Wyruszając w m-commerce [raport]

M-commerce to obecnie gorący temat. Instytut Baymard przetestował największe strony e-commerce dostępne na urządzeniach mobilnych (m.in. Walmart, Amazon czy BestBuy), a wnioski z badań dostępne są w najnowszym raporcie „M-COMMERCE USABILITY”.

"M-commerce Usability" to kompleksowe opracowanie na temat użyteczności w m-commerce, w którym znalazły się wnioski z analizy rozwiązań stosowanych przez największych graczy na świecie. Obserwacje ekspertów zostały oparte na autorskich badaniach usability, w których wzięli udział użytkownicy (w wieku 23-55). W 400-stronicowym raporcie znalazło się blisko 150 rekomendacji i wytycznych, jak zapewnić użytkownikom mobilnym najlepsze doświadczenia podczas dokonywania m-zakupów.

Raport podzielony jest na 6 rozdziałów: Zrozumienie Mobile, Wyszukiwanie Produktu, Informacje Produktowe, Proces Zakupowy, Wprowadzanie Danych, Wdrożenie. Każdy rozdział zawiera od 2-6 rozwiązań projektowych, które mogą być wykorzystane podczas rozwijania lub przeprojektowania poszczególnych elementów witryny m-commerce.

Oto przykład opisu jednego z problemów zidentyfikowanych przez ekspertów Instytutu Baymard wraz z rekomendacją.

Należy być bardzo ostrożnym podczas korzystania z animowanych pokazów slajdów

  • ZAGROŻENIE: błąd krytyczny (wymaga natychmiastowej naprawy, jeśli występuje w serwisie),
  • CZĘSTOTLIWOŚĆ: PRAWIE WSZYSCY BADANI
  • PROBLEM: Użytkownicy nie byli w stanie odnaleźć istotnych funkcji wyświetlanych na animowanych slajdach i mieli problemy z interakcją z pokazem slajdów.

Animowane pokazy slajdów powodowały problemy wśród połowy badanych. Slajdy dla części użytkowników, zmieniały się zbyt szybko, by mogli oni przeczytać dostępne opcje i wybrać odpowiednią z nich.

Rysunek 1 - Badany chciał zapoznać się z zawartością slajdu „Mega Sale”, ale zanim zdążył to zrobić, slajd już się zmienił,

W wielu przypadkach użytkownik zainteresował się konkretnym slajdami i próbował zapoznać się z ich zawartością, poprzez tapnięcie. Jednakże, w tym samym momencie slajd zdążył się już zmienić (załadowała się zawartość nowego slajdu). Czasami badani zauważali ten fakt, czasami nie, natychmiastowo opuszczając stronę docelową. Co ciekawe, przyciski "Wstecz" i "Dalej" dostępne w pokazie slajdów Toys’r’Us, nie zostały wykorzystane przez żadnego z badanych, pomimo napotykania tego typu problemów.

Rysunek 2 - Slajdy zmieniły się w tym samym momencie, w którym badany chciał zapoznać się z zawartością jednego z nich. Nie zauważył on zmiany i był przekonany, że promocja, której szczegóły chciał poznać dotyczy zakupu rowerów (ostatni slajd) Problemy użytkowników z interakcją ze zmieniającymi się slajdami na małych stronach mobilnych nie są łatwo rozwiązywalne. Mała powierzchnia sprawia, że projektanci mają nie lada wyzwanie, by stworzyć rozwiązanie, które będzie pozwalało na swobodne sterowanie slajdami.

Rysunek 3 - Na stronie głównej ToysR’Us, badani bezskutecznie przeszukiwali menu w poszukiwaniu funkcji “Gift Guide”, później okazało się, że funkcjonalność jest dostępna tylko z poziomu jednego ze slajdów

Jedynym z poważniejszych problemów związanych z usability, na który napotkano podczas badań, był fakt, że badani ignorowali pokaz slajdów (dostrzegali tylko pierwszą z serii grafik).Niektórzy czekali nieco dłużej, oglądając 2-3 slajdy, po czym koncentrowali się na innych elementach witryny. To okazało się krytyczne w niektórych serwisach, takich jak Toys'R'Us. Większość badanych rozpaczliwie szukała niektórych funkcji, które, były dostępne tylko z poziomu konkretnego slajdu, w tradycyjnej nawigacji(np. "Gift Finder").

Istnieje wiele powodów, dla których użytkownicy ignorują animowane pokazy slajdów. Po pierwsze, ich treść może wyglądać jak reklama, co znacznie zwiększa prawdopodobieństwo zjawiska określanego jako "banner blindness" (podgrupa badanych koncentrowała się znacznie bardziej na nawigacji opartej na tekście niż nawigacji graficznej). Po drugie, w przypadku korzystania z dużego laptopa lub monitora stacjonarnego, przeglądając pełną wersję strony internetowej, użytkownik jest w stanie sprawdzić inne opcje na stronie głównej, jednocześnie patrząc na slajdy w momencie ich zmiany.

Na urządzeniach mobilnych ekran jest tak mały. Pokaz slajdów zajmuje znaczną część pola widzenia, przez co jest praktycznie niemożliwe by dojrzeć wszystkie opcje nawigacji i kategorii. W czasie oglądania zmieniających się slajdów, jeden z tych elementów zawsze będzie całkowicie poza polem widzenia. W związku z tym, jeżeli użytkownicy chcą zobaczyć wszystkie opcje w pokazie slajdów na urządzeniu mobilnym, będą musieli czekać i patrzeć na niego przez całość jego trwania.

Należy pamiętać (niezależnie od przyczyny), że znaczna większość badanych ignorowała kompletnie animowane pokazy slajdów na stronie głównej, koncentrując się na kategoriach oraz funkcjach wyszukiwania. W związku z tym nie należy projektować pokazów slajdów, których jedynym zadaniem jest doprowadzenie do konkretnej funkcjonalności.

Dzięki międzynarodowej współpracy Symetrii z UX Alliance, raport „M-COMMERCE USABILITY” jest dostępny w specjalnej ofercie dla polskich marketerów. Korzystając z dedykowanej strony przy zakupie 400-stronicowego dokumentu „M-COMMERCE USABILITY”, drugi raport „Checkout Usability” otrzymuje się gratis. Oferta jest ważna do 30 lipca 2013 roku.


Autor: Jolanta Zielińska, Marketing Manager, Symetria

Grupa Symetria świadczy kompleksowe usługi z obszaru biznesu elektronicznego. Od 1998 roku eksperci Symetrii doradzają i wykonują wdrożenia dla największych polskich firm. Doświadczenie Symetrii budują także własne projekty internetowe (Sympatia.pl, Vitalia.pl i Trener.pl).

UX Alliance (UXA) to międzynarodowe stowarzyszenie firm spełniających najwyższe standardy w zakresie przeprowadzania badań usability oraz projektowania zorientowanego na użytkownika. Symetria jest jedynym partnerem UXA w Polsce.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP