Sprzedaż transgraniczna online, czyli co polski sprzedawca wiedzieć powinien

Coraz więcej polskich sklepów internetowych, które odnoszą sukcesy w kraju, próbuje swoich sił na rynkach zagranicznych. Sprzedaż transgraniczna wiąże się jednak z szeregiem wyzwań. Firmy Trusted Shops i PayPal przygotowały praktyczny przewodnik dla właścicieli e-sklepów. Znajdują się w nim informacje na temat najważniejszych aspektów prawnych i ekonomicznych, na które należy zwrócić uwagę planując ekspansję na inne rynki.

Kierunki rozwoju

Warto zacząć od wskazania krajów, w których polski sklep internetowy ma potencjalnie najlepsze perspektywy rozwoju. Za pomocą analizy transakcji firma PayPal określiła najbardziej perspektywiczne obszary dla polskich handlowców. W czołówce znalazła się Wielka Brytania oraz Niemcy, czyli dojrzałe, kluczowe rynki e-commerce w Europie. Duże szanse powodzenia polskie e-sklepy mają także we Włoszech, Francji i Czechach. Mając taką wiedzę właściciele sklepów internetowych mają większe szanse odpowiedniego dostosowania asortymentu do najlepiej rokujących rynków sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że rozpoczęcie działalności w innym państwie to dla polskiego sklepu nie lada przedsięwzięcie.

Różnice w przepisach prawa

Zanim oferta zostanie przygotowana i udostępniona, należy ze szczególną starannością zapoznać się z obowiązującymi w danych krajach przepisami prawnymi. Unia Europejska dąży do unifikacji prawa określającego zawieranie umów handlowych na odległość, jednakże poszczególne państwa mają również swoje przepisy, które nieznacznie różnią się między sobą. Jeżeli sprzedawca kieruje swoją ofertę do danego kraju, konsument chroniony jest prawem w nim obowiązującym. W związku z tym na etapie projektowania oferty oraz tworzenia regulaminu należy dostosować je do prawa obowiązującego w wybranym kraju.

Kryteria jakie należy spełnić

Sprzedawca internetowy planując sprzedaż w wybranym kraju powinien spełnić kilka kryteriów przesądzających o skierowaniu oferty do konsumentów z konkretnego państwa. Po pierwsze koszty dostawy muszą być jasno określone. Ponadto, sklep ma obowiązek podania strefy dostawy, umieszczenia flag danych państw, dostosowania dokumentów oraz języka strony, a także posiadania odpowiedniej domeny. Służy to jasnemu określeniu jakie prawo będzie obowiązywało konsumentów dokonujących zakupów w danym sklepie.

Różnice w podawaniu informacji i zawieraniu umów

Kolejnymi kwestiami, o których należy pamiętać rozszerzając zasięg działania sklepu poza granice Polski są obowiązek podawania informacji oraz zagadnienie zawarcia i odstąpienia od umowy. W różnych krajach obowiązują różne przepisy regulujące te kwestie – istotne jest więc dokładne zaznajomienie się z przepisami określającymi je w poszczególnych krajach. Dla przykładu przyjrzyjmy się informacji dotyczącej dostawy. W Polsce, o terminie i sposobie dostawy należy poinformować konsumenta w momencie złożenia propozycji zawarcia umowy. W Niemczech, jeśli taki termin nie został podany, przyjmuje się, że towar zostanie dostarczony natychmiast.

Formy płatności

W momencie podjęcia decyzji o wkroczeniu na zagraniczny rynek e-sprzedawcy powinni się zastanowić nad możliwymi sposobami płatności. Na naszym rynku najpopularniejszymi sposobami zapłaty są przelewy bankowe oraz gotówką za pobraniem. W Wielkiej Brytanii natomiast karty debetowe znajdują się na czele klasyfikacji, przed kartami kredytowymi. Klienci chętniej robią zakupy w sklepach, które umożliwiają im wybór sposobu płatności, warto więc zapoznać się ze zwyczajami płatniczymi panującymi w danym kraju i dostosować do nich swoją ofertę.

Komunikacja z klientem

Poza aspektami prawnymi i ekonomicznymi sprzedawcy internetowi powinni pamiętać o jeszcze jednej, ważnej kwestii – komunikacji, która jest podstawą relacji handlowej z klientem. Konsumenci nadal nieufnie podchodzą do internetowych zakupów w zagranicznych sklepach w obawie przed utrudnionym kontaktem, ryzykiem związanym z dostawą i jej kosztami, czy też ewentualnymi problemami związanymi z reklamacją. Aby zapobiec tym obawom właściciele sklepów internetowych powinni budować zaufanie do marki swojego sklepu oraz wdrażać rozwiązania gwarantujące klientom bezpieczeństwo zakupów.
Szczegółowe informacje dotyczące zagadnień związanych z otwarciem sklepu internetowego na rynku zagranicznym dostępne są w opracowaniu SPRZEDAŻ ONLINE ZA GRANICĄ ASPEKTY PRAWNE I EKONOMICZNE przygotowanym przez Trusted Shops i PayPal.


Trusted Shops – założona w 1999 roku w Kolonii firma jest europejskim liderem na rynku certyfikacji sklepów internetowych. Audyt ekspercki, któremu poddawani są sprzedawcy internetowi, uwzględnia ponad 70 szczegółowych kryteriów, takich jak wypłacalność, przejrzystość cen, serwis dla klientów oraz ochrona danych. Pozytywny wynik audytu decyduje o przydzieleniu Znaku Jakości Trusted Shops. Od momentu założenia firmy wydano certyfikaty dla ponad 14 000 sklepów internetowych. Więcej informacji na temat firmy można znaleźć na stronie www.trustedshops.pl.

PayPal to szybszy, bezpieczniejszy sposób na wysyłanie i odbieranie płatności przez urządzenia mobilne oraz w sklepie. System daje użytkownikom możliwość wysyłania pieniędzy bez udostępniania danych finansowych innym, oferując zarazem swobodę wyboru formy płatności: z salda konta PayPal, kartą kredytową, a także z rachunku bankowego. System PayPal obejmuje ponad 123 miliony aktywnych kont w 190 krajach i obsługuje płatności w 25 walutach. PayPal pozwala handlować na całym świecie. PayPal jest częścią eBay (NASDAQ:EBAY). Siedziba firmy mieści się w San Jose, Calif., międzynarodowa siedziba znajduje się w Singapurze. Więcej na www.paypal.pl.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP