Warsztaty Product Discovery podczas projektu sklepu internetowego

Funkcjonalny sklep internetowy powinien być zaprojektowany tak, aby był zgodny z potrzebami użytkowników oraz klientów.

W poniższym artykule przedstawimy założenia warsztatów “Product Discovery”, cele, ogólny przebieg oraz narzędzia użyte w trakcie tego kreatywnego spotkania z klientem.

Wpis powstał na podstawie przeprowadzonych w Mediaflex warsztatów online z przedstawicielami sklepu internetowego z branży odzieżowej.

Jaki jest cel warsztatów Product Discovery?

Jako główne cele warsztatów Product Discovery wyróżnia się: zdefiniowanie użytkowników sklepu i ich potrzeb, analizę procesów i integracji, określenie zakresu funkcjonalności sklepu oraz przygotowanie struktury menu zgodnie z modelem mentalnym oraz kluczowymi widokami layoutu.

Warsztaty przeprowadzane z naszym klientem zostały zaplanowane na trzy dni. Dzień pierwszy był zorientowany na użytkownika sklepu online. Kolejny dzień został zaplanowany na omówienie procesów dla użytkowników systemu. Trzeciego dnia przedstawiono dokładnie zagadnienia dotyczące integracji oraz menu.

Do przygotowania warsztatów wykorzystany został Framework PPDUX, za pomocą którego staraliśmy się dobrać narzędzia, tak aby proces projektowy począwszy od warsztatów a skończywszy na wdrożeniu był optymalny dla biznesu i zespołu projektowego. Podczas warsztatów w myśl podejścia User Centered Design przede wszystkim skupiliśmy uwagę na użytkownikach i ich potrzebach, dlatego też zastosowaliśmy takie narzędzia jak: Persony, User Story Map. W kolejnym etapie warsztatów, biorąc pod uwagę model mentalny zdefiniowanych person, staraliśmy się zrealizować strukturę serwisu za pomocą metody Card Sorting. Wszystkie zadania wykonywaliśmy w grupach co dało nam możliwość zderzenia dwóch idei i szerszego spojrzenia na problem. Aby przeanalizować procesy zaczęliśmy niskopoziomowo od User Stories i na podstawie historii mogliśmy zdefiniować niezbędny do wdrożenia zakres funkcjonalności i integracji.

Elementy warsztatów Product Discovery

  1. Identyfikacja person Klientów - w tym czasie określane są typy klientów, tworzony jest reprezentatywny model klienta oraz rozpoznaje się touch pointy użytkownika z marką. Analiza opiera się między innymi na danych dostarczonych przez Google Analytics.
  2. Customer journey - przedstawia się kilka ścieżek, którymi mogą podążać klienci w sklepie internetowym np.:
  • proces zakupowy,
  • zapis do newslettera,
  • proces zwrotu,
  • proces reklamacji.

Dzięki określeniu ścieżek możliwa jest identyfikacja funkcjonalności niezbędnych do realizacji poszczególnych procesów w sklepie internetowym. Dodatkowo definiuje się niezbędne integracje oraz zadania do automatyzacji.

  1. Card sorting - dzięki tej metodzie tworzy się strukturę menu sklepu internetowego. W oparciu o wyróżnione wcześniej cele można stworzyć landing page sklepu online, który będzie odpowiadał w pełni potrzebom użytkowników sklepu internetowego. Wykorzystano do tego kolejną metodę: hierarchizacji treści na stronie. W trakcie pracy nad stroną główną wykorzystuje się “Pattern Z”, czyli pewnego rodzaju wzór - odzwierciedlenie trasy, którą porusza się ludzkie oko w trakcie skanowania strony sklepu, czyli od lewej do prawej, od góry do dołu.

Struktura menu

Efektem metody card sorting jest stworzenie struktury menu. Poszczególne elementy są ustawione na podstawie ustalonej hierarchii.

Makieta stworzona w trakcie warsztatów

  1. User Story Map - to identyfikacja procesów oraz funkcjonalności systemu, które są niezbędne do realizacji wskazanych procesów. Dzięki pracy w mniejszych grupach zebrano wiele spostrzeżeń, które kolejno podsumowano w większym zespole .

UI/UX Designer Grzegorz wspomina co było największym wyzwaniem w trakcie warsztatów:

“Największe wyzwanie to jak zwykle trzymanie się agendy warsztatów zgodnie z zaplanowanym czasem. Wiele zagadnień wymagałoby poświęcenia większej ilości czasu – w szczególności analiza aktualnych procesów i integracji.”

Synchronizacja cen i promocji dla zamówień w sklepie online

W trakcie opisywanych warsztatów przeanalizowano również obecne rozwiązania dotyczące:

  • synchronizacji cen,
  • obecnych promocji,
  • aktualizacji stanów magazynowych.

Dodatkowo omówiono synchronizację zamówień oraz koncepcję nowej funkcjonalności do automatycznego przeliczania wartości.

Uczestnicy warsztatów - kto powinien wziąć udział

Do warsztatów warto zaangażować jak najwięcej osób, które będą aktywnie brać udział w tworzeniu sklepu. Ze strony klienta powinni to być przedstawiciele, którzy będą obsługiwać, czy promować sklep internetowy. Mogą to być pracownicy działów tj.: e-commerce, IT, marketing, obsługa klienta oraz przedstawiciele sklepów stacjonarnych.

W opisywanych warsztatach ze strony Mediaflexu w warsztatach wzięli udział:

  • sztab projektantów UX/UI: koordynator całego projektu oraz projektanci pracujący w mniejszych grupach warsztatowych
  • analitycy - odpowiedzialni za analizę procesów i integracji
  • Project Manager całego projektu

Korzyści z warsztatów Product Discovery dla firm

Tak profesjonalnie przygotowane warsztaty przedwdrożeniowe dają wiele korzyści.

Najważniejszą jest jednak uzyskanie przez projektantów, developerów oraz wszystkich zaangażowanych w proces projektowo-produkcyjny kompletnej wiedzy na temat potrzeb i wymagań klienta.

Dzięki warsztatom udało się wskazać cechy oraz elementy, które powinny pojawić się w nowym projekcie sklepu oraz te których nie warto stosować.

Jeżeli chcesz odświeżyć swój sklep internetowy lub stworzyć go od zera - skontaktuj się z nami a my - firma Mediaflex chętnie podejmiemy się zaprojektowania razem funkcjonalnej platformy e-commerce.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP