Jak wybrać najlepszą platformę e-commerce do Twojego sklepu?

Na rynku nie brakuje platform sprzedażowych, dzięki którym można szybko zacząć sprzedawać w Internecie. Wybór odpowiedniej nie powinien być jednak przypadkowy, ponieważ to od niej w dużym stopniu zależy, czy Twój biznes będzie generował odpowiednie zyski.

WooCommerce, Magento, Prestashop, Shopify... Na rynku nie brakuje platform sprzedażowych, dzięki którym można szybko zacząć sprzedawać w Internecie. Wybór odpowiedniej nie powinien być jednak przypadkowy, ponieważ to od niej w dużym stopniu zależy, czy Twój biznes będzie generował odpowiednie zyski. Dlatego sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy e-commerce.

Platforma sprzedażowa – na co zwrócić uwagę?

Przy wyborze platformy e-commerce, tak jak przy każdym przedsięwzięciu biznesowym, najważniejsze jest określenie planu działania, m.in. poprzez zdefiniowanie wielkości asortymentu, ewentualnie dalszego poszerzania oferty oraz zasięgu działalności – czy chcesz skupić się tylko na polskim rynku, czy zamierzasz w niedalekiej przyszłości sprzedawać poza granicami kraju. Dzięki temu już na samym początku unikniesz zbędnych kosztów.

Wśród innych czynników wartych uwzględnienia można wymienić:

  • możliwość integracji z zewnętrznymi systemami,
  • elastyczność platformy w zakresie wyglądu sklepu,
  • możliwość wprowadzenia zmian w obrębie strony,
  • zapewnienie przyjaznego SEO,
  • wsparcie techniczne.

Jednak to przede wszystkim koszty wydają się najbardziej kluczowym czynnikiem przy wyborze platformy e-commerce, więc zanim podejmiesz decyzję, dokładnie oszacuj swój budżet, aby nie zaskoczyły Cię dodatkowe wydatki.

Open Source czy SaaS? Oto jest pytanie Wśród osób planujących otwarcie sklepu internetowego prym wiodą platformy e-commerce oparte na modelu SaaS (ang. Software as a Service – oprogramowanie jako usługa) lub darmowym modelu Open Source. To najlepsze rozwiązania dla osób stawiających pierwsze kroki w e-commerce, dzięki którym w stosunkowo krótkim czasie można ruszyć ze sprzedażą online. Każda z tych platform ma jednak swoje plusy i minusy.

System Saas

System SaaS to gotowy CMS, gdzie za comiesięczną opłatą użytkownik otrzymuje dostęp do platformy, do której wprowadza swoje produkty i wszystko zatwierdza właściwie jednym kliknięciem. Użytkownik nie musi u siebie nic instalować, nie zajmuje się też aktualizacją i serwisowaniem sklepu – leży to w obowiązku usługodawcy, a w razie problemów może liczyć na wsparcie pomocy technicznej. Jedynym obowiązkiem należącym do użytkownika jest zakup domeny, ale jej integracja z platformą jest prosta i zwykle wyjaśniona w tutorialu. W cenie usługi znajduje się natomiast serwer i hosting, więc tym nie musisz się martwić.

Model SaaS oprócz licznych plusów ma także pewne ograniczenia. Jednym z nich są szablony. Te dostępne w modelu SaaS są zwykle mało wyszukane, choć możliwa jest ich niewielka modyfikacja. Korzystanie z platformy SaaS oznacza także większą zależność od właścicieli oprogramowania, m.in. w kwestii bezpieczeństwa powierzonych danych, jak również ewentualnych poprawek – naprawa jakiegoś elementu lub jego wdrożenie może zająć nawet kilka tygodni lub miesięcy, bo wiąże się z długą ścieżką decyzyjną zaplecza technicznego.

W Polsce najpopularniejszą platformą SaaS jest Shoper, choć klienci wybierają również Shopify czy Sky-Shop.

Open Source

W sklepie powstałym w oparciu o model Open Source użytkownik bez żadnych opłat korzysta z platformy e-commerce bazującej na otwartym kodzie. Jednak w tym przypadku konieczne jest pobranie i zainstalowanie odpowiednich plików, zakup hostingu i domeny. Oznacza to jednak większą niezależność właściciela sklepu we wdrażaniu kolejnych modyfikacji, ponieważ kod można edytować i nie wiąże się to z żadną ścieżką decyzyjną – to Ty o wszystkim decydujesz.

I chociaż samo korzystanie z platformy Open Source jest bezpłatne i nie trzeba uiszczać żadnych comiesięcznych opłat, to jeżeli nie mamy odpowiednich umiejętności, do wszelkich zmian i modyfikacji będziemy musieli zatrudnić programistę.

Poza tym, tak jak w konkurencyjnym modelu, wybór szablonów tutaj również jest ograniczony, ale można skorzystać z płatnych propozycji danej platformy i za ok. 100 dolarów zyskać atrakcyjny layout.

Warto również wspomnieć, że platformy stworzone w oparciu o Open Source muszą zostać odpowiednio zabezpieczone przez właściciela pod względem przetwarzania danych czy potencjalnych ataków hakerskich. Certyfikat SSL to może okazać się za mało.

Wśród najpopularniejszych platform e-commerce typu open source można wymienić PrestaShop, WooCommerce, Magento czy Drupal Commerce.

Platforma e-commerce a integracje

Wielu właścicielom sklepów sen z powiek spędzają integracje, ponieważ sklep internetowy musi być odpowiednio skonfigurowany z system płatności, obsługą przesyłek, magazynami czy hurtowniami. Dlatego już na samym początku powinieneś określić listę swoich potrzeb, bo jeżeli zależy Ci na mało popularnym rozwiązaniu, być może okaże się, że tylko wybrane platformy e-commerce mają je w swojej ofercie, a późniejsza migracja sklepu na inną platformę będzie nie tylko kosztowna, ale i czasochłonna.

Platformy oparte na modelu SaaS mają zwykle większość potrzebnych integracji – wystarczy kliknąć Instaluj i gotowe. Natomiast jeżeli czegoś Ci brakuje, będzie musiało zostać dodane „na życzenie”, a to już dodatkowy wydatek, gdzie i tak nie ma gwarancji, że właściciel oprogramowania wprowadzi taką integrację, bo to on decyduje o funkcjonalnościach platformy.

W sklepach opartych na modelu Open Source wszelkie integracje muszą zostać odpowiednio skonfigurowane przez właściciela. W praktyce oznacza to często konieczność zatrudnienia programisty, co wiąże się z dodatkowym kosztem, ale masz przynajmniej pewność, że każda integracja „na życzenie” zostanie wdrożona. Systemy Open Source mają do tego celu bogaty wybór wtyczek i modułów (część z nich jest płatna).

Szybkość sklepu internetowego

Bardzo ważnym parametrem każdego sklepu internetowego jest szybkość. Strona, która za długo się ładuje, będzie miała wyższy współczynnik odrzuceń i niższą konwersję, dlatego wybierając platformę e-commerce, dostosuj jej możliwości do wielkości swojego asortymentu. Na przykład WooCommerce sprawdzi się w przypadku małych i średnich sklepów. Shoper będzie dobrą opcją dla początkujących i niewielkich biznesów. Jeżeli masz natomiast więcej niż 10 000 produktów, to lepiej wybierz Magento lub PrestaShop.

Najlepsza platforma e-commerce – podsumowanie

Tworzenie sklepów internetowych najlepiej powierzyć specjalistom, dzięki którym zyskasz dobrze skonfigurowany sklep. Każda platforma ma swoje plusy i minusy, więc w wyborze powinieneś kierować się indywidualnymi preferencjami i potrzebami – w przeciwnym razie pozornie darmowy sklep będzie generować dodatkowe koszty, a platforma SaaS okaże się zupełnie niefunkcjonalna, choć da Ci szybkie wejście do świata e-commerce.

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP