Wyszukiwanie mobilne

Od jakiegoś czasu branża reklamowa na hasło marketing mobilny reaguje przyspieszonym biciem serca. Mówi się że każdy najbliższy rok będzie dla tego segmentu przełomowy. Rzeczywiście wiele wskazuje na to że tym razem tak może być. Z pewnością istotną przestrzenią w mobilnym torcie reklamowym będzie wyszukiwarka. Warto zatem przyjrzeć się czym wyszukiwanie w komórkach i tabletach różni się od stacjonarnego i czy różni się w ogóle. Zagadnienie to ze względu na dynamiczny wzrost transakcji mobilnych, powinno szczególnie zainteresować właścicieli e-commerce.

Rozwój rynku mobilnego obserwujemy także w Polsce. Z roku na rok wzrasta liczba użytkowników korzystających ze smartfonów.

Źródło: interaktywnie.com / GfK Polonia

Duże, dotykowe wyświetlacze, coraz tańsze pakiety danych oferowane przez operatorów oraz szybko rosnąca liczba stron i aplikacji mobilnych to cechy które sprawiają że telefon oprócz swojej podstawowej roli zaczyna być urządzeniem prawdziwie wielofunkcyjnym. W zasadzie większość z tych funkcji wykorzystuje Internet, dzięki czemu wzrasta liczba zastosowań kanału mobilnego w komunikacji marketingowej.

Jeśli przyjrzymy się do czego służy Internet w smartfonie na pierwszych miejscach zobaczymy obsługę poczty e-mail, nawigację, przeglądanie portali społecznościowych i artykułów. Niemniej istotną rolę w smartfonach odgrywają także wyszukiwarki. Jak pokazują badania, to właśnie strony które pozwalają znaleźć odpowiedź na zadane pytanie użytkownicy smartfonów odwiedzają najczęściej. Dlaczego tak się dzieje?

Wydaje się że jest to związane z główną cechą tego typu urządzeń czyli mobilnością. Jeśli przeanalizujemy najczęściej wyszukiwane hasła zauważymy że zapytania mobilne zazwyczaj są związane z gorącą potrzebą. Będąc w nieznanym mieście poszukujemy miejsca gdzie można zjeść posiłek, szukamy najbliższego bankomatu bądź sprawdzamy repertuar miejscowego kina. Wyszukiwarka w telefonie pozwala rozwiązać ten problem niezwłocznie. To właśnie natychmiastowość jest olbrzymią zaletą tego kanału w kontekście marketingu. Sprawia ona że potencjalny klient jest znacznie bardziej wartościowy – niespełna 90 % użytkowników trafiających z wyszukiwarki mobilnej chce zrealizować swoją potrzebę jeszcze tego samego dnia. Znajduje to także potwierdzenie w rosnącej liczbie transakcji m-commerce. Rynek transakcji mobilnych rozwija się w zawrotnym tempie, co szczególnie dotyczy tabletów. Jeśli przeanalizujemy dokładnie ten kanał, okaże się że połowa wszystkich zakupów mobilnych odbywała się za pośrednictwem iPada. Dlatego warto zadbać już dziś aby nasz sklep był prawidłowo wyświetlany na tym urządzeniu.

Źródło: thinkwithgoogle.com

Badania zachowań użytkownika mobilnej wyszukiwarki dostarczają także wiele ciekawych spostrzeżeń. Zarówno budowa, jak i sposób przeglądania strony z wynikami w smartfonach są nieco inne niż w przypadku urządzeń stacjonarnych. Ekran jest węższy, co w naturalny sposób uniemożliwia wyświetlanie wyników Adwords z boku (dzięki temu mamy lepszą zauważalność linków sponsorowanych w dolnej części). Różnica pojawia się także w przypadku przewijania strony. Schodzenie w dół strony przy pomocy kciuka jest znacznie szybszą i wygodniejszą metodą. Dlatego strony zajmujące niższe wyniki nie tracą tak dużo jak w przypadku standardowego wyszukiwania. Badania eyetrackingowe pokazują również duże skupienie wzroku użytkowników na pierwszych wynikach PPC i organica (cecha wspólna z desktopami) oraz praktycznie niezauważalne próby przejścia na druga stronę SERPA.

Co ciekawe zapytania ze smartfonów nie różnią się od stacjonarnych pod względem średniej długości zapytania. Zarówno ilość użytych słów jak i znaków jest na niemal identycznym poziomie. Rozbieżność pojawia się 
w momencie gdy porównamy zapytania pochodzące z telefonów z technologią WAP. Użytkownicy korzystający 
z pełnej klawiatury QWERTY częściej tworzą dłuższe zapytania. Urządzenia WAP są trudniejsze w obsłudze 
w związku z ograniczoną klawiaturą w związku z tym, zapytania są krótsze.

Źródło: full-value-of-search.de

Optymistycznie wyglądają także statystyki długości wizyt z wyszukiwarek mobilnych. Średnio użytkownicy desktopów po przejściu z wyszukiwarki spędzają na odwiedzanych stronach tylko 2 sekundy dłużej. Biorąc pod uwagę fakt, że duża liczba zapytań mobilnych ma miejsce w sytuacjach kiedy nie możemy sobie pozwolić na zbyt długie analizowanie odwiedzanych witryn, jest to tym bardziej wartościowy rezultat.

Źródło: full-value-of-search.de


Marcin Kolonko, Specjalista ds. SEM, SEMAHEAD__ Agencja SEM Grupy Interia.pl. Semahead jest agencją Grupy INTERIA.PL specjalizującą się w marketingu w wyszukiwarkach. W ofercie agencji znajdują się przede wszystkim kompleksowe rozwiązania z zakresu pozycjonowania i optymalizacji, linków sponsorowanych, konsultacje eksperckie oraz oferty specjalne. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i pozycji INTERIA.PL - wchodzącej w skład Bauer Media Group – stworzona pod jej skrzydłami agencja Semahead zapewnia najwyższą jakość usług oraz innowacyjność proponowanych rozwiązań. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż zdobywanie ruchu z wyszukiwarek odbywa się za pomocą autorskich narzędzi i rozwiązań, które nie naruszają etyki i standardów Google. Zespół Semahead tworzą wysokiej klasy specjaliści w branży SEM. Cechuje ich przede wszystkim profesjonalizm i skuteczność działań, o czym świadczą dziesiątki milionów użytkowników pozyskanych z projektów SEO oraz certyfikat Google Qualified Company.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP