Zaplecze e-commerce, czyli jak system magazynowy i obsługa posprzedażowa decydują o przewadze nad konkurencją

Firmy e-commerce, które odniosły sukces, zawdzięczają go w dużej mierze dobrze zorganizowanej logistyce

Firmy e-commerce, które odniosły sukces, zawdzięczają go w dużej mierze dobrze zorganizowanej logistyce oraz dbaniu o jakość obsługi klienta w całym procesie realizacji zamówienia.

W e-commerce równie ważna co sprawny marketing, customer journey, promocje czy widoczność SEO etc. jest dobra logistyka, czyli wszystko, co wiąże się dostępnością towaru, sprawną komunikacją w firmie i terminową dostawą. Zadowolony klient to ten, który znalazł produkt w sieci, a następnie zamówił go i otrzymał na czas, właściwie skompletowany i spakowany. Za tę drugą część, w całości odpowiedzialny jest system magazynowy. Czym zatem jest WMS (Warehouse Management System)? W wymiarze ogólnym, to oprogramowanie magazynu wspomagające m.in. kompletację zamówień, kontrolę stanów magazynowych, proces wysyłki i zwrotu.

Co decyduje o przewadze e-sklepu?

Logistyka dla e-commerce to właśnie obsługa zamówień z e-sklepu czy platformy marketplace, a stricte po stronie magazynu to: przyjęcie towaru i jego kontrola, zarejestrowanie w WMS, rozlokowanie w strefach składowania, jednoczesna kompletacja wielu zleceń, tworzenie zestawów promocyjnych, etykietowanie, pakowanie i wysyłka, a na końcu także obsługa zwrotów – przyjęcie zwracanego towaru i ewentualne dopuszczenie go do ponownej sprzedaży.

W magazynach e-commerce, obsługujących wiele odrębnych zamówień, szczególnie ważna jest wydajność magazynu, bezbłędna kompletacja i terminowość wysyłek. Nawet drobna oszczędność czasu podczas przygotowania zamówienia, ma kluczowe znaczenie, kiedy przekłada się na skalę kilkudziesięciu lub kilkuset wysyłek dziennie. Niezbędna jest tutaj automatyzacja czynności monotonnych i powtarzalnych, przy których łatwo o pomyłkę. Z pomocą przychodzą nam funkcjonalności systemów WMS czy aplikacji z nimi zintegrowanych.

Co najbardziej irytuje klienta e-commerce? Skupmy się na rzeczach związanych z logistyką, czyli:

  • opóźnienia w realizacji zamówienia
  • pomyłki w wysyłce
  • uszkodzone lub niewłaściwe produkty
  • wysokie koszty wysyłki.

Można wyeliminować te czynniki i sprawić, aby klient powrócił z kolejnymi zamówieniami, ale konieczne jest wsparcie automatyzacji, w postaci narzędzi informatycznych.

Przewaga dzięki automatyzacji procesów magazynowych

Korzyści z automatyzacji procesów magazynowych są niebagatelne. Integracja systemu WMS (np. AVOCADO Packing) z systemem zarządzania, systemem księgowym lub platformą sprzedażową, gwarantuje automatyczne pobieranie danych i synchronizację zamówień, które zamieniane są na dokumenty/dyspozycje magazynowe. Jednym słowem, jest to oszczędność czasu i ograniczenie błędów ludzkich, chociażby przy przepisywaniu danych.

Z kolei, za minimalizację błędów przy kompletacji zamówień odpowiedzialne są algorytmy systemu WMS. Potrafią one wskazać operatorom lokalizację produktu w magazynie, a wykorzystanie kolektorów danych, wózków kompletacyjnych i czytników kodów kreskowych czy kodów GS1, skutkuje szybką i bezbłędną kompletacją zleceń.

Kolejny krok, to automatyzacja nadawania listów przewozowych. Prosta ścieżka: dane teleadresowe z zamówienia lądują bezpośrednio na etykiecie dla dostawcy. Jednym kliknięciem generowany jest list przewozowy, wprost z systemu magazynowego. W AVOCADO Packing rozwiązano to wbudowaną integracją z aplikacją Shipping, skomunikowaną bezpośrednio z systemami kurierów i spedytorów.

Etap końcowy, czyli kontakt z klientem - automatyzacja przekazywania informacji o realizacji zamówienia i statusie wysyłki na linii: spedytor – WMS – system ERP/e-commerce – Klient. Automatyczne powiadomienia to przede wszystkim odciążenie działu obsługi klienta i transparentność ścieżki realizacji zamówienia.

Ale nie zawsze na tym można poprzestać. Obsługa posprzedażowa, czyli ewentualny zwrot towaru, jego reklamacja czy też zgłoszenie serwisowe, to także element łańcucha e- commerce. Narzędzia wspierające posprzedażową obsługę klienta powinny stanowić część systemu magazynowego lub być z nim zintegrowane. Aby usprawnić przepływ informacji o takich zdarzeniach, warto wykorzystać systemy RMA (moduł RMA jest dostępny np. w AVOCADO Packing), które zapewniają obsługę różnych ścieżek reklamacji w zależności od typu zgłoszenia, powiązania ich z dokumentami handlowymi (paragonami, fakturami czy chociażby zamówieniami klientów), umożliwiają prostą i szybką weryfikację zgłoszeń i zarządzanie komunikacją z dostawcą oraz klientem końcowym. Zwrot lub reklamacja powinny być zweryfikowane i przypisane do konkretnego zamówienia klienta, już na etapie dotarcia do magazynu. Tutaj znów pojawia się wyzwanie, jak wszystkie te elementy spiąć w jedno. Z pomocą przychodzi integracja wspomnianych narzędzi lub wdrożenie systemu obsługującego zwroty i reklamacje w standardzie.

Podsumowanie

Reasumując, automatyzacja wielu czynności magazynowych jest bardzo opłacalna, a czasem wręcz niezbędna. Wiele narzędzi jest dostępnych także dla małych i średnich przedsiębiorstw z branży e-commerce, które mogą zadecydować, jakie etapy chciałyby wesprzeć automatyzacją. Zarządzanie magazynem, w którym algorytmy decydują o lokalizacji danego towaru, ścieżkach kompletacji zamówień, ukazują wskaźniki wydajności lub pomagają przy podejmowaniu decyzji o priorytetach przy realizacji dyspozycji magazynowych, jest znacznie łatwiejsze i bardziej przejrzyste.

Znaczny rozwój branży e-commerce w przeciągu minionego roku, czyli od momentu ogłoszenia pandemii, pozwolił zaobserwować, jak ważne jest wdrożenie narzędzi gwarantujących wysoką wydajność magazynu. Firmy, które nie sprostały oczekiwaniom klientów (np. czas realizacji zamówień był znacznie wydłużony lub wystąpił brak ciągłości komunikacji), odnotowały straty finansowe i wizerunkowe. Bez dobrze zorganizowanego zaplecza, czyli sprawnej logistyki i obsługi klienta, nie zbudujemy lojalności i pozytywnego doświadczenia zakupowego klienta, czyli tego co sprawi, że klient powróci do sklepu.

Źródła: https://avocadosoft.pl/jak-wykorzystac-potencjal-systemu-wms-aby-usprawnic-procesy- logistyczne-w-firmie/ https://cyfrowa.rp.pl/biznes/52013-polacy-zaskakujaco-o-e-zakupach-rzecz-ktora-najmocniej-irytuje

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP