SMS bez tajemnic! Od pozyskania odbiorcy do wysyłki wiadomości - porady od REDLINK

Kanały SMS i MMS to ciągle w dużym stopniu nieodkryte obszary przez polską branżę eCommerce. Najwyższy czas zmienić to i rozwiać wszelkie wątpliwości wobec tych kanałów komunikacji z użytkownikami. W dzisiejszym wpisie pokażę Ci jak wiele kryje się za tymi rodzajami wiadomości i pokażę Ci prawdziwą siłę marketingową SMS i MMS.

Na start chciałbym zwrócić Twoją uwagę na stereotyp, który został przyjęty odnośnie SMS Marketingu, a o którym już wspominałem podczas mojego ostatniego wpisu dla EHANDELmag.

Cały czas grono osób zastanawiających się nad wykorzystaniem wiadomości SMS w swojej firmie ogranicza fakt 160 znaków do wykorzystania, a już od dłuższego czasu wiadomości tekstowe mogą zawierać nawet 1377 znaków.

Takich elementów, o których użytkownicy (nawet Ci korzystający już z kanału SMS) nie wiedzą - jest naprawdę sporo. A właśnie często te poszczególne funkcjonalności mogą mieć znaczący wpływ na efektywność prowadzonych działań. Dlatego pokażę Ci dodatkowe elementy wspierające skuteczność kampanii a także fajne przykłady na wykorzystanie poszczególnych działań w swoim biznesie.

Dlaczego SMS?

To pytanie z pewnością pojawiło się w głowach osób, które jeszcze nie wykorzystują tego kanału. Odpowiedź jest bardzo prosta – to SMS pozostaje kanałem, który daje możliwość dotarcia do użytkowników w przeciągu kilku sekund i to niezależnie gdzie oni się znajdują.

Dodatkowo trzeba pamiętać, że SMS pozwala również przeskoczyć kolejną barierę w dotarciu do użytkowników, czyli otwarcie wiadomości. Badania wskazują, że około 96-98% użytkowników czyta każdą otrzymaną wiadomość SMS to pozwala już docenić ten kanał w porównaniu do konkurencyjnych ze względu na możliwość zaprezentowania swojej oferty.

Tyle, tytułem przypomnienia najważniejszych informacji o tym kanale marketingowym.

Teraz przejdźmy do pełnego wykorzystania jego możliwości:

Jak pozyskiwać numery komórkowe?

Sposobów na pozyskiwanie danych od użytkowników jest naprawdę sporo i w większości są one zbliżone do zdobywania adresów e-mail. Natomiast ja chciałbym Ci pokazać kilka z nich, które według mnie świetnie obrazują pozytywne nastawienie marki na ten rodzaj komunikacji.

1. Osobna podstrona

Pierwszy to zapis do bazy SMS, jako osobna podstrona – jak widać w poniższym przykładzie jest to strona dedykowana tylko kanałowi SMS. A użytkownik ma tylko jedno proste zadanie do wykonania, czyli wpisanie swojego numeru i dołączenie do komunikacji tekstowej.

Wymaganie tylko jednej danej od użytkowników to szczególny zabieg zwiększający wskaźnik zapisów, gdyż z każdą kolejnym polem do uzupełnienia spada liczba osób wypełniających formularz. Należy jeszcze pamiętać o ułatwieniu, jakie zastosowała marka 4F – prezentują użytkownikowi tylko 9 pól do wpisania. A wszystko to po to, aby użytkownik teraz nie zastanawiał się, jaki numer podać: czy mogę podać stacjonarny? Czy mam dać prefiks przed numerem? Czy powinienem zapisać numer w jednym ciągu czy też w inny sposób? Itd. Ma to na celu maksymalne ułatwienie uzupełniania formularza i nawet patrząc na niego ma się wrażenie, że jest on bardzo prosty i szybki do uzupełnienia.

2. Aplikacja na Facebooku

Dedykowana aplikacja na Facebooku pozwala gromadzić kolejne kontakty do swojej bazy, a dzięki integracji z niebieskim potentatem możesz uzyskać pełen komplet informacji o odbiorcy nie wymagając od niego zbyt wielu działań przy procesie zapisu.

Aplikacja zachęca użytkowników do zapisania się do newslettera. Aby to zrobić, wystarczy, że poda swój numer komórkowy i automatycznie dołączy do bazy. A dzięki zintegrowaniu aplikacji z Facebookiem uzyskasz dodatkowe dane o użytkowniku jak: imię, nazwisko, miasto, e-mail czy datę urodzin. Zobacz jak taki przykładowy schemat komunikacji mógłby wyglądać:

3. Rabat za SMS

Trzecim i ostatnim przykładem, którym chciałbym się z Wami podzielić jest akcja typu Rabat za SMS. Wygląda ona podobnie do klasycznego zapisu na newsletter – ale aby uzyskać oferowany rabat użytkownik musi wysłać wiadomość SMS na wskazany numer. Koszt takiej wiadomości jest dla niego standardowy według pakietu, który posiada, więc nie ma obaw, że nagle użytkownicy będą oburzeni kosztami wiadomości.

Wtedy w informacji zwrotnej otrzymuje swój kupon rabatowy lub też dodatkowe zadanie do wykonania (np. podanie adresu e-mail). Jak widać powyżej świetnie ten element sprawdza się zarówno w przypadków sklepów stacjonarnych (Starbucks czy Wojas), ale także w świecie online (Pizzahut).

SMS to nie tylko jedna wiadomość ze 160 znakami

Z racji tego, że kanał SMS dostosowywał się do wymagań użytkowników i często zmieniał swoją postać mamy obecnie na polskim rynku kilka rodzajów wiadomości, które możemy wysłać do użytkowników:

SMS PRO

Jest to wiadomość SMS z indywidualną nazwą nadawcy – co pozwala już na samym starcie zaprezentować swój brand. Ten rodzaj wiadomości pozwala również na o wiele szybszą wysyłkę i przepustowość całej komunikacji.

Niestety minusem tego kanału jest fakt, że nie pozwala on na dwustronną komunikację. A więc użytkownik nie będzie w stanie odpisać na podesłaną do niego wiadomość SMS. Najczęściej ten rodzaj komunikacji wykorzystywany jest w klasycznych newsletterach SMS, ale także przy wysyłaniu wiadomości transakcyjnych również przez banki (wszelkiego rodzaju tokeny bankowe).

2. SMS ECO

Do niedawna najpopularniejszy rodzaj wiadomości SMS w Polsce – a to wszystko ze względu na jego niską cenę. Był on realizowany z losowego 9-cyfrowego numeru i wymuszał, aby prezentować swój brand w ramach treści wiadomości. Od zmian prawnych wprowadzonych w wakacje zeszłego roku ten rodzaj wiadomości został znacznie ograniczony przez operatorów telekomunikacyjnych.

Jego niska cena wiązała się z o wiele niższą przepustowością kanału i często opóźnieniami w dostarczeniu wiadomości SMS do użytkowników. Wiele firm realizując ruch transakcyjny przez ten kanał spotkało się z negatywnym feedbackiem odbiorców narzekających na nieotrzymane wiadomości z przypomnieniem hasła czy z kodami weryfikacyjnymi.

Przy niskim priorytecie wiadomości ten kanał może być dobrym sposobem na dotarcie do użytkowników, ale jeżeli zależy Ci na szybkości wysyłki i prezentacji własnej marki to powinieneś zdecydować się na inny rodzaj wiadomości.

3. ShortCode

Kolejny rodzaj wiadomości SMS to ShortCode jest on realizowany ze skróconego 4-5 cyfrowego numeru, który umożliwia komunikację dwustronną z użytkownikami. Przepustowość i szybkość wysyłki tego rodzaju wiadomości jest podobny do SMS PRO.

Jednak posiada on wadę podobną do SMS ECO, czyli brak identyfikacji marki, a więc należy znowu zaprezentować markę bezpośrednio w treści wiadomości.

ShortCode to świetny sposób do zautomatyzowania swojej komunikacji tak, aby po konkretnym zdarzeniu ze strony użytkownika uruchamiany był specyficzny tekst ustalony przez Ciebie wcześniej. Dlatego świetnie sprawdza się przy różnego rodzaju ankietach czy też konkursach SMS. Tak naprawdę przy komunikacji dwustronnej jedynym ograniczeniem pozostaje Twoja wyobraźnia i to jak Ty będziesz chciał wykorzystać możliwość porozumiewania się z odbiorcami.

4. SMS FLASH

To wiadomość, która w sposób automatyczny wyświetla się na ekranie użytkownika. Oczywiście dzięki takiemu sposobowi prezentacji jego główną zaletą jest duża widoczność dla użytkowników. Nie muszą oni otwierać tej wiadomości, gdyż ona od razu pojawia się im na ekranie telefonu.

Ale z racji takiej formy prezentacji jej charakter jest o wiele bardziej nietrwały, gdyż w wielu modelach telefonów nie ma możliwości jej zapisu i kopiowania treści. Co przy wielu rodzajach wiadomości może stanowić zaletę, ale przy niektórych wadę tego rodzaju komunikatu.

Flash wykorzystywany jest najczęściej przy powiadomieniach o zapłacie, przypomnieniach hasła czy też przy przesyłaniu informacji poufnych do użytkowników (login czy kod weryfikacyjny).

5. MMS

Ostatnim rodzajem komunikatu, o którym chciałbym Ci wspomnieć jest MMS, który w fajny sposób łączy w sobie zalety 2 kanałów komunikacji: SMS i E-MAIL.

MMS pozwala nam nie tylko dodać element graficzny, ale składa się z także z wiadomości SMS, w której możemy wykorzystać przekaz tekstowy - dzięki czemu w pełni zaprezentować swoją ofertę.

Jest to o tyle ciekawe do wykorzystania, że MMS pozwala na komunikację dwustronną, więc również w ramach tego kanału można zastosować dodatkowe sposoby na zaangażowanie odbiorców.

Dlatego też MMS świetnie sprawdza się we wszelkiego rodzaju akcjach marketingowych, gdzie chcemy pokazać oferowany produkt, ale także przy konkursach czy innego rodzaju specjalnych wydarzeniach.

Ciekawym trendem jest również podsyłanie użytkownikowi w ramach wiadomości MMS kodu rabatowego lub kodu QR, który od razu może wykorzystać w sklepie stacjonarnym.

Podsumowanie

Warto swoją przygodę z kanałem SMS rozpocząć od właściwego zapoznania się z jego możliwościami. Pozwoli to już na samym starcie określić, jak można pozyskiwać użytkowników, a także, w jaki sposób się z nimi komunikować. SMS pozwala wykorzystać różnego rodzaju komunikaty, które w zależności od Twoich potrzeb lepiej się sprawdzą na Twojej bazie odbiorców. Skuteczny start sprawi, że łatwiej będzie Ci wdrażać kolejne funkcjonalności SMS do Twojego sklepu.


O Autorze:

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP