Proces zakupu jest doświadczeniem, podczas którego użytkownik chce nabyć produkt w szybki i przyjemny sposób. Dobre wrażenie spowoduje, że chętnie powróci do sklepu bądź poleci go swoim znajomym.
Odpowiednie frazy w tekście i czytelna strona sklepu może zminimalizować wątpliwości dotyczące zakupu i utwierdzić w przekonaniu, że akurat na tej stronie zakupy będą czystą przyjemnością. Jak zaprojektować pozytywne doświadczenia, tak by sklep zaczął sprzedawać?
Tworzenie wartościowych treści dla użytkownika, uwzględniając jednocześnie SEO, nabiera coraz większego znaczenia w branży e-commerce. Każde słowo ma moc. Dlaczego? W jaki sposób skutecznie pisać? UX writing to tworzenie treści przeznaczonych dla użytkownika, pisanych z myślą o jego wygodzie i potrzebach. Treści mają poprawiać intuicyjność strony bądź aplikacji i wzbudzać pozytywny odbiór marki, zarówno poprzez swoją merytoryczną zawartość, jak i sposób formatowania. Mają na celu komunikację pomiędzy marką a klientem.
UX Writing może dotyczy zarówno treści głównych pojawiających się na stronie marki, jak i elementów UI (user interface), czyli technicznych elementów, których odbiorca używa w komunikacji z produktem.
Termin UX Writing w e-commerce odnosi się do treści promocyjnych, jak i do elementów menu strony, jej nawigacji, instrukcji obsługi produktu czy wszelkich informacji odnośnie zasad realizacji usługi, regulaminów i formularzy.
Strony internetowe firm, z których usług i produktów korzystamy, mają być profesjonalne, wzbudzać zaufanie i budować swój wizerunek w oparciu o wysokie standardy jakości.
Duże i nieczytelne bloki tekstowe, z których trudno wyciągnąć jakiekolwiek konkrety powodują, że odbiorca nawet nie wysila się na ich przeglądanie i w poszukiwaniu produktu czy usługi wybiera się do lepiej zorganizowanej konkurencji.
UX Writing to tworzenie treści z myślą o użytkowniku, dla jego wygody i swobody poruszania się po sieci. Według zasad obowiązujących w UX Writingu teksty mają być proste, zrozumiałe, przejrzyste i spójne merytorycznie.
Zamiast zdań wielokrotnie złożonych i przysłowiowego „lania wody” stawiamy na proste komunikaty, służące przekazaniu informacji. Treść ma przede wszystkim ułatwić poruszanie się po stronie i dotarcie do interesujących informacji, a nie zmusić odbiorcę do czytania wypracowań.
Istnieje kilka elementów, które realnie wpływają na odbiór strony internetowej marki czy produktu. Uwzględnienie w tekście wypunktowań pozwala na przekazanie ważnych informacji krótko, zwięźle i na temat. Tekst wygląda lepiej, gdy stosujemy gramatyczny podział wiersza, a nie kończymy go przypadkowym spójnikiem.
Pogrubienia przyciągają uwagę do konkretnych słów w większym tekście. Wskazują na słowa kluczowe, których przeczytanie wystarczy, by zapoznać się z główną ideą całej treści. Cytaty to nie tylko dobry sposób na dodanie tekstom wiarygodności i podłoża merytorycznego, ale też wyróżnienia najważniejszych informacji w tekście. Dane liczbowe to element przyciągający uwagę i podnoszący wartość tekstu.
Podział tekstu przez zastosowanie nagłówków H1, H2, H3 pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie strony, ale co ważniejsze, informuje czytelnika o tym, co znajdzie w konkretnym akapicie i w którym miejscu może szukać interesujących go informacji.
Nagłówki pozwalają w naturalny sposób przełamać długie bloki tekstów. Obszerne teksty nie zachęcają do czytania, szczególnie gdy użytkownik chce jedynie zapoznać się z podstawowymi funkcjami czy cechami produktu. Jeśli chcemy zachęcić odbiorcę do zakupu, warto zastosować zwięzłe call to action, które informuje nie tylko o akcji, jakiej oczekujemy od odbiorcy, ale i korzyściach, jakie wynikają z jej wykonania.
UX Writing kojarzony jest przede wszystkim z tzw. microcopy, czyli copywritingiem na potrzeby użyteczności i czytelności stron internetowych.
Jego zasady najlepiej stosować we wszystkich treściach przygotowywanych na potrzeby komunikacji z klientem pamiętając, że spójność, czytelność, dobra organizacja i elegancka prezentacja treści wpływają bezpośrednio na wizerunek marki i komunikację z odbiorcą.
Wydawca
Adres prawny
NIP