Strategia niskich cen w sprzedaży internetowej

Niskie ceny są niezwykle ważnym elementem prowadzenia skutecznej strategii sprzedażowej. Jednakże przed wprowadzeniem obniżek należy najpierw zastanowić się, jak to zrobić bezpiecznie i efektywnie.

Niskie ceny są niezwykle ważnym elementem prowadzenia skutecznej strategii sprzedażowej. Jednakże przed wprowadzeniem obniżek należy najpierw zastanowić się, jak to zrobić bezpiecznie i efektywnie.

Na czym polega strategia niskich cen?

Strategia niskich cen (lub penetracji rynku) polega na oferowaniu produktów poniżej przeciętnej ceny rynkowej. Wyjątkowo niskie ceny są rekompensowane masowym charakterem sprzedaży oraz możliwością dotarcia do bardzo dużej grupy odbiorców w krótkim czasie. Tego typu metoda wyceny może zostać wykorzystana, aby wypromować nowy produkt, wbić się przebojem na rynek e-commerce lub zwyczajnie zwiększyć swoje udziały w rynku (również kosztem konkurencji).

Czasami wyjątkowo atrakcyjne oferty są ograniczane czasowo, by przyciągnąć jak najwięcej klientów do wypróbowania jakiejś nowej usługi lub produktu. Dopiero następnie ceny zostają podwyższone. To rozwiązanie szczególnie dobrze się sprawdza w przypadku portali streamingowych, stron z płatnym dostępem do bazy artykułów oraz innych form abonamentów i subskrypcji, gdyż klienci traktują taką obniżkę jako swego rodzaju wersję demonstracyjną danej usługi. Konsument zostaje zwabiony niską ceną wejściową, a następnie pozostaje wiernym klientem ze względu na przyzwyczajenie i otrzymywaną wartość, nawet jeżeli wiąże się to z wyższą opłatą w przyszłości.

Zalety strategii niskich cen:

  • Zwiększenie udziału w rynku e-commerce
  • Szybka penetracja wybranego segmentu rynku, a w dłuższej perspektywie wysoki zysk ze sprzedaży
  • Tworzenie wizerunku firmy z korzystnymi cenami
  • Wysokie zainteresowanie tanimi bestsellerami można przekuć na maksymalizację zysku przy wykorzystaniu cross-sellingu i rekomendacji droższych produktów
  • Utrudnienie konkurencji wejścia na rynek

Wady strategii niskich cen:

  • Wprowadzenie strategii penetracji rynku wymaga odpowiednich przygotowań i obliczeń pod kątem opłacalności podejmowanych działań.
  • Wyższa sprzedaż nie zawsze musi przekładać się na wystarczająco wysoki zysk
  • Niskie ceny mogą kojarzyć się z gorszą jakością produktu lub podróbkami, należy zatem uważać, by na obniżkach nie ucierpiał wizerunek firmy
  • Klienci mogą przyzwyczaić się do niskich cen, co może utrudnić ich podwyższenie w przyszłości

Jak wprowadzić strategię penetracji rynku?

Istnieje kilka czynników, które umożliwiają efektywną realizację strategii niskich cen.

Przede wszystkim musimy wiedzieć, że istnieje masowy popyt na dany produkt. Po pierwsze dlatego, że aby sprzedaż tanich produktów była opłacalna, musi być przeprowadzona na wielką skalę. Po drugie dlatego, że to właśnie bestsellery najczęściej przyciągają klientów o wysokiej wrażliwości cenowej, czyli takich, dla których niska cena potrafi przesądzić o zakupie danego artykułu.

Inna, niezwykle ważna zasada: w parze z niskimi cenami powinna iść nasza oszczędność. Umiejętne zarządzanie ponoszonymi kosztami jest kluczowe, aby niskie ceny pozostawały opłacalne, a biznes

rentowny.

Możemy wybrać jedną z dwóch różnych ścieżek rozwoju strategii penetracyjnej:

  • Strategia szybkiej penetracji - oprócz wprowadzenia niskich cen wymaga zwiększonych nakładów na promocję, aby jak najszybciej zwiększyć udział w rynku. Przychody na początku są niskie, jeżeli jednak sprzedaż wzrośnie ekonomia skali pomoże zmniejszyć ponoszone koszty.
  • Strategia powolnej penetracji – obniżane są ceny produktów, które nie wymagają dodatkowej promocji.

Mówimy zatem o produktach znanych marek, których istnienia klienci są świadomi.

Jak bezpiecznie konkurować ceną?

Aby móc optymalnie obniżać poziom cen, powinieneś przede wszystkim odnosić się wprost do realiów rynkowych. Narzędzia do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, pomogą Ci określić, jakie ceny dominują w Twoim segmencie rynku. Dopiero gdy zapoznasz się z trendami cenowymi i ofertami konkurencji, będziesz wiedział czy i jakie obniżki będzie warto wprowadzić. Ponadto należy pamiętać, że istnieją rozmaite strategie cenowe oraz całkowicie pozacenowe metody zwiększania sprzedaży, które mogą być nieco mniej ryzykowne.

Jeżeli jednak decydujemy się na sprzedawanie taniej od konkurencji, warto to robić w oparciu o dane pochodzące z monitoringu cen. Oprogramowanie Szpiegomat nie tylko gromadzi informacje na temat ofert sprzedawców, ale również informuje Cię o najważniejszych wydarzeniach cenowych dzięki systemowi alertów i powiadomień. Dzięki niemu będziesz wiedział, kiedy warto zastosować nieznaczną obniżkę rzędu kilkunastu groszy, aby awansować w rankingu cenowym, a kiedy można bezpiecznie podnieść cenę, zwiększając marżę.

Szpiegomat oferuje również liczne rozwiązania automatyzacji cenowej, która wyręczy nas w żmudnym i podatnym na błędy procesie ręcznego sprawdzania, porównywania i zmieniania cen. Jeżeli chcesz wypróbować monitoring cen za darmo lub dowiedzieć się, jakie korzyści przyniesie Twojej firmie, skontaktuj się z nami i umów na bezpłatne demo.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP