W słowackim e-commerce ogromną rolę odgrywają czeskie firmy [wywiad]

O e-commerce w Czechach i na Słowacji opowiada Roman Rozbroj, Sales Manager Poland zPolska.cz

“Na rynku czeskim jest dużo miejsca dla sklepów, które starają się zaoferować dobre jakościowo produkty i zarazem profesjonalną obsługę klienta” - o e-commerce w Czechach i Słowacji opowiada Roman Rozbroj, Sales Manager Poland zPolska.cz

FP20: Jaka jest recepta na sukces w e-commerce na rynku czeskim?

Roman Rozbroj: Podstawy sukcesu oczywiście wszędzie są takie same, lecz firma powinna pamiętać o cechach danego rynku i preferencjach jego mieszkańców. Najważniejsze czynniki to duży asortyment i szybka bezpłatna przesyłka. Natomiast, by klienta przekonać do zakupu trzeba zaprezentować asortyment jak najlepiej - podając dużo informacji na jego temat i dodając wysokiej jakości zdjęcia. Czescy konsumenci często wyszukują produkty w porównywarkach cenowych, jak np. w Heureka.cz lub w niedawno uruchomionym Shopalike.cz. Bardzo ważna jest także profesjonalna obsługa klienta.

W Słowacji wygląda to podobnie?

W słowackim e-commerce ogromną rolę odgrywają czeskie firmy. Rynek słowacki jest znacznie mniejszy niż rynek czeski (obrót CZ w roku 2012 43 mld CZK, obrót SK w roku 2012 8 mld CZK), a więc słowaccy konsumenci nie różnią wiele od czeskich, gdyż dokonują oni zakupów najczęściej w czeskich sklepach internetowych.

W przewodniku po rynku czeskim podałeś, że działa tam ok. 37 tys. e-sklepów? Czeski rynek jest mocno rozdrobniony? Jak to wygląda pod kątem osiąganych obrotów?

W roku 2012 na czeskim rynku e-commerce obrót wynosił ok. 43 mld CZK. Największe obroty miał sklep Alza.cz (7,65 mld CZK), Netretail Holding - Mall.cz (ok. 4,4 mld CZK) i Kasa.cz (ok. 2,1 mld CZK). Według badań w roku 2013 obrót czeskiego e-commerce będzie wynosić ok. 50 mld CZK. Szacuje się, iż na rynku naprawdę jest ok. 37 tys. e-sklepów, lecz często chodzi o sklepy, które nie są profesjonalne a liczba sprzedawanych przez nie produktów miesięcznie często nie przekracza 10 sztuk.

Jest jeszcze miejsce na nowe e-sklepy?

Jest dużo miejsca dla sklepów, które starają się zaoferować dobre jakościowo produkty i zarazem profesjonalną obsługę klienta.

Co trzeba zrobić, by się przebić? Jakie metody promocji są najskuteczniejsze?

Marketing w Czechach nie różni się bardzo od działań prowadzonych w innych państwach, jak np. w Polsce. Należy pamiętać o PR, mediach społecznościowych, e-mailingu, PPC i porównywarkach cenowych (Heureka.cz i Shopalike).

Z Grupy E-commerce Polska wiemy już, że część Czechów jest przyjaźnie nastawiona do Polaków, 98% wybiera płatność za pobraniem. Jakie są inne cechy charakterystyczne czeskich e-konsumentów?

Zdecydowanie największa część czeskich klientów wybiera możliwość płatności za pobraniem. Na dalszych miejscach są przelew bankowy i płatność kartą. Stale wzrasta popularność dokonywania zakupu za pośrednictwem karty płatniczej (w roku 2013 już 23%). Badania pokazały, iż główne przyczyny niezadowolenia konsumentów to długi czas dostawy (37%), problemy z dostępnością produktu (32%) i brak satysfakcji z zakupionego produktu (31%).

źródło: apek.cz

Czynności, które powinno się wykonać mając zamiar rozpocząć sprzedaż na rynku czeskim to…

Jeżeli sklep ma zamiar wkroczyć na rynek czeski, pamiętałbym o następujących rzeczach:

1) Sklep internetowy powinien znajdować się na czeskiej domenie .cz.

2) Wszystkie opisy produktów powinny być w języku czeskim. Zamiast tłumaczyć teksty w Google Translate, lepiej wyszukać profesjonalnych tłumaczy.

3) Żeby sklep stał się dla klientów wiarygody, wskazana jest opieka klientami w języku czeskim. Obsługa klienta to jedna z najważniejszych czynników w e-commerce.

4) Umieszczanie produktów na czeskich porównywarkach i portalach z opiniami, jak np. Heureka.cz czy Shopalike.cz, jest rzeczą naturalną.

5) Następny krok to zaoferowanie różnych możliwości sposobu płatności i błyskawiczna wysyłka zamówień do klienta (wraz z możliwością zwrotu towaru na czeski adres).

Dla rynku słowackiego wygląda to podobnie?

Słowaccy konsumenci często dokonują zakupów w czeskich sklepach i nie trzeba tłumaczać tekstów na język słowacki, aczkolwiek tłumaczenie może przyczynić się do szybszego przekonania klienta do zakupu.

Można także powierzyć wszystko w ręce ekipy zPolska.cz - jak się rozwija Wasza platforma?

Jeżeli e-sklep zdecyduje się wejść na rynek czeski, jesteśmy w stanie zaoferować całkowite rozwiązania od analizy rynku po marketing i logistykę. Współpraca ze zPolska.cz/sk, gdzie oferujemy produkty z polskich sklepów to 3 kroki - wystarczy skontaktować się z nami, podpisać umowę i dostarczyć nam odpowiedni plik XML.

Funkcjonujemy zaledwie od paru miesięcy. Aktualnie współpracujemy z ok. 50 sklepami. Im więcej sklepów-dostawców, tym większe są nasze obroty. Miesięcznie obrót zPolska wynosi ok. 10 tys. euro.

Dziękujemy za rozmowę.

Roman Rozbroj, Sales Manager Poland, zPolska.cz, kontakt: [email protected]

zPolska.cz/sk oferuje polskim sklepom internetowym bezproblemowy eksport na teren Czech i Słowacji (15 mln potencjalnych nabywców), gdzie pozyskuje klientów i zapewnia obsługę marketingową i logistyczną. Celem projektu jest wyjść naprzeciw czeskim i słowackim klientom, którzy często wyjeżdżają na zakupy do Polski.

Szukaj podobnych:

image

Komentarze