmiastowych optymalizacji cen, jak i planowania dalszej strategii sprzedażowej.

Jesteś zainteresowany możliwościami, jakie oferuje monitoring cen lub chcesz dowiedzieć się więcej na jego temat? Skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści pomogą Ci lepiej poznać najważniejsze funkcjonalności Szpiegomatu, a także podpowiedzą, w jaki sposób efektywnie monitorować ceny w wybranych przez Ciebie kategoriach.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP