Treści wizualne w e-commerce. 7 trendów na 2022 r.

Obraz, jeśli zostanie poprawnie użyty, zdobędzie uwagę użytkownika i zbuduje doświadczenie marki.

W fotografii utarło się mówić, że “jeden obraz wart jest więcej niż 1000 słów”. Zgodnie z najnowszymi badaniami mózgu jest w tym powiedzeniu wiele prawdy, a odpowiedzialni za treści wizualne już dawno przyswoili sobie techniki prezentacji, które skutecznie zastępują tekst. Obraz, jeśli zostanie poprawnie użyty, zdobędzie uwagę użytkownika i zbuduje doświadczenie marki. Dlatego dziś wskazujemy Wam trendy, które będą kształtowały rynek treści wizualnych w e-commerce przez nadchodzący rok.

Dlaczego treści wizualne?

Stawiając pytanie o wagę treści wizualnych, chcemy sięgnąć do badań przeprowadzonych ostatnio przez znaczących graczy zaangażowanych w marketing internetowy. Z badań Adobe (doroczny Digital Trends Report) wyłania się czytelny przekaz, zachęcający do skupienia się na treściach wizualnych. Śledząc rozwój sytuacji na dłuższej osi czasowej, dojdziemy do wniosku, że od momentu upowszechnienia się mediów społecznościowych rozpoczął się wzrost roli treści wizualnych i to zarówno w codziennej komunikacji medialnej, jak i w e-commerce.

Do stosowania wysokiej jakości treści wizualnych w e-commerce przekonać może sama konstrukcja ludzkiej percepcji. Około 90% informacji przetwarzanych przez ludzki mózg jest wizualna (źródło: T-Sciences). Przetwarzanie obrazu jest 60 000 razy szybsze niż tekstu i zapewnia wyższą retencję treści na poziomie 80% względem 20% dla tekstu (źródło: Searchenginepeople).

Podobnie dzieje się ze statystyką zaangażowania w e-commerce. 93% użytkowników zgłasza wygląd jako podstawowe kryterium zakupu w sklepie internetowym (źródło: Justuno). Badania behave.org pokazują, że lepsze obrazy zwiększają klikalność oraz idącą za nią konwersję. Wzrosty mogą być większe przy zastosowaniu treści wideo i fotografii 360 stopni.

Korzystając z treści wizualnych, marketer zyskuje przewagę treściową, perswazyjną i czasową. Nie dziwi więc rosnąca popularność obrazu w komunikacji marketingowej. Co więcej, 91% marketerów uważa, że publikacje wideo stały się ważniejsze w ich pracy w latach 2020-2021, zwłaszcza przez wpływ pandemii Covid-19 (źródło: Wyzowl na Hubspot). Poziom zaangażowania, który generują wizualia jest nieporównywalnie wyższy niż w wypadku tekstu czy dźwięku i dlatego nie sposób ich pominąć w strategii marketingowej przedsięwzięcia e-commerce.

Wychodząc naprzeciw światowej popularności wykorzystania treści wizualnych, prezentujemy 7 trendów, które mogą w 2022 r. wyznaczać kierunki ich tworzenia. Trendy dotyczą zarówno formy prezentacji, jak i treści graficznej.

1. Prezentacje obrotowe 360 stopni

Fotografia 360 stopni to trend, który zagościł w świecie e-commerce i mediów społecznościowych jakiś czas temu i nie wróżono mu długoterminowości. Okazuje się jednak, że mnogość korzyści, jakie takie podejście do prezentacji produktu przynosi klientowi, doprowadziła do stabilizacji trendu i jego uwzględnienia na największych platformach e-commerce (w tym Amazon).

Zdjęcia 360 stopni poprawiają interakcję użytkownika z produktem. Powstaje możliwość obejrzenia przedmiotu ze wszystkich stron, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z prezentacją wielorzędową (taką, która pozwala spojrzeć na produkt także z góry i dołu).

Dobrze skonstruowana prezentacja 360 stopni jest wysoce interaktywna i umożliwia również przybliżenia detali produktu. Regulacja stopnia przybliżenia może okazać się kluczowa w zachęceniu użytkownika do dłuższej interakcji z produktem zbliżonej do oglądania go w sklepie stacjonarnym. To naturalnie ma swoje konsekwencje w zwiększonej konwersji.

Przykładowa prezentacja 360 stopni: https://orbitvu.co/share/kaCDNV8Mo7wLXPpbAsdwW/5034657/360/view

Od strony technicznej, prezentacje 360 stopni są skryptami wyświetlanymi na stronie, a ich tworzenie umożliwia zaawansowana automatyka fotograficzna bądź precyzyjna praca w tradycyjnym studiu fotograficznym.

Niezależnie od formy i sposobu tworzenia, prezentacje 360 stopni stały się popularnym sposobem pokazania produktu i w 2022 r. coraz więcej użytkowników będzie domagało się ich obecności w sklepach internetowych. Warto będzie uwzględnić zdjęcia 360 stopni zwłaszcza przy sprzedaży produktów wysokiej precyzji jak elektronika czy narzędzia.

2. Produkt w ruchu

Z charakterystyki ludzkiej percepcji wynika, że ruch przyciąga uwagę i tworzy zaangażowanie. Wrażenie dynamiki w prezentacji produktu to kolejny trend, który poprowadzi fotografów i grafików w 2022 r.

Doświadczenie interakcji z treścią staje się żywsze i głębiej zapadające w pamięć, gdy użytkownik ma do czynienia z ruchem. I tak, w prezentacji odzieży przewagę zdobędzie kadr z powiewem wiatru czy film ze skaczącą modelką.

W przypadku przedmiotów mniejszych, jak buty, torebki czy okulary, sprawdzać się będzie także ujęcie produktu w powietrzu, wywołujące wrażenie lewitacji. Trend ten w połączeniu z większą uwagą poświęconą tłu, będzie wpływał na treści zwłaszcza w mediach społecznościowych.

Wszędzie, gdzie dynamizm stanowi wartość dodaną - a z branż możemy wymienić tu modę i sport - warto będzie w planowaniu komunikacji internetowej uwzględnić ruch i przestrzeń. Takie podejście skutecznie posłuży przełamaniu rutyny, w jaką popaść może użytkownik, przeglądając setki zdjęć produktów. Dla przedsięwzięcia e-commerce to szansa na zatrzymanie uwagi klienta i konwersję...

.

Zdjęcie buta HI-TEC autorstwa Studio Kirmack

3. Wykorzystanie wideo

Ostatnie 10 lat w marketingu internetowym to znaczący wzrost roli materiałów wideo. Czas interakcji z wideo na urządzeniach przenośnych zwiększył się 17-krotnie w porównaniu z rokiem 2012 (źródło: Hubspot). To jasny sygnał, że wideo zajęło kluczową pozycję w naszym użytkowaniu Internetu.

Globalny gigant w branży systemów sieciowych, Cisco, podaje w swojej prognozie, że 82% ruchu internetowego w 2022 r. stanowić będzie obsługa treści wideo (za Hubspot). Wykorzystanie tego trendu wydaje się jednym z kluczy do sukcesu w komunikacji i prezentacji produktu.

Źródło filmu: Coveo.com (oficjalny dystrybutor Stone Island, C.P Company i ASICS w Korei)

Ankietowani przez Hubspot w 54% odpowiadali, że oczekują od swoich marek więcej treści wideo. Najbardziej docenianą formą treści wideo są filmy tłumaczące zastosowania produktu i rozwiązujące nurtujące klienta problemy. 94% użytkowników z badania opinii Wyzowl (źródło: Hubspot) zaznaczyło, że korzystało z filmów wyjaśniających przed zakupem.

Wzrost zapotrzebowania na wideo produktowe dodatkowo wzmocniła pandemia Covid-19, utrzymując dużą część populacji w domach przy ekranie komputera lub z urządzeniem mobilnym. Kontynuacja tego trendu jest pewna w 2022 r. i prawie dziewięciu z dziesięciu ankietowanych marketerów zakłada w przyszłości inwestycje w tworzenie treści wideo, zaznaczając wzrost ich rentowności.

4. Realistyczne przedstawienie produktu

W natłoku wysoce retuszowanych zdjęć produktowych kompozycje still life (z ang. fotografia martwej natury, dział fotografii produktowej) o nieco bardziej naturalnym charakterze mogą okazać się pozytywnym wyróżnikiem marki. Trend ten staje się coraz wyraźniejszy, a fotografowie coraz częściej opuszczają tradycyjne studia fotograficzne na rzecz pracy w plenerze.

Realistyczne przedstawienie produktu może okazać się bardziej wymagające dla fotografa, ale poczucie więzi z marką, jakie budują takie zdjęcia, powinno zrekompensować trud. Ważne będzie, aby podstawowy produkt przedstawiony był w towarzystwie rekwizytów życia codziennego. Wyobraźmy sobie wykwintny kieliszek otoczony świeżymi figami i niedbale rzuconym starym otwieraczem do win. Takie kompozycje silnie działają na emocje i mówiąc z angielska charakteryzują się “human touch”, ludzkim podejściem.

Warto także zminimalizować obróbkę - zwłaszcza dotyczącą usuwania niedoskonałości i ulepszania kolorystyki zdjęcia na bardziej dynamiczną. Stonowane, lekko niedoskonałe kadry pokażą markę od ludzkiej strony i zainteresują swoją wyjątkowością wśród idealnie wymodelowanych zdjęć produktowych konkurencji.

5. Użycie urządzeń przenośnych

Kwestia wykorzystania urządzeń przenośnych do przeglądania Internetu jest z pewnością jednym z najbardziej aktualnych zagadnień ruchu internetowego w 2022 r. W zeszłym roku ruch z urządzeń mobilnych (47,59%) wciąż pozostawał z tyłu za ruchem z komputerów stacjonarnych z 48,88% (statcounter za Techjury). Z pewnością jednak wykorzystanie telefonów to trend rosnący w siłę i nie sposób zignorować go w planowaniu komunikacji wizualnej firmy.

Badania pokazują, że coraz więcej treści wizualnych konsumowanych jest “w międzyczasie”, w formie multitaskingu, co wymuszać będzie zwięzłość i wysoką komunikatywność treści (źródło: Hubspot). Skuteczność wideo wyświetlanych na smartfonach potwierdza ankieta wskazująca, że 73% oglądających dokona zakupu (źródło: Animoto).

Należy zwrócić uwagę, że konsumpcja treści wizualnych na urządzeniach przenośnych często odbywa się w krótkich “dawkach” dla utrzymania uwagi użytkownika - współcześnie wykorzystywane wideo rzadko kiedy przekraczają 2 minuty długości.

Trend przewagi mobilnego internetu potwierdza ankieta Merchant Savvy (za Techjury), która wykazała, że podczas wielourządzeniowego przeglądania produktów w sklepie aż 58% użytkowników wykorzystuje właśnie telefon do dokonania zakupu. Przy około czterech godzinach spędzanych dziennie na użyciu urządzeń mobilnych statystyka ta pokazuje, że inwestycja w dostosowanie treści wizualnych do smartfonów będzie wyjątkowo opłacalna.

6. Treści o silnym przekazie

Nieco w kontrze do realistycznego przedstawiania produktu rozwijał się będzie drugi trend dotyczący treści zdjęć produktowych. Intensywny przekaz przykuwał będzie w 2022 r. uwagę równie silnie jak bardziej stonowane kompozycje still life.

W ramach intensyfikacji i ożywienia przekazu warto będzie wykorzystać w zdjęciach e-commerce naturalne warunki gwarantujące wyjątkowość przekazu. Fotografie wykonane w nocy z użyciem neonów i kolorowych źródeł światła, modernistyczne układy graficzne i ciekawe faktury, a do tego wiele uwagi poświęconej geometrii i zaskakującej kompozycji zdjęcia pomogą w przykuciu uwagi przebodźcowanego graficznie klienta. Siłę przekazu zbuduje także wykorzystanie elementów przyrody i jak najbardziej spektakularnych naturalnych otoczeń produktu. Wulkaniczne krajobrazy, leśne głusze czy zapierające dech w piersiach zachody mogą wrócić do łask.

W fotografii modeli na znaczeniu zyska siła wyrazu postaci. Malujące się na twarzy emocje czy komunikowane pozą uczucia dadzą szansę dłuższego zaangażowania użytkownika w treść. Modele “z wyraźnym nastawieniem” to trend na 2022 r.

Wreszcie, od strony studia postprodukcji, znaczące będzie śmiałe wykorzystanie monochromatyzmu (np. wieczna wprost czerń-biel) i budowanie wrażenia w oparciu o jasne i żywe kolory.

Od scenerii po zarządzanie kolorem, dynamizm i żywość przekazu wciąż nie tracą na atrakcyjności. Przyzwyczajeni do silnych bodźców wizualnych klienci wciąż oczekiwać będą bardzo emocjonalnego, silnego przekazu. To trend nie do pominięcia w planach na 2022 r.

7. Automatyzacja w tworzeniu treści

Trendem obejmującym wszystkie poprzednie i wpływającym na możliwości ich realizacji będzie w 2022 r. wzrost roli automatyzacji w fotografii. To przewidywanie wiąże się wyraźnie z gamą korzyści, jaką otwiera przed użytkownikiem zastosowanie automatyki.

Po pierwsze, maszyny automatyzujące umożliwiają tworzenie powtarzalnych wysokiej jakości, perfekcyjnych zdjęć produktowych w krótkim czasie. Dzięki zintegrowanemu oprogramowaniu redukowany jest czas obróbki, a technologie takie jak inteligentne wycinanie z tła wprowadzają rewolucję w prostocie obsługi.

W dalszej kolejności, automatyzacja ułatwia znacząco tworzenie prezentacji 360 stopni, integrując cały proces w kilka prostych do przeprowadzenia kroków. Jej rozwiązania dają możliwość pełnej kontroli oświetlenia i kątów fotografowania oraz automatycznej publikacji w sieci.

Automatyzacja to także prostsze tworzenie treści wideo. Dzięki pełnej kontroli nad obrotem produktu proces fotograficzny zyskuje na czasie. Większość rozwiązań automatyzujących obsługuje wysokiej rozdzielczości wideo w wielu formatach, tak że publikacja i dalsze wykorzystanie w materiałach marketingowych oraz sklepach online nie stanowią problemu.

Dla kompozycji still life istnieje możliwość wykorzystania różnorodnych teł do zainstalowania w automatycznym studio. Tym sposobem kreatywne inscenizacje nie będą poza zasięgiem użytkownika.

Automatyzacja to trend przybierający na mocy, który pozostanie w fotografii na nadchodzące lata. Wraz z doskonaleniem technologii automatyzującej fotografię przedsiębiorstwa e-commerce zyskują silnego sojusznika w walce o krótsze czasy dotarcia do rynku.

Rozwiązania automatyzujące celnie trafiające w potrzeby e-commerce znajdziemy w gamie urządzeń Orbitvu. Są one dostosowane do potrzeb różnych branż, od biżuterii przez rowery po modę, i pozwalają na precyzyjne tworzenie treści wizualnych. Wszystkie urządzenia Orbitvu współpracują z dedykowanym oprogramowaniem, które automatycznie usuwa tło i dysponuje integracjami z najważniejszymi platformami e-commerce (Magento, PrestaShop, WooCommerce), tak by publikacja treści była szybka i niezawodna.

W studiach Orbitvu pomieścimy i obrócimy przedmioty różnych rozmiarów, sfotografujemy rowery dla prezentacji 360 stopni, a zegarki i pierścionki precyzyjnie doświetlimy w specjalnym urządzeniu do fotografii macro.

Orbitvu dostarcza także wiele przydatnych akcesoriów jak np. płyty do fotografii flat lay (z ang. na płasko), dzięki którym każde studio Orbitvu staje się multifunkcjonalnym kombajnem do tworzenia treści.

Podsumowanie

Pokazaliśmy, że znaczenie treści wizualnych systematycznie rośnie w branży e-commerce jak i w całej sferze mediów cyfrowych. Wiąże się to z charakterem ludzkiej percepcji i zmieniającymi się sposobami pracy czy domowej konsumpcji mediów.

Podparciem dla wszystkich trendów 2022 r. będzie przybierająca na skuteczności i popularności automatyzacja fotografii. Coraz więcej zdjęć packshotowych i still life powstawało będzie w studiach zautomatyzowanych, umożliwiając przedsiębiorcom e-commerce osiągnięcie niezależności od zewnętrznych studiów i naturalnych oszczędności na czasie wykonania.

Rok 2022 r. to prognoza rozrastającego się rynku e-commerce, za czym podążyć będzie musiała fotografia produktowa i tworzenie produktowych treści wizualnych. Przygotowanie się do zmiennych oczekiwań klienta i trendów rynkowych stanie się prawdopodobnym źródłem przewagi konkurencyjnej.

Tej właśnie życzymy naszym czytelnikom.



Źródła:

T-Sciences - Humans Process Visual Data Better

Search Engine People - 12 Hard Stats That Proof The Power Of Images

Justuno - 65 Surprising E-Commerce Consumer Psychology Statistics

Badania behave.org

Conversion Sciences - Which Pictures Convert Best? Your Guide To High-Converting Images

Hubspot za Wyzowl - What Video Marketers Should Know in 2022, According to Wyzowl Research

Hubspot - 6 Stats that Prove the Importance of Product Videos for Ecommerce

Hubspot - 50 Visual Content Marketing Statistics You Should Know in 2021

techjury - 51 Mobile vs. Desktop Usage Statistics For 2021

Animoto - The Power of Video for Small Business

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP