Trusted Shops: 2013 rokiem zmian prawnych

Anna Rak, Country Manager Trusted Shops podsumowuje działalność firmy na polskim rynku e-commerce w 2012 roku, mówi o wyzwaniach w sektorze handlu internetowego oraz zdradza plany i oczekiwania na najbliższy rok.

Jakie cele udało się zrealizować Trusted Shops w 2012 roku?

W 2012 roku skupiliśmy się na działaniach, które miały na celu zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie bezpieczeństwa zakupów w sieci. W tym celu nawiązaliśmy współpracę z portalem interia.pl, gdzie informowaliśmy czytelników o korzyściach jakie daje Ochrona Kupującego Trusted Shops. Razem ze sklepami internetowymi zorganizowaliśmy również szeroko zakrojoną akcję reklamową na porównywarkach cen, która miała na celu promowanie bezpiecznych zakupów. Dzięki kampaniom udało nam się dotrzeć z przekazem do wielu Polaków – na porównywarkach zanotowaliśmy 3 miliony odsłon, a portal interia.pl odwiedza ponad 1 milion unikalnych użytkowników na tydzień. We współpracy z naszymi partnerami – sklepami Presto, Butik czy Vobis – przygotowaliśmy także serię newsletterów informacyjnych dla kupujących.

Podobnie jak w roku 2011 zespół Trusted Shops był obecny na najważniejszych spotkaniach branżowych. Warto wspomnieć przede wszystkim międzynarodową debatę ekspercką poświęconą m.in. nowej dyrektywie unijnej, którą zorganizowaliśmy wspólnie z ECK. Przedsiębiorcy, prawnicy oraz członkowie organizacji konsumenckich mogli porozmawiać z zaproszonymi przez nas specjalistami prawa międzynarodowego, przedstawicielami Ministerstwa Sprawiedliwości oraz UOKiK. Do kwestii prawnych podchodzimy z największą starannością, dlatego tak ważne było dla nas zorganizowanie merytorycznej dyskusji.

Co było największym sukcesem w Trusted Shops w Polsce?

W 2012 roku znacznie powiększyliśmy grono certyfikowanych sklepów. Znak Jakości Trusted Shops uzyskały flagowe sklepy w Polsce takie jak Simple, Euroflorist, Pat&Rub, Sarenza, Zalando, Redcoon, Kontri i wiele innych. Cały czas staramy się rozwijać naszą ofertę, tak aby była ona atrakcyjna dla sprzedawców z różnych branż. Dzięki wspomnianym już akcjom informacyjnym coraz więcej e-sprzedawców widzi korzyści jakie niesie ze sobą posługiwanie się naszym znakiem. Dążąc do jak najlepszej obsługi naszych klientów poszliśmy o krok dalej i wprowadziliśmy możliwość przetestowania naszej kompleksowej oferty. Mając na uwadze dużą liczbę dostępnych znaków jakości na naszym rynku wiedzieliśmy, że sprzedawcy mogą mieć wątpliwości co do wymiernych efektów ich stosowania. Dzięki ofercie testowej handlowcy mogli sprawdzić jak działa certyfikat Trusted Shops i przekonać się jak ważne przy prowadzeniu sklepu internetowego jest budowanie zaufania. To była bardzo udana inicjatywa.

Jakie wyzwania stoją przed polskimi sprzedawcami?

W ostatnim czasie można zauważyć rosnące znaczenie aspektów prawnych, które będą sporym wyzwaniem dla sklepów internetowych. Warto zauważyć, że w minionym roku czterokrotnie wzrosła liczba ukaranych za niedozwolone klauzule w regulaminach sklepów internetowych. Na koniec roku 2011 było ich ponad 100, w tym roku liczba ta wzrosła do ponad 400. Dlatego też Trusted Shops na bieżąco informuje sprzedawców o nowych niedozwolonych klauzulach wpisanych do rejestru UOKiK, aby mogli dostosowywać swoje regulaminy i unikać kar. E-handel czeka również sporo zmian, związanych z dyrektywą unijną. W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają obecnie prace nad wdrożeniem jej postanowień do prawa krajowego, które mają zakończyć się najpóźniej 13 grudnia 2013 r. Implementacja dyrektywy oznacza dla e-sprzedawców zarówno zmianę informacji dostępnych w sklepie, jak i zmiany techniczne jak np. nazwa przycisku. W Niemczech już wprowadzono jednolitą nazwę dla przycisku, który w Polsce funkcjonuje z reguły jako „Kupuję” lub „Zamawiam”. Nasi specjaliści przygotowali dla klientów Trusted Shops specjalistyczny poradnik, który w przystępny sposób wyjaśnia zmiany i radzi w jaki sposób należy je wprowadzać.

Kolejną kwestią jest pojawienie się w ostatnim czasie na polskim rynku e-commerce wielu silnych graczy. Duże sieci stacjonarne, jak np. Tesco otworzyły swoje sklepy internetowe. Dodatkowo, na nasz rynek weszły znane zagraniczne marki jak Zalando czy Sarenza. To silna konkurencja dla mniejszych handlowców internetowych. Sklepy będą musiały zmierzyć się wyzwaniami związanymi z kwestiami budżetowymi, a także automatyzacją procesów obsługi, wydajnością i szybkością działania sklepów. Mniejsi sprzedawcy będą więc zmotywowani do ciągłego rozwoju i podnoszenia jakości usług. W Niemczech czy we Francji klienci przywiązują się do sklepów internetowych ze względu na oferowaną jakość obsługi i bezpieczeństwo zakupów. Pozyskanie jednego klienta jest znacznie droższe niż jego utrzymanie, więc polskie sklepy zaczynają dostrzegać, że warto dbać o jakość i poczucie bezpieczeństwa. Prognozy są obiecujące – do 2015 roku polski rynek e-commerce powinien zanotować dwucyfrową wartość obrotu w bilionach euro, a więc dla każdego znajdzie się miejsce do rozwoju.

Jakie działania planuje Trusted Shops w najbliższej perspektywie?

Rok 2013 upłynie pod znakiem zmian prawnych, dlatego też Trusted Shops będzie na bieżąco wspierać właścicieli w procesie dostosowywania się do nowych regulacji. W tym celu poszerzymy grono naszych specjalistów do spraw prawa i certyfikacji, a w ofercie pojawi się nowy pakiet prawny. Drugim planowanym przedsięwzięciem jest kampania reklamowa w telewizji we współpracy z wiodącym e-sklepem, która będzie miała na celu promowanie bezpiecznych zakupów w sieci. Liczymy na to, że rok 2013 będzie mijał pod znakiem wzrostu zarówno Trusted Shops, jak i naszych klientów.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP