Projekt AI Act ma na celu ustanowienie zasad dotyczących implementacji systemów sztucznej inteligencji, a w szczególności wprowadzenia na rynek oraz użytkowania. W praktyce oznacza to, że wszystkie systemy AI wspierające biznes będą musiały spełniać wymagania transparentności. Przykładowo firmy handlowe wykorzystujące boty do rozmów z klientami będą miały obowiązek poinformowania interlokutora, że rozmawia z maszyną. Firmy handlowe przygotowując się do działań zgodnych z prawem dotyczącym AI powinny więc wiedzieć, jakie rozwiązania wykorzystujące tę technologię są stosowane w organizacji.
Co branża może zrobić z tą wiedzą dziś?
Choć ustawa AI Act wejdzie w życie najwcześniej za mniej więcej rok, przedsiębiorstwa już teraz mogą wdrożyć politykę AI zgodną z przygotowywanymi przez Komisję Europejską przepisami, w tym procedury jej wykorzystania. Wczesne dostosowanie się do nowych regulacji pozwoli firmom uniknąć przyszłych problemów prawnych i operacyjnych, a także zbudować przewagę konkurencyjną.
Na początek – inwentaryzacja
W pierwszej kolejności należy zidentyfikować obszary, w których AI jest lub będzie stosowana, a także przeprowadzić inwentaryzację wykorzystywanych narzędzi. Następnie należy określić ramy jej zastosowania – przypisać zadania, jakie ma wykonywać AI oraz zasady wykorzystania (ograniczenia i dopuszczenia).
Jak rozpoznać AI w organizacji (aplikacje/funkcje)?
AI rozpoznaje mowę i obrazy oraz dokonuje obliczeń na wielkich zbiorach danych, dlatego warto zwrócić uwagę na:
Aplikacje wspierające e-handel (platformy sprzedaży/e-sklepy)
Konkretne funkcje jak niżej wskazują na wbudowaną technologię AI:
Wykonane inwentaryzacja i określenie ram wykorzystania AI w firmie pozwolą przejść dalej – do bezpiecznego zarządzania tym obszarem. Właściwe zarządzanie AI, zwłaszcza w kontekście nadchodzącego AI Act, wymaga podjęcia szeregu kluczowych działań. Przede wszystkim konieczna jest analiza wykorzystywanych systemów sztucznej inteligencji, gdyż zgodnie z planowanymi przepisami różne kategorie systemów AI podlegają zróżnicowanym wymogom regulacyjnym. Kolejno warto przeprowadzić pełną ocenę ryzyka związanego z wykorzystywaniem tych systemów, identyfikując potencjalne luki w zakresie cyberbezpieczeństwa i wdrożyć środki zaradcze. Jednym z przykładowych, częstych ryzyk jest korzystanie z zewnętrznych narzędzi generujących obrazy lub teksty dla potrzeb stworzenia oferty, co może się wiązać z naruszeniem praw autorskich.
Stworzenie polityk i procedur zgodnych z kategoryzacją ryzyka związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, prowadzenie rzetelnej dokumentacji i rejestrów działań związanych z systemami AI oraz szkolenie pracowników w zakresie etycznego wykorzystywania AI stanowią kolejne, istotne kroki we właściwym podejściu do zarządzania sztuczną inteligencją.
Pamiętajmy, że AI jest niedoskonała i może popełniać błędy. Jest tylko narzędziem, dlatego wiedza o tym, gdzie się znajduje w organizacji, zbudowanie reguł jej wykorzystania i przeszkolenie pracowników są bardzo ważne dla bezpieczeństwa firmy. Wdrożenie odpowiednich działań pomoże przedsiębiorcom bezpiecznie korzystać z AI, pozostając w zgodzie wymogami AI Act. Potencjał sztucznej inteligencji jest ogromny, ale musi być wykorzystywany w sposób odpowiedzialny i zgodny z prawem.
Robert Zyskowski, CTO, Grupa Symfonia
\
Wydawca
Adres prawny
NIP