Funkcjonalny sklep internetowy powinien być zaprojektowany tak, aby był zgodny z potrzebami użytkowników oraz klientów.
W poniższym artykule przedstawimy założenia warsztatów “Product Discovery”, cele, ogólny przebieg oraz narzędzia użyte w trakcie tego kreatywnego spotkania z klientem.
Wpis powstał na podstawie przeprowadzonych w Mediaflex warsztatów online z przedstawicielami sklepu internetowego z branży odzieżowej.
Jako główne cele warsztatów Product Discovery wyróżnia się: zdefiniowanie użytkowników sklepu i ich potrzeb, analizę procesów i integracji, określenie zakresu funkcjonalności sklepu oraz przygotowanie struktury menu zgodnie z modelem mentalnym oraz kluczowymi widokami layoutu.
Warsztaty przeprowadzane z naszym klientem zostały zaplanowane na trzy dni. Dzień pierwszy był zorientowany na użytkownika sklepu online. Kolejny dzień został zaplanowany na omówienie procesów dla użytkowników systemu. Trzeciego dnia przedstawiono dokładnie zagadnienia dotyczące integracji oraz menu.
Do przygotowania warsztatów wykorzystany został Framework PPDUX, za pomocą którego staraliśmy się dobrać narzędzia, tak aby proces projektowy począwszy od warsztatów a skończywszy na wdrożeniu był optymalny dla biznesu i zespołu projektowego. Podczas warsztatów w myśl podejścia User Centered Design przede wszystkim skupiliśmy uwagę na użytkownikach i ich potrzebach, dlatego też zastosowaliśmy takie narzędzia jak: Persony, User Story Map. W kolejnym etapie warsztatów, biorąc pod uwagę model mentalny zdefiniowanych person, staraliśmy się zrealizować strukturę serwisu za pomocą metody Card Sorting. Wszystkie zadania wykonywaliśmy w grupach co dało nam możliwość zderzenia dwóch idei i szerszego spojrzenia na problem. Aby przeanalizować procesy zaczęliśmy niskopoziomowo od User Stories i na podstawie historii mogliśmy zdefiniować niezbędny do wdrożenia zakres funkcjonalności i integracji.
Dzięki określeniu ścieżek możliwa jest identyfikacja funkcjonalności niezbędnych do realizacji poszczególnych procesów w sklepie internetowym. Dodatkowo definiuje się niezbędne integracje oraz zadania do automatyzacji.
Struktura menu
Efektem metody card sorting jest stworzenie struktury menu. Poszczególne elementy są ustawione na podstawie ustalonej hierarchii.
Makieta stworzona w trakcie warsztatów
UI/UX Designer Grzegorz wspomina co było największym wyzwaniem w trakcie warsztatów:
“Największe wyzwanie to jak zwykle trzymanie się agendy warsztatów zgodnie z zaplanowanym czasem. Wiele zagadnień wymagałoby poświęcenia większej ilości czasu – w szczególności analiza aktualnych procesów i integracji.”
W trakcie opisywanych warsztatów przeanalizowano również obecne rozwiązania dotyczące:
Dodatkowo omówiono synchronizację zamówień oraz koncepcję nowej funkcjonalności do automatycznego przeliczania wartości.
Do warsztatów warto zaangażować jak najwięcej osób, które będą aktywnie brać udział w tworzeniu sklepu. Ze strony klienta powinni to być przedstawiciele, którzy będą obsługiwać, czy promować sklep internetowy. Mogą to być pracownicy działów tj.: e-commerce, IT, marketing, obsługa klienta oraz przedstawiciele sklepów stacjonarnych.
W opisywanych warsztatach ze strony Mediaflexu w warsztatach wzięli udział:
Tak profesjonalnie przygotowane warsztaty przedwdrożeniowe dają wiele korzyści.
Najważniejszą jest jednak uzyskanie przez projektantów, developerów oraz wszystkich zaangażowanych w proces projektowo-produkcyjny kompletnej wiedzy na temat potrzeb i wymagań klienta.
Dzięki warsztatom udało się wskazać cechy oraz elementy, które powinny pojawić się w nowym projekcie sklepu oraz te których nie warto stosować.
Jeżeli chcesz odświeżyć swój sklep internetowy lub stworzyć go od zera - skontaktuj się z nami a my - firma Mediaflex chętnie podejmiemy się zaprojektowania razem funkcjonalnej platformy e-commerce.
Wydawca
Adres prawny
NIP